Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


hubungan dengan bapa

View previous topic View next topic Go down

hubungan dengan bapa

Post by !k!n@Pr!s0N BrEak on Thu Aug 27, 2009 1:42 pm

lazim ibu yang biderikan kelebihan,sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak diperdulikan anak2.hubungan dengan bapa sepatutnye sama dengan ibu tetapi dalam konteks islam,kalau berlaku pertembungan,nabi menyuruh utamakan ibu dahulu.tiga kali ibu barulah sekali bapa.bagaimanapon sebaik-baiknye,kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati.begitu juga dengan nenek walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka.sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita.walaupun allh tidak ambil kira kata2 meraka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua. Smile

!k!n@Pr!s0N BrEak
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 331
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Admin on Thu Aug 27, 2009 1:48 pm

betul2... kita sebagai anak mestilah mendahulukan ibu baru bapa.. tapi Islam itu maha adil kerna suami itu mesti didahulukan oleh isteri dari anak2 ataupun ibubapanye sendiri...

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by adie on Thu Aug 27, 2009 1:49 pm

!k!n@Pr!s0N BrEak wrote:lazim ibu yang biderikan kelebihan,sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak diperdulikan anak2.hubungan dengan bapa sepatutnye sama dengan ibu tetapi dalam konteks islam,kalau berlaku pertembungan,nabi menyuruh utamakan ibu dahulu.tiga kali ibu barulah sekali bapa.bagaimanapon sebaik-baiknye,kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati.begitu juga dengan nenek walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka.sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita.walaupun allh tidak ambil kira kata2 meraka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua. Smile
betul 2..kasihnya ibu membawa ke syurga..kasihnya ayah berkorban nyawa Sad

adie
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 133
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Pijan on Thu Aug 27, 2009 2:07 pm

apo la kasih ibu membawa ke syurga?? Mcmtu senang sgt le nk masuk syurga...isk isk isk...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by adie on Thu Aug 27, 2009 2:11 pm

tp klu derhaka ngan ibu x mmbawa ke neraka ke..yer la kasih ibu ngan amal iabadat dan menuruti suruhan allah akan mmbawa kita kesyurga

adie
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 133
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Pijan on Thu Aug 27, 2009 2:13 pm

adie wrote:tp klu derhaka ngan ibu x mmbawa ke neraka ke..yer la kasih ibu ngan amal iabadat dan menuruti suruhan allah akan mmbawa kita kesyurga

dah ade sambungan tkpe la...tadi tu cut short..mane leh...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by adie on Thu Aug 27, 2009 2:23 pm

Pijan wrote:
adie wrote:tp klu derhaka ngan ibu x mmbawa ke neraka ke..yer la kasih ibu ngan amal iabadat dan menuruti suruhan allah akan mmbawa kita kesyurga

dah ade sambungan tkpe la...tadi tu cut short..mane leh...
aku ni baru pertama kali berforum ni...baru2 nak test.. Embarassed

adie
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 133
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Joe on Thu Aug 27, 2009 5:00 pm

mesti la relationship dgan ayah ke baek....
bukan tu saje ibu dan laen2 gak kena la hubugan smkin erat...
takan nk jd ank tak gune kot....
mcam ank derhaka.....

Joe
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 401
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by et0n on Fri Aug 28, 2009 10:25 am

Admin wrote:betul2... kita sebagai anak mestilah mendahulukan ibu baru bapa.. tapi Islam itu maha adil kerna suami itu mesti didahulukan oleh isteri dari anak2 ataupun ibubapanye sendiri...

APA NI..TAK PAHAM LAAA....
DULUKAN ISTERI??BARU ANAK2 KEE?? LEPAS TU IBUBAPA??
TAK PAHAM LAA...CAM SALAH JEK STEATMENT SEED NI???

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by et0n on Fri Aug 28, 2009 10:39 am

Pijan wrote:apo la kasih ibu membawa ke syurga?? Mcmtu senang sgt le nk masuk syurga...isk isk isk...

SORY EHHH....(nak komen bro pijan kena say sory dulu..)

tak caya kee klu berbakti dan tiada dosa ngan seorg ibu..mendengar kata dan suruhan seorg ibu..syurga laa tempatnye...

bila seorg anak tu meninggal dan si ibu tu berkata.."aku halalkan susu yg kuberi..dan surgalah utk anak aku"...doa seorg ibu tu po po power bro..

so berbakti jek laa pada ibu kita (expecially pada kaum lelaki, perempuan klu dah kawen, syurga dibwk kaki suami)



Last edited by et0n on Fri Aug 28, 2009 12:50 pm; edited 1 time in total

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Pijan on Fri Aug 28, 2009 11:06 am

Kita sering mendengar hadis “Syurga berada di bawah telapak kaki ibu”,
bagaimana kedudukan hadis ini? Syaikh Al-Bany dalam Silisilatu
Ahaadits Ad-Dhaifah menjelaskan tentang 2 riwayat, sebuah riwayat
merupakan hadis maudhu, sedangkan riwayat yang lain merupakan hadis
hasan, oleh kerana itu hendaknya kita berpegang pada hadis yang
hasan tersebut.

الجنة تحت أقدام الأمهات ، من شئن أدخلن ، و من شئن أخرجن
Syurga berada di bawah telapak kaum ibu. Barangsiapa dikehendakinya masuk maka
dimasukannya, dan barangsiapa dikehendaki keluar maka dikeluarkan darinya

Hadis ini hadis maudhu' (palsu). Telah diriwayarkan oleh Ibnu Adi
(I/325) dan juga oleh al-Uqaili dalam adh-Dhu'afa dengan sanad dari
Musa bin Muhammad bin Atha', dari Abul Malih, dari Maimun, dari
Abdullah Ibnu Abbas radhiallahu’anhu.. Kemudian al-Uqaili mengatakan
bahwa hadis ini munkar. Bahagian pertama dari riwayat tersebut mempunyai
sanad lain, namun majoriti rijal sanadnya majhul.

Dalam masalah ini, saya kira cukup dengan riwayat yang di keluarkan
oleh Imam Nasa'i dan Thabrani dengan sanad hasan, yaitu kisah seseorang
yang datang menghadap Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam seraya
meminta izin untuk ikut turut berjihad bersama Rasulullah shalallahu
‘alaihi wa sallam, maka baginda bertanya, Adakah engkau masih mempunyai
ibu? Orang itu menjawab, Ya, masih. Baginda pun kemudian bersabda,

فالزمها فإن الجنة تحت رجليها
Bersungguh-sungguhlah dalam berbakti kepada ibumu, kerana sesungguhnya syurga itu berada di bawah kedua kakinya (*)


Rujukan:-
Hadis ke 593 dari kitab Silsilatu Ahaaditsu Ad-Dhaifah wal Maudhuah wa
Atsarus Sayyi fil Ummah karya Syaikh Al-Bany, edisi terjemahan,
Silsilah Hadis Dhaif dan Maudhu jilid-2, cetakan Gema Insani Press

(*) Nabi S.A.W tidak membenarkan anak tersebut untuk ikut berjihad kerana belum dewasa.

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Mr.Puaka on Fri Aug 28, 2009 9:23 pm

Mmg kita kena utamakan ibu dahulu, tp dlm kes hari ini org lebih utamakan isteri, ingat isteri boleh cari tp kalo ibu sorang aje kt dunia ni..

Puaka- Utamakan Keluarga aje

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by et0n on Sun Aug 30, 2009 12:48 am

kalu suami..dia mesti kena utamakan ibunye,,
kalu isteri..antara suami dan ibu...kena utamakn si suami baru si ibu...tapi kebanyakkan suami x akan zalim..si suami mesti laa suruh isterinye utamakan si ibu jugak kan...

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: hubungan dengan bapa

Post by Sponsored content Today at 7:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum