Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Thu Sep 03, 2009 1:37 pm

Apa yang terpesong?? Tkde terpesongnye.... U see, u hantar repot berjela2 ape kerajaan u buat?? Nothing?? What makes u think kali ni kerajaan akan mendengar cakap Si Ibrahim Ali tu??

Very simple yet still difficult for some to understand.....

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

perlukah ISA wujud di mlayasia ini......sme2 kite berfikir

Post by kyairil on Thu Sep 03, 2009 4:37 pm

kejam sngat ISA niii.....aku tak skong langsung...patut d bubar kannn

kyairil
Budak Sekolah Rendah
Budak Sekolah Rendah

Posts : 40
Join date : 01/09/2009
Location : penang

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by jahat on Thu Sep 03, 2009 5:05 pm

yeye
klu xnk bubar pon wat la something kt bendalah neh
jenayah perang pon masuk mahkamah jatuh hukum
tahan org sedap la
bile da kne kt keluarga sendiri baru taw
xpaham ak ape fungsi I.S.A neh
Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

_________________
--++ nEvEr juDgE JaHaT!!!++--- SICK OF LIFE!!!

jahat
Moderator
Moderator

Posts : 638
Join date : 21/08/2009
Age : 31
Location : gombak - kl

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by krew4eva on Fri Sep 11, 2009 3:55 am

aritu ade pihak wat demo bantah ISA..
sblm 2 kn k'jaan dh BERULANG2 KALI ckp diorg akn mengkaji & meminda akta tuh..
apela..
I know, the ISA has pros & cons..
ttp kte hndklah slalu fikirkn yg positif,
kalo ISA xde,bleh huru-hara negara..
cube bayangkn kalo nnt pembangkang perintah negara & mansuhkn ISA,
ape akn jd kpd negara?
nk jd mcm kt afghanistan & iraq ker?

krew4eva
Budak Sekolah Rendah
Budak Sekolah Rendah

Posts : 58
Join date : 06/09/2009

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 4:07 am

krew4eva wrote:aritu ade pihak wat demo bantah ISA..
sblm 2 kn k'jaan dh BERULANG2 KALI ckp diorg akn mengkaji & meminda akta tuh..
apela..
I know, the ISA has pros & cons..
ttp kte hndklah slalu fikirkn yg positif,
kalo ISA xde,bleh huru-hara negara..
cube bayangkn kalo nnt pembangkang perintah negara & mansuhkn ISA,
ape akn jd kpd negara?
nk jd mcm kt afghanistan & iraq ker?

Itulah ramai yang masih tidak faham akan kepentingan I.S.A memang I.S.A kejam tapi masih boleh diguna pakai, kalau takde I.S.A ni mau haru Malaysia ini.. ada I.S.A pun macam-macam orang berani buat cuba pikir kesannya kalo I.S.A takde?

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by krew4eva on Fri Sep 11, 2009 4:16 am

itula org skang, suke mengikut hati sendiri, xmenggunakan akal kurniaan Tuhan..

krew4eva
Budak Sekolah Rendah
Budak Sekolah Rendah

Posts : 58
Join date : 06/09/2009

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 11:11 am

Sape yang sokong tahanan tanpa bicara tu lah yang sebenarnya buta hati, benak, munafik!!...

Terang2 islam menegah perkara tahanan tanpa bicara, kamu yang mengelarkan diri kamu parti yang berjuang untuk melayu dan islam (UMNO) masih bermatian matian nk pertahankan hukum iblis tu...nauzubillah...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 11:12 am

Kaedah Penghakiman/Keadilan Dalam Islam

Sebagai sebuah deen yang sempurna, agama Islam yang diturunkan oleh
Allah ini mencakup segala perkara dan tidak ada satu pun yang
tertinggal darinya. Dalam bab pengqadhian (penghakiman), Islam telah
menggariskan hukum dan kaedah yang lengkap yang wajib diikuti oleh umat
manusia. Antara kaedah syarak yang masyhur di dalam bab
penghakiman/keadilan Islam adalah “Al-Aslu bara’atu zimmah” yang
bermaksud “seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibuktikan
bersalah” (innocent until proven guilty). Mengikut kaedah ini, oleh
sebab hukum asal bagi seseorang itu adalah tidak bersalah sehinggalah
dibuktikan sebaliknya, maka seseorang itu tidak boleh dikenakan hukuman
melainkan dengan keputusan mahkamah (setelah dibicarakan dan
dibuktikan), dan seseorang itu tidak boleh sama sekali (secara mutlak)
dihukum (punish) oleh mana-mana pihak selagi dia tidak disabitkan
kesalahan [Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani, Muqaddimah ad-Dustur, Fasal 13].

Perkara pertama: Al-Aslu bara’atu zimmah. Kaedah ini diambil dari hadis Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam iaitu, “(Beban) pembuktian adalah di atas pendakwa, dan sumpah (penafian) adalah di atas yang tertuduh” [HR Baihaqi dan Mutafaq alaih].
Imam Nawawi ketika mensyarah hadis ini mengatakan, “Pembuktian terletak
di pihak pendakwa kerana ia menyalahi perkara yang zahir. Ini adalah
kerana asasnya seseorang itu adalah ‘bebas dari kesalahan/liabiliti’ (bara’atu zimmah), sedangkan bagi tertuduh (accused/defendant) cukup dengan sumpah sahaja di pihaknya kerana dia meminta mengekalkan status quo, sesuai dengan asalnya iaitu bara’atu zimmah (tidak bersalah)” [Syarah Matan Arba’in, ms 153]. Hadis ini dengan jelas menerangkan bahawa hukum asal bagi seseorang itu adalah tidak bersalah (innocent),
dan pendakwa hendaklah membawa/menunjukkan bukti bahawa si tertuduh
bersalah. Jika dia gagal membuktikan, maka si tertuduh tetap berada
dalam keadaan asalnya yakni tidak bersalah. Justeru, menjatuhkan
hukuman tanpa bukti, malah tanpa dakwaan sedikit pun seperti yang
berlaku dalam kes ISA adalah bertentangan sama sekali dengan hadis ini.
Dengan kata lain, perbuatan ini telah menyalahi hukum yang telah
ditetapkan oleh Rasulullah.

Perkara kedua: Seseorang tidak boleh dijatuhkan
hukuman kecuali dengan keputusan Qadhi (Mahkamah). Dalil untuk hal ini
dapat dilihat dalam Hadis Nabi, “Maka barang siapa yang telah
terambil hartanya olehku, maka inilah hartaku, maka silalah dia
mengambilnya dan barang siapa yang telah aku tersalah sebat belakangnya
maka inilah belakangku untuk disebatnya, maka hendaklah dia mengambil
keputusanku ini
” [HR Baihaqi]. Dalam kes ini, kita mesti ingat bahawa Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam mengatakan
hal ini dalam kapasiti baginda sebagai seorang pemerintah dan juga
hakim. Ini bermaksud bahawa sesiapa sahaja yang telah dihukum (oleh
hakim) secara salah, maka dia boleh menuntut pembalasan yang serupa.
Hadis ini menjadi dalil yang tidak membenarkan pemerintah menghukum
rakyatnya tanpa terbuktinya dakwaan terhadapnya yang melayakkan dia
dihukum. Oleh itu, seseorang tidak boleh mendera orang lain kecuali
dengan keputusan hakim dan adalah haram bagi seseorang hakim untuk
menghukum (sama ada mengambil harta, mendera atau memenjara) orang lain
tanpa hak.

Tambahan pula ada dalil lain di dalam kes li’an, yang
mana seorang perempuan yang dituduh oleh suaminya bersekedudukan dengan
orang lain kemudian perempuan ini dibawa ke hadapan Rasulullah (sebagai
hakim), tetapi dia telah teragak-agak dalam melakukan penafian. Dalam
kes itu, perempuan tersebut terselamat dari direjam kerana dia telah
melakukan sumpah li’an. Namun Rasulullah bersabda, “Seandainya aku boleh merejam seorang itu tanpa bukti, nescaya aku akan merejamnya” [HR Muslim, Ahmad, Baihaqi dan Thabrani].
Ini menunjukkan bahawa tidak boleh merejam (menghukum) seseorang
apabila tidak ada bukti jelas meskipun anda kesamaran dalam penafian
perempuan tersebut. Jika Rasulullah sendiri justeru memanggil bicara
dan tidak menghukum tanpa bukti yang jelas (walhal baginda diberi wahyu
tentang perkara tersebut), maka alangkah hebatnya kuasa seorang Menteri
(dan polis-polis yang terlibat) melampaui batas yang ditetapkan oleh
Rasulullah, apabila mereka dengan mudahnya terus menghumban suspek ISA
ke Kamunting dan menyeksa tahanan tanpa bicara dan tanpa bukti yang
kukuh!

Dalam keadaan di mana individu tersebut disyaki melakukan kesalahan,
Islam sememangnya membenarkan pihak polis menahan seseorang tertuduh
(seperti tahanan reman) bagi membolehkan mereka mengumpul maklumat
sebelum melakukan dakwaan. Bagaimanapun, penahanan ini hanya boleh
dilakukan dengan syarat mendapat akuan/perintah dari Mahkamah dan masa
penahanan adalah pendek dan terhad. Hal ini berdasarkan dalil hadis
dari Bahz bin Hakim dari bapanya, dari datuknya, “Bahawa Nabi SAW menahan seorang lelaki kerana tuduhan kemudian dia dibebaskan” [Riwayat Lima kecuali Ibn Majah] dan dari Abu Hurairah ia berkata, “Rasulullah SAW menahan seorang individu selama sehari semalam dalam satu kes pertuduhan”.
Perlu difahami bahawa penahanan tersebut bukanlah satu bentuk ‘hukuman’
tetapi ia bertujuan untuk mendapatkan maklumat dan keterangan (tempoh
siasatan), dan tidak boleh sama sekali mendera atau menyeksa tertuduh
pada waktu ini.

Perkara ketiga: Hukuman hanya boleh dikenakan selepas
sabit kesalahan. Tidak boleh (haram) melaksanakan hukuman kepada si
tertuduh sebelum disabit kesalahannya. Dalilnya adalah berdasarkan
hadis Nabi Sallallahu ‘alaihi wa SallamSeandainya aku boleh merejam seorang itu tanpa bukti nescaya aku akan merejamnya” [HR Muslim, Ahmad, Baihaqi dan Thabrani].
Meskipun (berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas) perempuan tersebut
memang diketahui telah melakukan zina, namun ternyata Rasulullah tidak
menyeksa atau melakukan apa jua tindakan agar perempuan itu mengaku.
Tambahan lagi, jikalau hukuman boleh dikenakan kepada si tertuduh
semata-mata kerana kesalahannya ‘diketahui’, maka sudah tentu perempuan
itu dihukum oleh Rasulullah kerana kejahatannya memang sudah pun
diketahui ramai. Namun ternyata hakikatnya tidak demikian. Ini
menunjukkan bahawa secara mutlak tidak dibolehkan (haram) melaksanakan
hukuman terhadap si tertuduh tanpa disabitkan kesalahannya. Oleh yang
demikian, adalah haram mengugut, memukul, mendera, memenjara atau
mengenakan apa jua bentuk hukuman (punishment) selama mana tertuduh masih belum disabitkan kesalahan.

Hal ini disokong lagi oleh hadis dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam tidak menghukum seorang yang mabuk kerana tidak ada bukti. “Ibnu
Abbas berkata, seorang lelaki telah meminum khamar dan mabuk dan
dilihat terhuyung hayang. Lelaki ini dibawa kepada Rasulullah dan
ketika menghampiri rumah Abbas, dia terlepas lalu masuk ke rumah Abbas
dan berselindung di situ. Apabila hal ini sampai kepada Rasulullah,
baginda tertawa seraya bertanya, ‘Adakah dia melakukan semua itu?’ Dan
(kata Ibnu Abbas) Rasulullah tidak memerintahkan apa-apa pun dalam
perkara ini
”. Hadis ini menunjukkan bahawa Rasulullah tidak
menjatuhkan hukuman kepada peminum khamar kerana tidak ada pengakuan
dari tertuduh dan dakwaan ke atasnya juga tidak terbukti. Ini bermakna
dia telah ‘dituduh’ mabuk tetapi tidak dapat dibuktikan (bahawa dia
minum arak). Rasulullah tidak mengugut atau menyeksa atau mendera dia
agar mengaku, dan Rasulullah juga tidak menjatuhkan hukuman ke atasnya
hanya semata-mata kerana adanya ‘tuduhan’. Oleh yang demikian, adalah
haram untuk mengenakan sebarang bentuk tindakan ke atas tertuduh selagi
kesnya tidak disabitkan oleh Mahkamah. Dengan kata lain, selagi tidak
ada sabitan, statusnya tetap sebagai tertuduh (accused) dan bukannya pesalah (guilty)
dan tidak ada seorang pun, baik polis atau menteri yang boleh menghukum
(punish) orang yang ‘dituduh’. Berdasarkan hadis ini, hukuman tahanan
60 hari dan juga dua tahun penjara (dan diseksa) yang dilakukan di
bawah ISA oleh Menteri Dalam Negeri dan juga pihak polis adalah teramat
jelas menyalahi perbuatan Rasulullah dan ternyata haram hukumnya
ditinjau dari aspek mana sekalipun.

Selain ketiga perkara di atas, terdapat banyak hadis di mana Rasulullah berpesan, “Jika
dua orang yang bersengketa di hadapkan di hadapan engkau (hakim) maka
janganlah engkau menjatuhkan keputusan sehingga engkau mendengarkan
dari pihak yang satu lagi sebagaimana engkau mendengar dari pihak
pertama
” [HR Ahmad]. Malangnya di dalam kes ISA,
suspek langsung tidak dihadapkan di hadapan hakim dan langsung tidak
diberi hak untuk berbicara. Suspek hanya ‘dipaksa’ menerima keputusan
Menteri yang dibuat tanpa (Menteri tersebut) melihat kepada syariat
Islam sedikit pun dan suspek terus dikategorikan sebagai pesalah. Kita
sungguh sedih menghadapi kekejaman undang-undang ini tatkala melihat ia
dilakukan oleh pemerintah yang mengaku bahawa mereka adalah beragama
Islam. Islam manakah yang diikuti oleh mereka walhal hadis-hadis
Rasulullah dalam hal ini mereka campakkan kesemuanya?

Sesungguhnya keharaman ISA adalah ibarat cahaya matahari. Bagi mereka
yang jahil agama sekalipun, semua tahu bahawa ISA adalah undang-undang
buatan manusia di Parlimen yang diluluskan dengan cara majoriti. ISA
bukan berasal dari wahyu, malah jelas bertentangan dengan apa yang
diwahyukan. Jika dulu ISA digubal untuk menghalang kebangkitan komunis,
dan ternyata ia telah berjaya melumpuhkannya. Kini setelah hilangnya
pengaruh ideologi tersebut, ISA digunakan pula untuk menghalang
kebangkitan dan penerapan Islam, dengan ditangkap dan dipenjarakan
pendakwah-pendakwah yang ingin menegakkan agama Allah dan siapa sahaja
yang berjuang ke arah menggantikan kerajaan sekular ini dengan Islam.

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 11:21 am

Pijan wrote:Sape yang sokong tahanan tanpa bicara tu lah yang sebenarnya buta hati, benak, munafik!!...

Terang2 islam menegah perkara tahanan tanpa bicara, kamu yang mengelarkan diri kamu parti yang berjuang untuk melayu dan islam (UMNO) masih bermatian matian nk pertahankan hukum iblis tu...nauzubillah...

Ko ni sapa Tuhan ke? ko nak meletakkan diri ko setaraf Tuhan pulak ke? nak gelar org munafik la apa la.. ko ingat dalam PAS aje ada cerdik pandai agama? Dalam UMNO takde? suka-suka ko aje nak cop org munafik.. kalo ko nak harapkan kita terus berforum cara elok... ni aku nak ingatkan ko.. kita guna bahasa yang sedikit formal. boleh kan? mudah aje kan? hormat satu sama lain.. susah sgt ke ko nak hormat pendapat org lain?


Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by jacksperow on Fri Sep 11, 2009 11:23 am

ala aku kena tangkap 1ogos tu...aku naik blackmaria lg...wakakakka best woo...aku kena tangkap kat dataran...dari pkul11 sampai pkul 8,baru seatle...ni kali kedua aku kena tangkap refomasi...malas aku nak komen ape2

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 11:24 am

Kalau betul dalam UMNO ade cerdik pandai ugama, apsal sampai sekarang tak nak buat Hudud?? maknenye dalam UMNO tu semuanya penipu la tuh...


Ler...bila lak aku tuduh orang munafik?? Aku kata sesapa yang sokong sgt tahanan tanpa bicara yang terang2 diharamkan dalam islam tu tapi dalam masa yang sama mengaku dia tu islam samalah maknanya dengan munafik... islam dia islam plastik...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by jacksperow on Fri Sep 11, 2009 11:27 am

ala hudud ni bukan bleh paksa2 islam tu bukan agama paksaan..so kita nak bikin hukum hudud,kita kena bersatu hati...mantop kan iman kita dulu...jangan ade perbalahan antara umat islam...

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by cahaya on Fri Sep 11, 2009 11:38 am

jacksperow wrote:ala hudud ni bukan bleh paksa2 islam tu bukan agama paksaan..so kita nak bikin hukum hudud,kita kena bersatu hati...mantop kan iman kita dulu...jangan ade perbalahan antara umat islam...



tp hukum hudud 2 stu kwajipan dlm sbuah negara islam...msia nm je negra islam tp x mlaksanakn undang2 islam.so kmu kta tgu kta mantap kn iman.bila????klu nk kta bsatu hati n mantap kn iman dlu...ntah brpa thn lg nk tgu

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 11:39 am

Pijan wrote:Kalau betul dalam UMNO ade cerdik pandai ugama, apsal sampai sekarang tak nak buat Hudud?? maknenye dalam UMNO tu semuanya penipu la tuh...


Ler...bila lak aku tuduh orang munafik?? Aku kata sesapa yang sokong sgt tahanan tanpa bicara yang terang2 diharamkan dalam islam tu tapi dalam masa yang sama mengaku dia tu islam samalah maknanya dengan munafik... islam dia islam plastik...

Tengok.. ko gelar islam plastik lagi.. tk ke itu dh nak amik alih keje Tuhan wahai saudara pijan.. kita ni mana layak nak menilai ibadat org.. sejauh mana pulak kebenaran dakwaan ko smua dlm umno itu penipu.. jgn main cop aje.. aku leh cakap dalam PAS tu harapkan pakai serban aje.. tp autar.. macam mane?

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 11:43 am

ye arr..aku pinjam kate kate NiK Aziz jer..mcmana dia tak kata mcmtu kalau dah UMNO mengaku dia ada orang cerdik pandai dalam Ugama tapi tetap tak mahu buat hudud ??

ko nak kate autar ke ape tu boleh..tapi silalah sertakan dengan bukti autar tuh.. EG : UMNO kate orang UMNO pun ade pandai cerdik agama, tapi tetap tak mahu laksanakan Hukum Allah.. <<~~~ mcm ni baru leh kate autar...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 11:47 am

Pijan wrote:ye arr..aku pinjam kate kate NiK Aziz jer..mcmana dia tak kata mcmtu kalau dah UMNO mengaku dia ada orang cerdik pandai dalam Ugama tapi tetap tak mahu buat hudud ??

ko nak kate autar ke ape tu boleh..tapi silalah sertakan dengan bukti autar tuh.. EG : UMNO kate orang UMNO pun ade pandai cerdik agama, tapi tetap tak mahu laksanakan Hukum Allah.. <<~~~ mcm ni baru leh kate autar...

Sikit-sikit hukum Allah saudara gunakan, yer sebagai org islam mana boleh kita menolak hukum Allah.. ni nak tanya sejak PAS bersengkonkol dgn DAP ada ke kita dgr dia tetap nak laksanakan hudud? Ketiga-tiga parti mempunyai dasar perjuangan yang berbeza saudara pun tahu tak perlu saya celoteh panjang lebar.

PAS dgn dasar undang-undang Islam dan negara Islam, PKR dgn dasar hak sama rata dikalangan rakyat Malaysia, DAP?? saya tidak jelas tentang dasar DAP. Ok andai kata PR dpt mengambil alih tampuk pimpinan negara.. saudara rasa ia boleh dilaksanakan ke selagi DAP ada bersama mereka?

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by jacksperow on Fri Sep 11, 2009 11:49 am

cahaya wrote:
jacksperow wrote:ala hudud ni bukan bleh paksa2 islam tu bukan agama paksaan..so kita nak bikin hukum hudud,kita kena bersatu hati...mantop kan iman kita dulu...jangan ade perbalahan antara umat islam...



tp hukum hudud 2 stu kwajipan dlm sbuah negara islam...msia nm je negra islam tp x mlaksanakn undang2 islam.so kmu kta tgu kta mantap kn iman.bila????klu nk kta bsatu hati n mantap kn iman dlu...ntah brpa thn lg nk tgu
adess saudari cahaya...takyah tanya bila la..buat dulu baru tahu..
kalau semua ade rasa diri mereka tu menumpang dibumi allah ni pasti mereka takan berani nak wat undang2 sendiri...

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 11:50 am

Apa yang buat ko fikir ianya tak boleh dilaksanakan bila PR amik alih kuasa nanti?? Bab arak kat Selangor pun alhamdulillah boleh selesai...Insya Allah, kalau niat tu baik nk tegakkan hukum Allah, Allah akan bantu permudahkan jalan penyelesaiannya..

Abis tu kalau dah tak mau pakai hukum Allah.. ko nak pakai hukum UMNO je ke??

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 11:57 am

Umno ada hukum ke? yer isu arak kat Selangor selesai, betul la tu takkan nak sangkal lagi kan.. dah dakwaan yang betul..

Saya tidak cakap ianya tidak boleh dilaksanakan, saya org kelantan, saya tahu berapa lesen arak yang diluluskan di Kelantan itu tidak boleh dinafikan lagi. Tapi isu kt Selangor bukankah salah sorang cina DAP ni cakap beer bukan arak?

Aik.. PAS yang dok dalam PR tu tk cakap ke dkt saudara dia dikalangan DAP yang beer itu arak bukan minuman ringan berkarbonat.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 12:01 pm

Sape yang cakap beer tu bukan arak?? Mungkin dia kate root beer atau ginger beer tu kut bukan arak..kalau mcm tu betul la tu...

Dia nk kate ape pun lantak dia la kalau dia bukan muslim...yang PAS mahu ialah org muslim jangan dibenarkan beli arak di Negeri Selangor..
Itu jer...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by cahaya on Fri Sep 11, 2009 12:01 pm

jacksperow wrote:
cahaya wrote:
jacksperow wrote:ala hudud ni bukan bleh paksa2 islam tu bukan agama paksaan..so kita nak bikin hukum hudud,kita kena bersatu hati...mantop kan iman kita dulu...jangan ade perbalahan antara umat islam...



tp hukum hudud 2 stu kwajipan dlm sbuah negara islam...msia nm je negra islam tp x mlaksanakn undang2 islam.so kmu kta tgu kta mantap kn iman.bila????klu nk kta bsatu hati n mantap kn iman dlu...ntah brpa thn lg nk tgu
adess saudari cahaya...takyah tanya bila la..buat dulu baru tahu..
kalau semua ade rasa diri mereka tu menumpang dibumi allah ni pasti mereka takan berani nak wat undang2 sendiri...


buat dlu bru tahu.tapi bila nk buat.undang2 sndiri..hukum hudud 2 undg2 y d bt o allah...bkn nk bt undng2 sndri.eh ko xprnh bljr pend. islam ke sal undng2 islam ni

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 12:05 pm

Pijan wrote:Sape yang cakap beer tu bukan arak?? Mungkin dia kate root beer atau ginger beer tu kut bukan arak..kalau mcm tu betul la tu...

Dia nk kate ape pun lantak dia la kalau dia bukan muslim...yang PAS mahu ialah org muslim jangan dibenarkan beli arak di Negeri Selangor..
Itu jer...

Haha.. itu la saya cakap, tidakkah PAS tu peka dgn setiap kenyataan yang dikeluarkan org kalangan org dia sendiri. oh dia nak kata apa pun lantak lah.. oii kenyataan macam tu boleh mengelirukan budak-budak la saudara.

Yer lantak la kan psl dia cina tahu apa pasal Islam ini, oii tktau pasal Islam la PAS kena tunjuk ajar, jgn suka-suka keluarkan kenyataan beer tu bkn arak. Tak nampak ke statment macam tu ada ke hormat org Islam.

Aku nak out siap-siap diri nak pi jumaat, malam aku sambung balik.


_________________
Pesan Nenek........ Mencari yang hilang adalah lebih baik kerana seseorang itu sudah mula insaf. Mencari yang tiada adalah satu perbuatan yang sia sia. Oleh Itu adalah lebih baik mencari yang hilang berbanding mencari yang tiada.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by jacksperow on Fri Sep 11, 2009 12:13 pm

cahaya wrote:
jacksperow wrote:
cahaya wrote:
jacksperow wrote:ala hudud ni bukan bleh paksa2 islam tu bukan agama paksaan..so kita nak bikin hukum hudud,kita kena bersatu hati...mantop kan iman kita dulu...jangan ade perbalahan antara umat islam...



tp hukum hudud 2 stu kwajipan dlm sbuah negara islam...msia nm je negra islam tp x mlaksanakn undang2 islam.so kmu kta tgu kta mantap kn iman.bila????klu nk kta bsatu hati n mantap kn iman dlu...ntah brpa thn lg nk tgu
adess saudari cahaya...takyah tanya bila la..buat dulu baru tahu..
kalau semua ade rasa diri mereka tu menumpang dibumi allah ni pasti mereka takan berani nak wat undang2 sendiri...


buat dlu bru tahu.tapi bila nk buat.undang2 sndiri..hukum hudud 2 undg2 y d bt o allah...bkn nk bt undng2 sndri.eh ko xprnh bljr pend. islam ke sal undng2 islam ni
ceh...woi saudari..ko ni la yg dikatakan bodoh tapi blagak pandai...zaman nabi berapa tahun nabi berdakwah tuk bangkitkan negara islam???bapa lama nabi amik masa nak buat hukum hudud?padehal ni hukum allah..knape allah tak jadikan hukum hudud ni hukum tetap?nak nabi bersusah payah dulu?padahal nabi tu kekasih allah...skang sama gak ngan kita..ummat islam kita dah islam atas nama je..so kita kena usaha la..bukan dok asyik dok kate je pandai,usaha skit pun takde..aku blaja kat skolah pondok sik kedah...ustaz aku pun cakap cam tu..ko kalau rasa tak tahu jangan pandai2 nak tuduh org...ni dok tanya sampai bila...cuba wat dulu,baru tahu bila..ape yg penting doa..kita usaha,tp allah yg tentukan..pikir guna akal...bukan main redah je...

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 12:18 pm

Mr.Puaka wrote:
Pijan wrote:Sape yang cakap beer tu bukan arak?? Mungkin dia kate root beer atau ginger beer tu kut bukan arak..kalau mcm tu betul la tu...

Dia nk kate ape pun lantak dia la kalau dia bukan muslim...yang PAS mahu ialah org muslim jangan dibenarkan beli arak di Negeri Selangor..
Itu jer...

Haha.. itu la saya cakap, tidakkah PAS tu peka dgn setiap kenyataan yang dikeluarkan org kalangan org dia sendiri. oh dia nak kata apa pun lantak lah.. oii kenyataan macam tu boleh mengelirukan budak-budak la saudara.

Yer lantak la kan psl dia cina tahu apa pasal Islam ini, oii tktau pasal Islam la PAS kena tunjuk ajar, jgn suka-suka keluarkan kenyataan beer tu bkn arak. Tak nampak ke statment macam tu ada ke hormat org Islam.

Aku nak out siap-siap diri nak pi jumaat, malam aku sambung balik.


Mane kau tahu PAS tak beri dia tunjuk ajar?? Semua nk kene masuk media BN dulu ke baru ko nk paham@percaya PAS beri dia tunjuk ajar??
Statement ko tu yg DAP kate beer tu bukan arak pun aku sendiri pertama kali baca kat sini..ntah betul ntah tidak..aku layan je lah sebab kesian kat kau tu..

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 12:24 pm

jacksperow wrote:
cahaya wrote:
jacksperow wrote:
cahaya wrote:
jacksperow wrote:ala hudud ni bukan bleh paksa2 islam tu bukan agama paksaan..so kita nak bikin hukum hudud,kita kena bersatu hati...mantop kan iman kita dulu...jangan ade perbalahan antara umat islam...



tp hukum hudud 2 stu kwajipan dlm sbuah negara islam...msia nm je negra islam tp x mlaksanakn undang2 islam.so kmu kta tgu kta mantap kn iman.bila????klu nk kta bsatu hati n mantap kn iman dlu...ntah brpa thn lg nk tgu
adess saudari cahaya...takyah tanya bila la..buat dulu baru tahu..
kalau semua ade rasa diri mereka tu menumpang dibumi allah ni pasti mereka takan berani nak wat undang2 sendiri...


buat dlu bru tahu.tapi bila nk buat.undang2 sndiri..hukum hudud 2 undg2 y d bt o allah...bkn nk bt undng2 sndri.eh ko xprnh bljr pend. islam ke sal undng2 islam ni
ceh...woi saudari..ko ni la yg dikatakan bodoh tapi blagak pandai...zaman nabi berapa tahun nabi berdakwah tuk bangkitkan negara islam???bapa lama nabi amik masa nak buat hukum hudud?padehal ni hukum allah..knape allah tak jadikan hukum hudud ni hukum tetap?nak nabi bersusah payah dulu?padahal nabi tu kekasih allah...skang sama gak ngan kita..ummat islam kita dah islam atas nama je..so kita kena usaha la..bukan dok asyik dok kate je pandai,usaha skit pun takde..aku blaja kat skolah pondok sik kedah...ustaz aku pun cakap cam tu..ko kalau rasa tak tahu jangan pandai2 nak tuduh org...ni dok tanya sampai bila...cuba wat dulu,baru tahu bila..ape yg penting doa..kita usaha,tp allah yg tentukan..pikir guna akal...bukan main redah je...

Betul cakap ko tu Jacksperrow dulu Nabi bersusah payah nak tegakkan sinar islam nih..tapi aku nk tanya ko la, Sekarang ni sinar islam tu dah berjaya ditegakkan, ape alasan yang ko nk gunekan nanti bila disoal di akhirat nanti kenapa kamu tidak berjuang untuk tegakkan Hukum Allah masa kehidupan kamu?? Adakah alasan ko yang tidak bersedia dari segi keimanan boleh diterima pakai?? Nas mana yang kamu ambik bila mengatakan Allah SWT tidak menjadikan Hukum Allah ni sebagai hukum tetap??

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: I.S.A KEJAM TAPI MASIH RELEVAN?

Post by Sponsored content Today at 2:01 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum