Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

View previous topic View next topic Go down

HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by Mr.Puaka on Fri Aug 28, 2009 7:18 am

Hari raya tk lama lagi kita akan menyambut raya, dalam masyarakat melayu hari raya seringkali di kaitkan dgn hari bersedih.. di tambah pulak dgn peranan media yg menyiarkan cerita2 sedih, berita2 sedih, dan juga lagu2 sedih.. di sebabkan hal ini maka menangis la anak2 muda di perantauan dek kerana tk dpt balik beraya kerana kehabisan tiket bas di puduraya.

Raya sepatutnya di sambut dengan gembira, dalam surah al-baqarah ayat 185 pun mengatakan hari raya sepatutnya di sambut dgn penuh kegembiraan, bila di sebut perlu di sambut dgn gembira maka kebesaran memuji ALLAH hendak lah di laungkan dgn penuh bersemangat, namun masyarakat kita di malaysia bertakbir agak mendayu2 mcm bersedih, tatkala mendengar takbir yg mendayu ini maka menangis lagi la anak2 muda yg tk dpt pulang beraya td.. tu belum lg anak2 muda ni bukak tv menonton drama2 sedih..

Pada zaman Rasullulah takbir di laung dgn penuh bersemangat manakala raya di sambut dgn penuh kegembiraan oleh masyarakat zaman itu.. maka dalam sunnahnya Nabi Muhammad menyuruh menunaikan solat di tanah yg lapang bertujuan utk mengumpulkan smua umat islam, dari situ terpupuk lah satu perpaduan, kekuatan, kejayaan dan kebahagiaan di akhirat.

Takbir raya adalah takbir yg bersemangat, bkn berirama sedih. Melihat contoh Takbir raya di dunia arab lain alunan nya dgn takbir raya di malaysia..

Korang bertakbir mcm mane?

(Sumber di petik dari majalah AL-ISLAM dan di ringkaskan utk tatapan smua)

Save Palestin, Save Pattani - ALLAHUAKHBAR!

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by Admin on Fri Aug 28, 2009 4:29 pm

gembira dan sedih patutnye perasaan ini patut ada setiap kali menjelma hari raya.. Gembira sebab kita berjaya melengkapkan rukun islam yang ketiga tetapi dlm masa yg sama sedih kerana bulan untuk umat Islam (ramadhan telah pergi meninggalkan kita. terfikir adakah kita akan mengecapi lagi bulan penuh keberkatan ini ditahun hadapan.)

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by HUGOBOYZ_2 on Fri Aug 28, 2009 7:02 pm

aku sokong seed la...dua2 kena ada.. seronok sebab kita dah selesai rukun islam.. then mmg pun kita berhak berseronok hari raya sebab hari tuh hari kemenangan kita setelah berjuang berpuasa selepas raya... sedih? sedih pun kena ada la.. sebab hai tuh kita akan melawat ahli kubur.. atau sesiapa sja yg pergi dulu sebelum kita... dgn kita pergi melawat/menziarahi ahli kubur.. mereka juga akan dapat melihat siapa yg pergi nak sedekah al fatihah.. kalau family aku la... kami amalkan pagi2 raya pergi kubur then balik daripada raya baru maaf sesama kita... then makan!!! hehhe.. pendapat sahaja.. kalau ada salah tolong tunjukkan

HUGOBOYZ_2
Manager
Manager

Posts : 580
Join date : 22/08/2009
Age : 28
Location : Penang

http://cacat.com/xat.com/kampung

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by tongkat warent on Sat Sep 05, 2009 9:27 pm

mentaliti masyarakat malaysia adalah hari perayaan seperti hari raya adalah masa dimana ahli keluarga berkumpul,bersalaman,mengeratkan silaturrahim antara umat manusia..benda ini da menjadi tradisi dari dulu lagi..so sekiranya seseorang tidak dapat berkumpul bersama keluarga pada hari lebaran bg sesetengah org amat menyedihkan..benda ni tak dapat lari dalam masyarakat kita..hari raya juga masa untuk mengenangkan ahli keluarga yg telah pergi dulu dari kita..hari raya juga masa untuk untuk bergembira kerana berjaya menyempurnakan ibadah puasa..dan bergembira sekiranya dapat berkumpul sesama ahli keluarga.dapat dsimpulkan disini hari raya adalah hari untuk bergembira dan bersedih

tongkat warent
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 259
Join date : 05/09/2009
Location : selatan malaysia

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by hafiz_mivec88 on Sat Sep 05, 2009 9:33 pm

btul tu bro seed,,dua2 perasaan patut kte ade,sdey n gembira..jgan dok gembira je

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by selendang berduri on Sun Sep 06, 2009 12:10 am

mmg betui tuh...tapi rata2 org skang neh byak gembira dri sedeyh...bukn ape dah sebulan dok than lapaq x mkan waktu siang(wlaupon ade yg dok pontg gak)....waktu neh dok balun mkan punya makan skali jalan sudah....ape2 pun berpada2 la....2 2 tuh penting Very Happy

_________________
xXxSeLeNdAnG bERdUri DepT,sPiCy StUdiO~~xXx

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by Admin on Sun Sep 06, 2009 1:28 am

ada gak yg gembira dpt beli persiapan raya dan ada yg sedih sebab duit abis banayk tuk beli persiapan raya...

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by selendang berduri on Sun Sep 06, 2009 1:50 am

Admin wrote:ada gak yg gembira dpt beli persiapan raya dan ada yg sedih sebab duit abis banayk tuk beli persiapan raya...
yg sedih jari putus sebb mercun pon ade bro

_________________
xXxSeLeNdAnG bERdUri DepT,sPiCy StUdiO~~xXx

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by HUGOBOYZ_2 on Sun Sep 06, 2009 6:42 pm

seed nie mmg byk pengalman la.. yg sedey byk belanja beli barang tuh orang2 yg dah kawen la hehehe.. iyla dgn amy nie x rasa lagi tuh dok coment sal mercun nie.. kalau dia dah menikahi amy dia taw la perasaan tuh seed ... tp apa2 pun we need both baru la kita manusia.. sedey ada gembira ada.. sure punya.. gembira cam mana pun hari raya.. bila dgr lagu raya.. sure teringat something yg bagi dia sedey!!

HUGOBOYZ_2
Manager
Manager

Posts : 580
Join date : 22/08/2009
Age : 28
Location : Penang

http://cacat.com/xat.com/kampung

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by jeyy on Sun Sep 06, 2009 10:19 pm

utk umat islam kn diberi aidilfitri dan aidiladha sbg hari perayaan...jadi raikan dgn kegembiraan...yg dh xde tu xyah le kite tggu raye bru nk g kubur bace doa..tiap2 kali lps semayang bole sedekah alfatihah...dan harap2 nye ade lg umur utk ramadhan taun dpn... Very Happy

jeyy
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 65
Join date : 27/08/2009

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by DJ Mr Syafiq on Thu Sep 10, 2009 11:53 am

hari raye adakala nya mse untuk kite bersdih n untuk kite bergembira gak tp hari raye bkn untuk bergembira dan bersedih2

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by hafiz_mivec88 on Fri Sep 11, 2009 1:08 am

ape da ko nie..same je tue

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by hafiz_mivec88 on Fri Sep 11, 2009 1:19 am

sapik2..hari raya hari utk kita ade perasaan dua2 skali..yg sdey tu jika org kita syg x de ngan kte.dalam kte bergembira tu jgan la dilupakan pada yg tiada..mcm lagu raya da..

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 7:36 am

jeyy wrote:utk umat islam kn diberi aidilfitri dan aidiladha sbg hari perayaan...jadi raikan dgn kegembiraan...yg dh xde tu xyah le kite tggu raye bru nk g kubur bace doa..tiap2 kali lps semayang bole sedekah alfatihah...dan harap2 nye ade lg umur utk ramadhan taun dpn...

Yer betul tu jeyy, masyarakat kita hari ini hari Raya baru ingat nak ke kubur saudara-mara, time hari Raya juga baru sibuk nak bersihkan semak-samun kt kubur sanak-saudara.. Padahal hari-hari lain pun boleh, tapi itulah kalau sesuatu hal sudah menjadi macam adat dlm masyarakat.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by Pelangi on Fri Sep 11, 2009 7:52 am

Hari Raya gembira kerana dapat mengembira kan orang yang tersayang. Lebih penat dari hari biasa. Gembira kerana masih di beri peluang untuk bergembira bersama sama si tua dan muda.

SEDIH nyer meninggal kan bulan rahmat nie. Sedih mengenang kan orang tersayang yang sudah tiada.Berdoa untuk mereka yang sudah tiada.

Pelangi
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 132
Join date : 03/09/2009
Age : 41
Location : keramat . AU 3

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by HUGOBOYZ_2 on Fri Sep 11, 2009 8:16 pm

enjoy ja la raya2 nie (Y) sedey ada pagi2 n malam raya ja.. hahahaha.. petang2 skit melawat la kawan.. mesti gembira jumpa member2 lama.. ramai dah ilang...

HUGOBOYZ_2
Manager
Manager

Posts : 580
Join date : 22/08/2009
Age : 28
Location : Penang

http://cacat.com/xat.com/kampung

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by selendang berduri on Fri Sep 11, 2009 9:46 pm

kegembiraan hell bertmbh bile jumpe awek dia....tpi ble suh jumpe bakal mak mentua ketaq abeh lutut2 dia

_________________
xXxSeLeNdAnG bERdUri DepT,sPiCy StUdiO~~xXx

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by hafiz_mivec88 on Fri Sep 11, 2009 10:02 pm

oit,,duri nie tau2 je..hahahahaa

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by DJ Mr Syafiq on Sat Sep 12, 2009 12:40 pm

hafiz_mivec88 wrote:sapik2..hari raya hari utk kita ade perasaan dua2 skali..yg sdey tu jika org kita syg x de ngan kte.dalam kte bergembira tu jgan la dilupakan pada yg tiada..mcm lagu raya da..
lar abz kalo owng tuh kejap ader kejap x der mcm ner lak

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: HARI RAYA, HARI UTK BERGEMBIRA ATAU BERSEDIH?

Post by Sponsored content Today at 12:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum