Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by tongkat warent on Sun Sep 06, 2009 12:22 am

hafiz_mivec88 wrote:skang bkan pr laksanakan pemerintahan sendiri ke??
mmg la pr memerintah..tp dengan cara bn yg asik mengangugugat pemerintahan pr je camne segala urusan pemerintahan pr nak lancar.

tongkat warent
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 259
Join date : 05/09/2009
Location : selatan malaysia

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Sun Sep 06, 2009 3:16 pm

Pijan wrote:

Ape salahnya datang berbincang baik baik tak payah nk buat kecoh mcm la kuil tu diorang nk bina depan pintu masuk rumah korang??

Ni kan bulan Ramadhan..tak puasa ke korang nih? tak malu ke bangsa lain tengok org melayu islam bersikap macam orang tak bertamadun??

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by jacksperow on Sun Sep 06, 2009 8:02 pm

malu la sangat....

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Mon Sep 07, 2009 1:06 am

"Woi, kaulah pengkhianat…pengkhianat agamalah pukimak!"
Posted by admin
Sunday, 06 September 2009 16:43




The man with the tall songkok who carried the cow's head to the Selangor State Secretariat building threatens the Menteri Besar: "Hoi Khalid (Samad), kau duduk. Kau belum kenal aku siapa? Selepas ini, kau jangan turun Seksyen 23, kalau tidak, kau mati. Ini kawasan majoriti Melayu!"

"Woi, kaulah pengkhianat…pengkhianat agamalah pukimak!" cemuhnya.

Cemuhan itu disorak oleh beberapa individu lain yang dipercayai dari kenalan rapat Hj. Azmir.

"Aku tak nak dengar kau cakap. Duduk! Duduk YB bodoh! Duduk," cemuhnya.

"Hoi Khalid (Samad), kau duduk. Kau belum kenal aku siapa? Selepas ini, kau jangan turun Seksyen 23, kalau tidak, kau mati. Ini kawasan majoriti Melayu!"

"Bodoh punya wakil rakyat. Bodoh punya MB. Khalid (Ibrahim), kenapa kau cakap terketar-ketar. Kau gagap. Orang gagap tak boleh jadi MB (Menteri Besar)!"

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Mon Sep 07, 2009 1:12 am

Pijan wrote:
Pijan wrote:

Ape salahnya datang berbincang baik baik tak payah nk buat kecoh mcm la kuil tu diorang nk bina depan pintu masuk rumah korang??

Ni kan bulan Ramadhan..tak puasa ke korang nih? tak malu ke bangsa lain tengok org melayu islam bersikap macam orang tak bertamadun??

Isu ini sudah 6 bulan lps lagi masyarakat cuba ajak Khalid berbincang, namun semua itu ditolak oleh khalid mentah-mentah, kini bila dah jadi isu besar, dan hari-hari akhbar siarkan baru nak ajak penduduk berbincang, mengapa sebelum ini setiap usul penduduk ditolak oleh khalid ini?

Kalau awal-awal lagi gesaan penduduk seksyen 23 ini diambil kira takdenya berlaku kekecohan, mereka semua tu manusia biasa, kadangkala sukar mereka hendak mengawal emosi. Tak boleh nak salahkan penduduk keseluruhannya dalam kes ini, bkn masalah bina depan pintu rumah atau belakang rumah, majoriti penduduk tk setuju kenapa hendak diteruskan juga.

Bila jadi kecoh mcm ni baru nak bekukan semua ini, sebelum ini bersikap taknak ambil kisah gesaan penduduk. Semua benda sebenarnya boleh diselesaikan melalui perbincangan, tapi kalo pemimpin itu sendiri menolak utk berbincang dgn penduduk sebelum ini, adakah wajar kita menyalahkan penduduk yg mencetuskan huru-hara mcm ni semasa majlis dialog diadakan.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Mon Sep 07, 2009 2:05 am

Mr.Puaka wrote:
Pijan wrote:
Pijan wrote:

Ape salahnya datang berbincang baik baik tak payah nk buat kecoh mcm la kuil tu diorang nk bina depan pintu masuk rumah korang??

Ni kan bulan Ramadhan..tak puasa ke korang nih? tak malu ke bangsa lain tengok org melayu islam bersikap macam orang tak bertamadun??

Isu ini sudah 6 bulan lps lagi masyarakat cuba ajak Khalid berbincang, namun semua itu ditolak oleh khalid mentah-mentah, kini bila dah jadi isu besar, dan hari-hari akhbar siarkan baru nak ajak penduduk berbincang, mengapa sebelum ini setiap usul penduduk ditolak oleh khalid ini?

Kalau awal-awal lagi gesaan penduduk seksyen 23 ini diambil kira takdenya berlaku kekecohan, mereka semua tu manusia biasa, kadangkala sukar mereka hendak mengawal emosi. Tak boleh nak salahkan penduduk keseluruhannya dalam kes ini, bkn masalah bina depan pintu rumah atau belakang rumah, majoriti penduduk tk setuju kenapa hendak diteruskan juga.

Bila jadi kecoh mcm ni baru nak bekukan semua ini, sebelum ini bersikap taknak ambil kisah gesaan penduduk. Semua benda sebenarnya boleh diselesaikan melalui perbincangan, tapi kalo pemimpin itu sendiri menolak utk berbincang dgn penduduk sebelum ini, adakah wajar kita menyalahkan penduduk yg mencetuskan huru-hara mcm ni semasa majlis dialog diadakan.

Ohh macam tu...6 bulan lepas lagi...Bagaimana pulak dengan penduduk Seksyen 19 yang dah 26 tahun menggesa kerajaan BN UMNO supaya memindahkan kuil di Seksyen 19 tahun ke tempat lain?? Ade timbul kekecohan ke bile kerajaan BN amik mase 26 tahun tuk selesaikan masalah penduduk seksyen 19 tuh?? tkde kan...apsal tkde?? sebab yang tukang buat kecoh tak sedar diri ni semua puak2 UMNO..

Majoriti penduduk tak bersetuju yer...sape majoriti penduduk?? orang islam melayu yer...kalau mcm tu, kat Shah Alam tu tak payah bina kuil,tokong la sebab semua tempat majoriti penduduk Shah Alam tu org melayu islam yang UMNO kate pasti tolak pembinaan kuil ditempat mereka..
Abis tu mcmana plak ngan puak minoriti?? suh bina kuil kat india sane ke?? Tak boleh ke ade tolak ansur sikit?? Ke nak kene hantar balik semua puak minoriti ni sebab diorang minoriti..tak penting...tak mustahak pun ade ke tkde di Malaysia nih...mcm tu ke??

Takpela..hari ni org Melayu islam Seksyen 23 Shah Alam ni menang, tapi Allah tu Maha Kaya..Dia akan duga orang islam ni mcm mcm lagi sebab Dia dah bagi amaran dalam Al Quran yang membawa maksud " Jangan dihina ugama orang kafir kerana kelak mereka (orang yang kafir) akan menghina ugama kamu jua"....

Tahniah la pada org melayu islam UMNO Seksyen 23...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Mon Sep 07, 2009 7:48 am

Pijan wrote:
Mr.Puaka wrote:
Pijan wrote:
Pijan wrote:

Ape salahnya datang berbincang baik baik tak payah nk buat kecoh mcm la kuil tu diorang nk bina depan pintu masuk rumah korang??

Ni kan bulan Ramadhan..tak puasa ke korang nih? tak malu ke bangsa lain tengok org melayu islam bersikap macam orang tak bertamadun??

Isu ini sudah 6 bulan lps lagi masyarakat cuba ajak Khalid berbincang, namun semua itu ditolak oleh khalid mentah-mentah, kini bila dah jadi isu besar, dan hari-hari akhbar siarkan baru nak ajak penduduk berbincang, mengapa sebelum ini setiap usul penduduk ditolak oleh khalid ini?

Kalau awal-awal lagi gesaan penduduk seksyen 23 ini diambil kira takdenya berlaku kekecohan, mereka semua tu manusia biasa, kadangkala sukar mereka hendak mengawal emosi. Tak boleh nak salahkan penduduk keseluruhannya dalam kes ini, bkn masalah bina depan pintu rumah atau belakang rumah, majoriti penduduk tk setuju kenapa hendak diteruskan juga.

Bila jadi kecoh mcm ni baru nak bekukan semua ini, sebelum ini bersikap taknak ambil kisah gesaan penduduk. Semua benda sebenarnya boleh diselesaikan melalui perbincangan, tapi kalo pemimpin itu sendiri menolak utk berbincang dgn penduduk sebelum ini, adakah wajar kita menyalahkan penduduk yg mencetuskan huru-hara mcm ni semasa majlis dialog diadakan.

Ohh macam tu...6 bulan lepas lagi...Bagaimana pulak dengan penduduk Seksyen 19 yang dah 26 tahun menggesa kerajaan BN UMNO supaya memindahkan kuil di Seksyen 19 tahun ke tempat lain?? Ade timbul kekecohan ke bile kerajaan BN amik mase 26 tahun tuk selesaikan masalah penduduk seksyen 19 tuh?? tkde kan...apsal tkde?? sebab yang tukang buat kecoh tak sedar diri ni semua puak2 UMNO..

Persoalannya adakah PR nak ikut jejak BN UMNO 26 thn lepas? Situasi sekarang ini seolah-olah PR nak ikut jejak UMNO, kalo gesaan penduduk diambil kira 6 bulan lepas masalah ini takkan tercetus saudara, kita pun sedia tahu UMNO mmg menunggu kepincangan yg berlaku dlm PR. Jadi jika PR ambil kira pandangan penduduk ketika penduduk mahukan majlis dialog masalah ini tkkan timbul, mengenai isu penduduk seksyen 19 bkn takde kekecohan, ada cuma tidak disiarkan media massa sahaja. Biasalah tkkan nak siarkan masa tu yg memerintah adalah BN.


Majoriti penduduk tak bersetuju yer...sape majoriti penduduk?? orang islam melayu yer...kalau mcm tu, kat Shah Alam tu tak payah bina kuil,tokong la sebab semua tempat majoriti penduduk Shah Alam tu org melayu islam yang UMNO kate pasti tolak pembinaan kuil ditempat mereka..
Abis tu mcmana plak ngan puak minoriti?? suh bina kuil kat india sane ke?? Tak boleh ke ade tolak ansur sikit?? Ke nak kene hantar balik semua puak minoriti ni sebab diorang minoriti..tak penting...tak mustahak pun ade ke tkde di Malaysia nih...mcm tu ke??

Saya rasa penduduk yg membuat gesaan itu tidak menolak kuil dibina, cuma mereka mahu tempat yg lebih sesuai. Tolak-ansur? Persoalannya sekarang ada ke kerajaan pimpinan khalid ini bertolak ansur dgn penduduk sejak 6 bulan lps? Ini pun akibat campur tangan Sultan Selangor. Baru la kes pembinaan kuil ini dibekukan. Andai kata Sultan Selangor tk masuk campur, maka pandangan penduduk tk perlu diambil kira? Adakah ini yg dikatakan kerajaan Rakyat?

Takpela..hari ni org Melayu islam Seksyen 23 Shah Alam ni menang, tapi Allah tu Maha Kaya..Dia akan duga orang islam ni mcm mcm lagi sebab Dia dah bagi amaran dalam Al Quran yang membawa maksud " Jangan dihina ugama orang kafir kerana kelak mereka (orang yang kafir) akan menghina ugama kamu jua"....

Tahniah la pada org melayu islam UMNO Seksyen 23...

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Mon Sep 07, 2009 12:09 pm

Bila plak Sultan Selangor campur tangan?? Main petik je kata Sultan Selangor campur tangan...yang ade dengar ialah UMNO minta Sultan Selangor campurtangan, tu jer. Kalau kau taip Hishammudin campur tangan tu bleh la gak nk percaya...

Betulke ketika perbincangan antara Seksyen 19 dengan UMNO tu ade kekecohan berlaku tapi tidak dilaporkan oleh media masa jer?? hehehehe....hello brader, jangan ingat media masa tu semua BN punye jer, media masa pembangkang pun dah lama gak ade kat Malaysia nih...mmg langsung tkde kekecohan dilaporkan sbb tkde perbincangan serius pun pernah diadakan oleh pihak BN...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Tue Sep 08, 2009 3:55 am

Untuk pengetahuan saudara Sultan Selangor memanggil Exco Pas berhubung isu ini. Disebabkan nasihat Baginda Sultan ini lah berjaya membuat isu kuil ini di bekukan buat sementara sehingga diumumkan kelak.

Menjurus kpd perkara kedua, saya rasa ada perbincangan diadakan oleh BN, jika saudara kata tidak serius, saudara kena ingat kerajaan pimpinan Khir Toyo sudah dihukum oleh rakyat, adakah kerajaan pimpinan PR ini mahu ikut jejak Toyo ini? Itu la persoalannya.

Pihak PR cakap kekecohan majlis dialog disebabkan oleh org luar bkn penduduk seksyen 23, dan mereka juga cakap yg menimbulkan kekecohan kononnya adalah puak UMNO, Biar saya jelaskan, Polis sudah menyiasat isu ini dan keterangan pun sudah direkodkan, utk makluman mereka yg mencetuskan kekecohan adalah terdiri dari pelbagai latar belakang politik, ada UMNO, ada PKR dan ada juga ahli PAS. Jangan ghairah merujuk akhbar pembangkang. Sebab terangan akhbar pembangkang ini akan menghentam puak UMNO. Saudara kena ingat.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Tue Sep 08, 2009 8:10 am

Peserta Demo Kepala Lembu di Dakwa!

Mereka yang terlibat mengarakkan kepala lembu dan membuat ucapan dalam demonstrasi membantah pembinaan kuil di Seksyen 23 Shah Alam akan didakwa menghasut, kata peguam negara hari ini.

Tan Sri Abdul Gani Patail berkata mereka akan didakwa menurut Seksyen 4 Akta Hasutan atau Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Pemimpin-pemimpin yang menyampaikan ucapan bersama kumpulan kira-kira 50 penunjuk perasaan di depan bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor di Shah Alam akan didakwa bawah Seksyen 27(5) Akta Polis atau berhimpun secara haram.

Dalam satu kenyataan lewat petang ini, Abdul Gani berkata beliau berpuas hati dengan siasatan polis berhubung insiden tersebut setelah meneliti kertas siasatan yang diterimanya tengah hari tadi.

Pada 28 Ogos lalu, sekumpulan penduduk seksyen tersebut dengan beberapa NGO Melayu mengarakkan kepala lembu ke bangunan tersebut sebagai membantah cadangan pemindahan kuil Hindu ke kawasan mereka dari Seksyen 19 Shah Alam.

Mereka yang membentuk jawatankuasa bertindak penduduk seksyen itu berarak dari masjid negeri, beberapa ratus meter dari bangunan tersebut, selepas solat Jumaat.

Mereka menyatakan bantahan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, exco kebajikan negeri Rodziah Ismail dan exco kesihatan Dr A Xavier Jayakumar.

Mereka juga mensasarkan kemarahan mereka kepada ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.


Didahului dengan pembawa kepala lembu, yang masih belum kering darahnya, penunjuk perasaan berjalan sambil bertakbir dan melaungkan "kami bantah" menggunakan alat pembesar suara.

Mereka membawa sepanduk, antaranya bertulis "Take beer", "Islam untuk semua, kuil untuk Khalid dan Rodziah", "Kuil haram sekangkang kera, bila pindah sebesar Putrajaya" dan "Pindahkan kuil ke Seksyen 22".

Kira-kira 10 anggota polis hanya memerhati dan mengawal keadaan sekitar kawasan tersebut.

Selepas kepala haiwan itu diletakkan di depan pintu, timbalan pengerusi jawatankuasa bertindak membantah pembinaan kuil itu, Ibrahim Sabri tampil berucap ringkas, tetapi berapi-api.

"Ini amaran. Pindahkan kuil dari Sekysen 23, buatlah di Seksyen 22. Lembu ini kami hadiahkan kepada kerajaan negeri, kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad dan Rodziah. Ini hadiah kami."

Dalam sidang media selepas itu, pengerusi jawatankuasa itu, Mahyuddin Manaf berkata, mereka membantah tindakan kerajaan itu kerana 80 peratus penduduk kawasan itu beragama Islam.

"Mungkin ada yang salah tafsir bahawa kami biadab (berdemonstrasi), tetapi pemimpin yang mengajar supaya biadab kerana mereka membiarkan (tidak peduli) penduduk di Seksyen 23."


Puaka: Ini bukti tiada "double standard" harap maklum!

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Tue Sep 08, 2009 11:27 am

Mr.Puaka wrote:Untuk pengetahuan saudara Sultan Selangor memanggil Exco Pas berhubung isu ini. Disebabkan nasihat Baginda Sultan ini lah berjaya membuat isu kuil ini di bekukan buat sementara sehingga diumumkan kelak.

Menjurus kpd perkara kedua, saya rasa ada perbincangan diadakan oleh BN, jika saudara kata tidak serius, saudara kena ingat kerajaan pimpinan Khir Toyo sudah dihukum oleh rakyat, adakah kerajaan pimpinan PR ini mahu ikut jejak Toyo ini? Itu la persoalannya.

Pihak PR cakap kekecohan majlis dialog disebabkan oleh org luar bkn penduduk seksyen 23, dan mereka juga cakap yg menimbulkan kekecohan kononnya adalah puak UMNO, Biar saya jelaskan, Polis sudah menyiasat isu ini dan keterangan pun sudah direkodkan, utk makluman mereka yg mencetuskan kekecohan adalah terdiri dari pelbagai latar belakang politik, ada UMNO, ada PKR dan ada juga ahli PAS. Jangan ghairah merujuk akhbar pembangkang. Sebab terangan akhbar pembangkang ini akan menghentam puak UMNO. Saudara kena ingat.

Sabtu, 2009 September 05





Hasan Ali mengadap Sultan S'gor





Exco Hal Ehwal Agama Selangor, Datuk Dr Hassan Ali hari ini mengadap
Sultan Selangor, Sultan Sharifuddin Idris Shah berhubung isu larangan
penjualan arak dan pemberian kuasa kepada penjawat masjid bagi
menangkap pesalah syariah di negeri itu.

Menurut
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dalam pertemuan empat mata
itu, Dr Hassan memberi taklimat langsung kepada baginda berhubung isu
kontroversi itu dan pentadbiran agama Islam di negeri itu.

"Beliau
hendak mengadap Sultan untuk menerangkan (apa) yang telah beliau
usahakan. Bukan sahaja dari segi pembanunan agama Islam. (Kehadiran)
beliau juga (sebagai) exco dalam bahagian pembangunan masyarakat Melayu.

"Oleh
sebab itulah, beliau ingin mengadap Sultan untuk menyatakan usaha yang
beliau lakukan. Walaupun, akhir-akhir ini terdapat beberapa kenyataan
mengenai isu penjualan bir, mengenai isu kuasa jawatankuasa masjid, itu
pun mungkin akan dibangkitan oleh Datuk Hassan dalam perjumpaan
mengadap tuanku," kata Abdul Khalid.

Menteri besar mengulas
pertemuan Dr Hassan dengan Sultan dalam sidang media di kediaman
rasminya di Shah Alam tengah hari tadi selepas menghadiri dialog dengan
penduduk Seksyen 23 bagi membincangkan cadangan pemindahan sebuah kuil
Hindu.

Abdul Khalid berkata, beliau menyokong penuh usaha Dr Hassan setelah dimaklumkannya sendiri kepada Sultan Selangor.

"Tuanku
memberitahu saya tentang perjumapaan tersebut. Saya memang menyokong
usaha tersebut, supaya ada terdapat maklumat terus diberikan (kepada
baginda)," katanya.Selain dua isu tersebut, Dr Hassan akan turut
memberikan taklimat berhubung isu pembangunan Islam negeri - termasuk
peranaan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Jabatan Agama Islam
Selangor (JAIS).

Ditanya kenapa Dr Hassan membisu dalam isu
pemindahan kuil Hindu dari Seskyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam - yang
dibantah keras penduduk setempat - Abdul Khalid berkata, exco berkenaan
tidak terlibat dalam perbincangan perkara itu.

"Yang dijalankan
ini adalah di untuk Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA). MBSA kita dah
ada wakil. Yang sebenarnya, kalau ini selesai di peringkat MBSA,
selesailah. Itu sebab (exco negeri daripada PKR) Yaakub Sapari pun
tidak campur.

"(ADUN Batu Tiga) Rodziah Ismail buat kenyataan
sebab beliau dalam kumpulan yang berbincang. (Ahli parlimen Shah Alam),
Khalid buat kenyataan sebab beliau berbincang. Saya buat kenyataan
sebab dah sampai ke (peringkat) atas,” tambahnya.



~~tkde pun sebut Sultan sound pasal kes kuil?? Nak menipu lagi ke bulan posa ni?? Kalau betul la Sultan Selangor panggil Hasan Ali sound pasal kuil tu, ko igt Media UMNO BN tu nk dok diam je ke?? Mesti dah kecoh ke seluruh pelusuk dunia dah pasal bende nih..

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Tue Sep 08, 2009 11:31 am

Mr.Puaka wrote:Peserta Demo Kepala Lembu di Dakwa!

Puaka: Ini bukti tiada "double standard" harap maklum!

Baru nk buka kes, tangkapan dah buat ke belum?? Ade sesape kene sembur air asid tak?? Dah la UMNO BN...tak payah la nk buat drama lapuk tu...skrip orang dah leh baca...

" kene tangkap tapi dibebaskan dengan jaminan polis... kes berlanjutan selama bertahun2 sampai rakyat pun dah lupa (melayu mudah lupa) " <<~~~ Skrip Drama UMNO BN

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Tue Sep 08, 2009 11:34 am

Kenapa pulak aku perlu menipu, dia dipanggil berhubung isu arak, tp dalam perjumpaan itu isu kuil juga dikaitkan, jgn baca situ aje sejauh mana sgt kebenarannya tu.

Sebelum ini anda mengatakan polis mengamalkan "double standard" mengenai isu perarakan kepala lembu, sekarang dh jelas ada yg akan didakwa, jadi tuduhan saudara sebelum ini adalah tidak tepat. Jadi dipendekkan cerita jgn cakap main serkap aje kalo anda bukan berkhidmat dalam pasukan polis atau mane-mane badan kerajaan.

Jadi secara kesimpulannya semua polis bertindak tidak kira anda itu apa parti politik kerana sebagai rakyat Malaysia sesiapa pun tiada kekebalan harap maklum!

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Tue Sep 08, 2009 11:40 am

Pijan wrote:
Mr.Puaka wrote:Peserta Demo Kepala Lembu di Dakwa!

Puaka: Ini bukti tiada "double standard" harap maklum!

Baru nk buka kes, tangkapan dah buat ke belum?? Ade sesape kene sembur air asid tak?? Dah la UMNO BN...tak payah la nk buat drama lapuk tu...skrip orang dah leh baca...

" kene tangkap tapi dibebaskan dengan jaminan polis... kes berlanjutan selama bertahun2 sampai rakyat pun dah lupa (melayu mudah lupa) " <<~~~ Skrip Drama UMNO BN

Perlu ke ditahan lama-lama? kes mereka yg berhimpun menentang ISA tempoh hari di ibu negara pun, setelah di ambil keterangan mereka juga di lepaskan dgn jaminan polis.
Buat ape nak menahan individu itu jika keterangan sudah diambil, berbalik kpd isu kepala lembu, setelah rekod percakapan di ambil, mereka yg berhimpun menggunakan kepala lembu bkn sebagai menghina agama Hindu tetapi simbol kepala lembu itu ditujukan kpd MB dan juga MP Shah Alam.

Jika saudara mengatakan masih ada "double standard" tidak tepat la dakwaan saudara, kerana mana-mana individu kalo berhimpun tanpa permit dan mengingkari arahan polis boleh ditahan. Mereka yg ditahan ini pun akan didakwa, jadi isu berapa lama ambil masa utk menyelesaikan kes itu bergantung kepada mahkamah bkn pihak polis.

Mengapa perlu tembak? yg berhimpun itu berapa ramai? 100 org? 200 org? dan mereka yg berhimpun tidak mengingkari arahan polis setelah di suruh bersurai, jadi tiada sebab mengapa perlu menggunakan gas pemedih mata atau semburan air dlm perhimpunan tersebut!

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Tue Sep 08, 2009 11:44 am

Mr.Puaka wrote:Kenapa pulak aku perlu menipu, dia dipanggil berhubung isu arak, tp dalam perjumpaan itu isu kuil juga dikaitkan, jgn baca situ aje sejauh mana sgt kebenarannya tu.

Sebelum ini anda mengatakan polis mengamalkan "double standard" mengenai isu perarakan kepala lembu, sekarang dh jelas ada yg akan didakwa, jadi tuduhan saudara sebelum ini adalah tidak tepat. Jadi dipendekkan cerita jgn cakap main serkap aje kalo anda bukan berkhidmat dalam pasukan polis atau mane-mane badan kerajaan.

Jadi secara kesimpulannya semua polis bertindak tidak kira anda itu apa parti politik kerana sebagai rakyat Malaysia sesiapa pun tiada kekebalan harap maklum!

Dah terang2 tulis kat berita tu tkde citer pasal kuil, lagi mau kate ade citer ke?? Kau ni PA Sultan Selangor ke?? Kalau betul Sultan Selangor tu nk sound sal kuil..ape barang baginda gi panggil Hasan Ali?? Sape Hasan Ali tu?? Tukang jage kuil ke?? Baik Baginda suruh MB je mengadap....adoiiiii!!!

Lagi sekali saya nk bagitau...bukan saya saja yang kata sal double standard ni tapi ramai lagi rakyat marhein kat luar sana yang berfikiran mcm ni...dah takmo org cop double standard tu sila la berubah...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Tue Sep 08, 2009 10:14 pm

Sesi 'dialog' yang memalukan
Khalid Samad
Tue | Sep 08, 09 | 2:53:14 pm MYT
-PANDANGAN-
Semua melihat apa yang berlaku dalam sesi dialog tersebut. Saya merasakan ianya peristiwa yang amat memalukan ummat Islam. Tengah-tengah bulan puasa pula. Sedih. Itulah apa yang berlaku bila tidak menghayati ajaran agama dan tidak juga menerima asuhan yang baik dari pemimpin.

Hishamuddin memberi sokongan dan dorongan secara terbuka dan selepas itu menyedari tidak boleh secara terbuka, mesti secara tertutup. Seterusnya mengutuk tetapi semua tahu, reaksi awal adalah apa yang sebenar tersemat di hati.

Hakikatnya tukang demo tidak dikenakan apa-apa tindakan hingga ke hari ini. Sedangkan tindakan mereka jelas melampaui batas. Ini adalah bukti bahawa Hishamuddin membela dan melindungi mereka. Begitu juga si Noh Omar, "hero Melayu" gelar mereka.

Matlamat sesi dialog adalah untuk mendapat pandangan dan reaksi penduduk terhadap cadangan pemindahan berkenaan. Ianya merupakan langkah terakhir dalam proses lima langkah seperti berikut :-

1. Tapak cadangan dari PKNS :Ini adalah kerana telah dipersetujui PKNS akan menggantikan tapak kuil di Seksyen 19 dengan tapak lain milik mereka kerana tapak di Seksyen 19 akan diambil alih oleh mereka.

Persetujuan MBSA bahawa lokasi berkenaan adalah sesuai. Ini adalah wajar memandangkan MBSA adalah pihak yang bertanggung jawab atas perancangan bandar Shah Alam.

3. Persetujuan AJK Kuil : ini telah diperolehi selepas proses perbincangan pada hujung bulan Mei. Nota mesyuarat ditanda-tangani sebagai bukti persetujuan mereka kerana tidak mahu berlaku penafian atau bertukarnya fikiran. Surat inilah yang dijaja oleh orang-orang demo kepala lembu itu. Persetujuan AJK kuil perlu kerana dasar PR ialah musyawarrah bukan paksa pindah ke mana orang lain tetapkan.(Itu dasar Umno : rujuk pengakuan bangga KT).

4. Persetujuan Kerajaan Negeri atas cadangan untuk memindahkan kuil ke tapak yang dicadangkan. Ini adalah kerana Kerajaan Negeri mahu memantau semua aktiviti pembinaan dan perobohan kuil.

Pada tahap ini, cadangan mencapai status sebagai "cadangan rasmi" dan barulah boleh dibincangkan dengan pihak awam, terutama penduduk sekitar kawasan berkenaan. Mengadakan perbincangan bersama penduduk sebelum mendapat persetujuan ke empat-empat pihak ini tidak memberikan sebarang makna, kerana cadangan itu belum lagi merupakan cadangan rasmi.

5. Pertemuan dan perbincangan dengan penduduk berhubung cadangan yang telah dipersetujui terlebih dahulu oleh ke empat-empat pihak seperti di atas. Ini adalah kerana walau macam mana sekalipun, penerimaan oleh penduduk sekitar adalah penting untuk menjamin keharmonian.

Jika berdasarkan peraturan yang sediada, peruntukan jarak melebihi 50 meter tidak mewajibkan sebarang perbincangan diadakan dengan penduduk. Namun dasar PR adalah untuk mengadakan perbincangan walaupun jaraknya melebihi 50 meter, jika dilihat akan memberikan kesan. Sekiranya penduduk bersetuju, maka inilah yang ideal dan cadangan itu boleh dilaksanakan. Sekiranya setelah dikemukakan, penduduk menolak maka adalah lebih baik untuk dipertimbangan tapak alternatif sekiranya ada.

Malangnya kerajaan Negeri Selangor tidak diberi peluang untuk membentangkan cadangan ini di peringkat ke-5. Cadangan ditolak sebelum ianya dikemukakan dengan cara amat tidak sopan.

Hakikatnya, sekiranya cadangan ditolak secara sopan sekalipun : iaitu tanpa sebarang aksi yang telah ditunjukkan sebelum ini, kerajaan PR akan mengambil kira pandangan penduduk. Namun atas sebab hasutan pihak tertentu dan kempen salah-maklumat yang dilakukan maka cadangan ditolak mentah-mentah dengan cara paling tidak sopan. Yang dipertikaikan adalah cara bantahan dibuat, bukannya bantahan itu sendiri. Ada yang menganggap kerajaan negeri sudah pun mahu mula pembinaan! Sedangkan tiada pelan kuil yang telah diluluskan. Nak bina macam mana kalau tiada pelan?

Kami dituduh tidak mahu mendengar pandangan penduduk. Yang hadir pada hari tersebut melihat secara jelas siapa sebenarnya yang tidak mahu mendengar. Ini boleh dibuktikan melalui video clip yang tersiar di beberapa blog. Hanya blog Umno yang tidak mahu menyiarkannya kerana tahu ianya hanya akan memalukan mereka. Semua tahu yang berperangai sedemikian bukan ahli PAS dan bukan PKR. Nafikanlah berapa kali sekali pun, rakyat tahu ini perangai Umno.

Saya diberitahu juga ada pihak yang mendakwa bahawa mereka yang terlibat membuat kacau semasa sesi dialog tempohari adalah terdiri dari ahli PAS dan PKR. Sekiranya benar, maka saya cadangkan mereka ini dihadapkan di bawah lembaga disiplin parti, dipecat dan sekiranya didapati bersalah dikenakan tindakan dibawah akta hasuatan. Dalam masa yang sama, saya juga berharap jika ada ahli Umno yang terlibat sama, maka mereka juga dikenakan tindakan yang sama. Mahukah mereka melakukan perkara yang sama sekiranya benar-benar yakin?

Teringat saya kisah Haji Bakhil. Dia tanam duit di sesuatu tempat dan meletakkan papan tanda "Tiada Duit Di Sini". Datang pula Haji Bahalol menggali dan mengambil duit berkenaan. Seterusnya dia meletak papan tanda yang menyatakan "Bukan Hj Bahlol yang ambil duit di sini". Bagi saya, begitulah penafian mereka terhadap keterlibatan Umno dalam soal ini.

Esoknya Najib dengan gembiranya mengumumkan sesi dialog tersebut merupakan bukti kegagalan PR mentadbir Negeri Selangor.
Persoalannya, adakah kemungkinan orang-orang yang bertindak samseng diminta berkelakuan sedemikian supaya Najib boleh membuat kenyataan sebegini? Sudah pasti mungkin! Dan ini juga merupakan penjelasan munasabah mengapa mereka bertindak sedemikian rupa. Tanpa provokasi dan tanpa sebab seperti yang telah dijelaskan.

Sebenarnya kenyataan Najib sendiri itu pun tidak benar sama sekali. Kerajaan negeri telah berjaya mengadakan sesi dialog dengan penduduk dan maklumat yang diinginkan telahpun diperolehi (walaupun bukan melaui jalan perbincangan yang diharapkan) iaitu penduduk setempat menolak cadangan tersebut. Mungkin bagi Najib "kejayaan" diukur berdasarkan nilai projek yang dijalankan. Khir Toyo membelanjakan RM600,000 dan ini dianggap "kejayaan". Walaupun masalah tetap tidak diselesaikan! Kontraktor juga yang untung.

Sebagai kerajaan yang perihatin, kami mengambil kira penolakan ini oleh penduduk Seksyen 23, bukan kerana ianya dilakukan secara biadab, tetapi kerana ianya adalah pandangan penduduk setakat mana yang boleh diperolehi. Walaupun ramai yang berdiam diri, namun itulah keputusan yang dizahirkan.

Begitu jugalah dengan kenyataan Khir Toyo. Dia dengan gembiranya menyatakan bahawa semasa dia MB, tiada masalah sebegini. Ya, betul kerana kami sebagai pembangkang merupakan pembangkang yang bertanggung jawab. Kami tidak menggunakan provokasi samseng atas isu-isu perkauman dan agama seperti mereka. Mereka bila jadi pembangkang, jelas merupakan pembangkang yang tidak bertanggung jawab! Bila memerintah pun menjadi kerajaan yang tidak bertanggung jawab, bila pembangkang begitu juga, pembangkang yang tidak bertanggung jawab!

Seterusnya kami telah pergi melawat tapak alternatif dengan kadar segera. Kami ingin memenuhi hak penduduk Seksyen 19 dan juga hak kuil tersebut. Tapak tanah di tepi kilang Nitto Denko Seksyen 23 telahpun kami lawati pagi tadi bersama PKNS, MBSA, para ADUN dan juga MB. Seterusnya akan dikemukakan kepada AJK kuil. Sekiranya mereka setuju, akan disediakan kertas cadangan untuk kelulusan Exco Kerajaan dan melalui 5 proses yang sama seperti yang telah dinyatakan.

Sambil semua perkara ini diusahakan, saya berharap semua bertenang dan bersabar. InsyaAllah masalah ini akan diselesaikan dengan baik walaupun Umno berusaha untuk mengagalkannya. Itulah sahajalah yang Umno pandai buat: KACAU

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by hafiz_mivec88 on Tue Sep 08, 2009 10:35 pm

no komen....harapan semoga semua kaum dapat bersatu..

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Wed Sep 09, 2009 2:31 am

Pijan wrote:
Mr.Puaka wrote:Kenapa pulak aku perlu menipu, dia dipanggil berhubung isu arak, tp dalam perjumpaan itu isu kuil juga dikaitkan, jgn baca situ aje sejauh mana sgt kebenarannya tu.

Sebelum ini anda mengatakan polis mengamalkan "double standard" mengenai isu perarakan kepala lembu, sekarang dh jelas ada yg akan didakwa, jadi tuduhan saudara sebelum ini adalah tidak tepat. Jadi dipendekkan cerita jgn cakap main serkap aje kalo anda bukan berkhidmat dalam pasukan polis atau mane-mane badan kerajaan.

Jadi secara kesimpulannya semua polis bertindak tidak kira anda itu apa parti politik kerana sebagai rakyat Malaysia sesiapa pun tiada kekebalan harap maklum!

Dah terang2 tulis kat berita tu tkde citer pasal kuil, lagi mau kate ade citer ke?? Kau ni PA Sultan Selangor ke?? Kalau betul Sultan Selangor tu nk sound sal kuil..ape barang baginda gi panggil Hasan Ali?? Sape Hasan Ali tu?? Tukang jage kuil ke?? Baik Baginda suruh MB je mengadap....adoiiiii!!!

Lagi sekali saya nk bagitau...bukan saya saja yang kata sal double standard ni tapi ramai lagi rakyat marhein kat luar sana yang berfikiran mcm ni...dah takmo org cop double standard tu sila la berubah...

Saudara ini pulak siapa? P.A Hasan Ali? tahu ke ape yg mereka perbincangkan? Nak panggil MB apa hal pulak kalo lps kecoh terus ckp isu pembinaan kuil dibekukan? Tak nampak lagi ke? sebelum kecoh, sebelum jadi masalah nasional taknak pulak bekukan tetap dengan pendirian kononnya lokasi itu sesuai, kenapa tidak gunapakai plan asal cadangan kerajaan sebelum di seksyen 22 atau seksyen 18? Apa pula kepentingan MB and the geng itu keras hati nak juga di bina di seksyen 23?

Saya pun nak beritahu, kalau rakyat yg kononnya mempertikaikan Polis atau mana-mana agensi kerajaan ini disebabkan apa? kalau bukan isu ini sengaja di mainkan oleh puak pembangkang ini? saudara tidak perlu merujuk kpd rakyat diluar sana, kerana saudara yg menaip hal ini bersama saya, jadi kenapa nak "spin" balik cerita kaitkan rakyat diluar sana.?

Kadang-kadang sy terfikir juga kata-kata saudara "pahlawan007" kenapa la anda dilahirkan di Malaysia kalau anda dilahirkan di Palestin kan sudah lama mati syahid"
mungkin ada kebenaran kata-kata beliau kerana dari kesemua pernyataan yg saudara cakap kt sini tiada satu pun yg menghentam kerajaan BN sebaliknya hanya mengentam agensi kerajaan? Menghentam agensi kerajaan bermakna anda tidak percaya kpd undang-undang perlembagaan yg di amalkan di Malaysia sejak dahulu lagi. Malas nak cerita psl perlembagaan kt sini, sebagai rakyat Malaysia yg kononnya bertanggungjawab perlu tahu apa itu Perlembagaan.

Apa yg tk baik lagi dilakukan oleh agensi kerajaan? apa yg perlu diubah? berubah mcm mana? berubah menyebelahi pembangkang yg mmg terang-terang sengaja mencetuskan huru-hara? Berubah ke arah ini baru saudara (kononnya masyarakat yg bercakap) akan mengatakan Polis ini adil? begitu? atau tk perlu siasat puak PR mengenai isu rasuah baru dikatakan SPRM ini adil begitu?

Kadang-kadang saya sendiri naik bosan utk membicarakan dengan org yg taksub macam saudara ini, kalau nak hentam agensi kerajaan tk kira la Polis atau SPRM atau mana-mana agensi lain sekalipun sertakan bukti yg sahih, jangan bercakap sebab terlalu banyak membuat reseacrh kt internet sahaja. Kalau sekadar "copy paste" apa yg saudara dpt di internet ini simpan aje la ( mengambil contoh lampiran yg saudara sertakan kpd saudara pahlawan 007). Tak laku kt mahkamah pendek kata!

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 10:34 am

Nampak sangat tak bace ape yang disertakan kat sini posting tajuk "Sessi Dialog yang Memalukan"...Bende kuil ni baru tahap mane?? Kenapa Sultan Selangor terhegeh2 nak masuk campur kalau pelan kuil tu pun belum ade??Kenapa Sultan Selangor terhegeh2 nk panggil Hasan Ali..?? Pakai la otak sikit...jangan tepu sangat.. Hasan Ali tu exco ape?? Dia jage ape?? Kan lebih baik Sultan Selangor tu panggil je MB terus mengadap...Susah sgt ke?? Takat cerita dengar dari blog UMNO, baik tak payah...Ni orang amik cerita dari TV3...mmg tkde citer sal kuil..

Kenapa tak nak guna tapak Seksyen 22 yer...?? Ko dah tgk belum tapak tu kat mana?? Ko nk ke orang buat Masjid kat tempat jauh dari tempat tinggal orang?? Jangan la jadi bangsa yang penting diri sendiri..ko igt Malaysia ni melayu punye ke?

Kau nk citer sal perlembagaan tapi kau sedar tak kerajaan UMNO kau tu langsung takmo nk menghormati perlembagaan..Abis semua badan2 berkecuali yang sepatutnya bebas mcm Polis Raja DiMalaysia, SPR, SPRM, Kehakiman semua dijadikan alat oleh kerajaan UMNO kau...sedarlah sikit...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Thu Sep 10, 2009 2:51 am

Pijan wrote:Nampak sangat tak bace ape yang disertakan kat sini posting tajuk "Sessi Dialog yang Memalukan"...Bende kuil ni baru tahap mane?? Kenapa Sultan Selangor terhegeh2 nak masuk campur kalau pelan kuil tu pun belum ade??Kenapa Sultan Selangor terhegeh2 nk panggil Hasan Ali..?? Pakai la otak sikit...jangan tepu sangat.. Hasan Ali tu exco ape?? Dia jage ape?? Kan lebih baik Sultan Selangor tu panggil je MB terus mengadap...Susah sgt ke?? Takat cerita dengar dari blog UMNO, baik tak payah...Ni orang amik cerita dari TV3...mmg tkde citer sal kuil..

Kenapa tak nak guna tapak Seksyen 22 yer...?? Ko dah tgk belum tapak tu kat mana?? Ko nk ke orang buat Masjid kat tempat jauh dari tempat tinggal orang?? Jangan la jadi bangsa yang penting diri sendiri..ko igt Malaysia ni melayu punye ke?

Kau nk citer sal perlembagaan tapi kau sedar tak kerajaan UMNO kau tu langsung takmo nk menghormati perlembagaan..Abis semua badan2 berkecuali yang sepatutnya bebas mcm Polis Raja DiMalaysia, SPR, SPRM, Kehakiman semua dijadikan alat oleh kerajaan UMNO kau...sedarlah sikit...

Kalau tapak seksyen 22 jauh dari penduduk sekalipun, tak perlu la nak buat kat tapak yg org bantah, banyak lagi lokasi kat selangor nun, Habis itu Malaysia ini PR punya? Tak perlu amik kira pendangan penduduk Melayu? sebab ape? sebab PKR perjuangankan hak sama rata? Jadi pandangan penduduk tak perlu ambil kira semata-mata nak puaskan hati sesetengah pihak dalam PKR sendiri? Saya tahu la PKR itu parti pelbagai kaum, tapi ambil kiralah rintihan penduduk masa penduduk hendak sessi dialog diadakan, ini tidak sudah jadi isu nasional baru nak adakan dialog, sy teringat satu majlis forum disertai oleh MB ini, masa itu dia gelarkan org "lembu" sebab marah beliau dipecat dari GUTHRIE, sekarang tk sangka seorang MB dilembukan pula oleh penduduk, betul la cakap org hidup ini ibarat roda, apa kita buat kt orang, kita balik akan dpt perkara yang sama. Dulu Khir Toyo dan Samy Vellu kena "boo" tapi org tk panggil dia bodoh macam lembu, tup tap pertama kali MB kena istilah "bodoh macam lembu" sdih saya mengenangkannya.


Oh Polis,SPRM, SPR dan Kehakiman dijadkan alat yer? Ni saya nak tanya andai betullah dakwaan saudara tu, macam mana PR berjaya memerintah 5 negeri, macam mana pulak PR berjaya memenangi pilihanraya kecil yang diadakan setakat ini? tak telus lagi ke? Badan kehakiman yang dipertikaikan oleh PR ini, ni nak cakap dgn saudara tak dgr ke kes Nizar melawan Zambry macam mana? Bukankah pada awalnya mahkamah Persekutuan memihak kepada Nizar? Lepas tu Zambry bawak kes ke mahkamah Rayuan tapi keputusan memihak kepada dia pulak? tk telus lagi ke tu? Tak ke nampak keseimbangannya tu? Ke perlu semua perkara memihak kpd PR baru nak kata badan Kehakiman Negara baru telus? Nak tunggu semua negeri berjaya ditawan PR baru nak mengatakan SPR itu telus? Undi pos yang dipertikaikan kononnya banyak memberi kemenangan kpd BN saudara tahu ke org undi Pos itu macam mane, tiada satu pun dakwaan pembangkang yang mengatakan undi pos ini sudah di kawal oleh BN, mereka yang mengundi Pos bebas saudara nak undi mana-mana calon!

Kalau saudara mengatakan Polis pun dijadikan alat, ni nak cakap perhimpunan hapuskan PPSMI ada melibatkan parti politik? takde kan? tapi pihak polis turun banteras macam biasa juga, kes berhimpun kepala lembu, dah ada yang didakwa kan? kt mane lagi saudara nak pertikaikan ni? Saudara pernah sertai perhimpunan haram tak? tahu tk macam mana kesulitan yang dihadapi oleh semua orang akibat dari perhimpunan haram ini? Kadang-kadang mereka yang menyertai perhimpunan haram ini bila disoal ada yang menjawab " dh org suruh berhimpun, kami berhimpunlah" Oii apa ni, org suruh terjun lombong semua pakat ikut terjun lombong ke? Berhimpun tapi taktau apa motif yg disertai oleh pendemo itu sendiri?

Jadi badan-badan bebas yang suadara mengatakan kononnya dikawal oleh BN tidak tepatlah, takkan semua perkara nak memihak kpd PR baru semua nak katakan agensi-agensi ini tak dikawal selia oleh BN?

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Thu Sep 10, 2009 7:31 am

Pijak Kepala Lembu, 12 di Dakwa.
Dua belas orang ke mahkamah hari ini berhubung insiden perarakan kepala lembu ketika mengadakan protes di sekretariat kerajan negeri (SUK) Selangor pada 28 Ogos lalu.

Enam daripada mereka menghadapi dua tuduhan - menghasut dan menyertai perhimpunan haram. Manakala enam lagi didakwa menyertai perhimpunan haram.
Enam yang menghadapi tuduhan menghasut itu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan atau tuduhan alternatif di bawah Seksyen 298 Kanun Keseksaan kerana "menimbulkan rasa tidak puas hati dan permusuhan penganut Hindu dan senjaga lukakan perasaan penganut Hindu".

Mereka ialah Ibrahim Sabri, 42; Ahmad Mahayuddin Abd Manaf, 36; Eyzva Ezhar Ramly, 35; Mohd Azmir Mohd Zain, 35; Ahmad Suhairy Zakaria, 39; Mohd Hilmi Ni, 40.

Ibrahim dan Ahmad Mahayuddin didakwa memijak kepala lembu; Ayzva didakwa membawa kepala lembu; manakala Mohd Amir, Ahmad Suhairy dan Mohd Hilmi, didakwa membawa dan memijak kepala lembu.

Ahmad Mahayuddin dan Ibrahim masing-masing merupakan pengerusi dan pengerusi dan timbalan pengerusi jawatankuasa bertindak penduduk Seksyen 23.

Mereka tidak mengaku bersalah dan minta dibicarakan.
Mereka dituduh melakukan kesalahan tersebut pada kira-kira jam 2.25 petang 28 Ogos, dan ereka berdepan dengan hukuman penjara sehingga tiga tahun dan/atau didenda sehingga RM5,000 atau kedua-dua sekali jika sabit kesalahan, mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.
Sebelum itu, Timbalan pendakwaraya Mohd Dusuki Mokhtar memohon supaya mahkamah menetapkan ikatjamin RM15,000 tiap seorang, manakala peguam mereka Salehuddin Saidin dan Afifudin Ahmad Hafifi meminta ia dikurangkan kepada masing-masing RM500.

Salehuddin berkata jumlah yang diminta oleh pihak pendakwa itu terlalu tinggi dan akan membebankan semua tertuduh.

Beliau juga berkata pelanggannya telah memberi kerjasama kepada pihak polis dan mereka juga tidak berniat untuk melukakan perasaan penganut agama lain.

Hakim Hasbi Hasan kemudiannya menetapkan ikatjamin masing-masing RM4,000 dengan seorang penjamin. Beliau juga menetapkan kes itu disebut pada 21 Oktober.

Selepas itu, mereka bersama enam yang lain dihadapkan di Mahkamah Majistret Shah Alam atas tuduhan menyertai perhimpunan haram mengikut Seksyen 27(5)(a) Akta Polis 1967.
Kesemuanya tidak mengaku bersalah dan minta dibicarakan.

Hakim Norkamilah Aziz membenarkan ikatjamin masing-masing RM300 dengan seorang penjamin bagi enam orang yang turut menghadapi tuduhan menghasut.
Manakala ikatjamin bagi enam orang lagi yang menghadapi tuduhan perhimpunan haram, ditetapkan masing-masing sebanyak RM300 dengan seorang penjamin.
Kes tersebut akan disebut pada 21 Oktober.

Mereka ialah Jainudin @ Zainudin Md Yusuff, 67; Mohd Jurit Ramli, 39; Mohammad Nordin Zakaria, 63; Jamil Mohamad Isa, 40; Rahimuddin Md Harun, 39, dan Azhari Shaari, 39.

Mereka berdepan dengan hukuman denda antara RM2,000 dan RM10,000 atau setahun penjara, jika sabit kesalahan.

Dua belas orang yang didakwa hari ini adalah sebahagian daripada mereka yang menyertai protes tersebut kerana membantah keputusan kerajaan Selangor untuk memindahkan kuil berusia 150 tahun, dari Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Sebelum itu, kira-kira 50 penduduk datang ke Mahkamah Shah Alam pagi ini sebagai tanda sokongan kepada 12 orang yang akan didakwa berhubung isu perarakan kepala lembu membantah pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23.
Mereka berhimpun di kaki lima, menunggu sesi mahkamah bermula.

Mereka memberitahu media "kami tidak bersalah" dan "kami datang dengan satu hati".


Puaka: Tiada komprominya, tidak kira apa parti politik sekalipun. Tiada yang kebal dari undang-undang.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Thu Sep 10, 2009 1:38 pm

Adoiii..ko nak ke ko duduk kat Shah Alam tapi org buat masjid kat Kelang sane?? Ko dah bace ke blom posting YB yang terlibat secara langsung dalam kes ni yang mengatakan bahawa pelan kuil tu pun tkde,diorang baru nk bincang@dialog sal tapak kat situ dah kene serang mcm hantu?? Kan dia dh bgtau, kalau ade sikit sekalipun bantahan dari penduduk Sek.23 tu dia akan pertimbang balik cadangan tu tak payah nk bertekak mcm hantu??
Sekarang ni dah ade tapak baru,so benda dah selesai, wakil penduduk Sek.23 yang "original" pun dah setuju..so ape nk kecoh2 lagi??

Bab menang 5 negeri tapi sekarang tinggal 4 mmg mengejutkan bagi pihak PR mahupun BN. Tkde sape sangke boleh jadi mcm ni kerana PRU sblom tu BN hampir sapu bersih semua kerusi.Cuma satu jer yang boleh dibaca disini, bila berlaku penolakkan secara total rakyat kepada BN, rancang la mcmana sekalipun takkan berhasil punya..

Kekecohan pada perhimpunan haram ni sebenarnya boleh dielak kalau polis bagi permit, polis jaga lalulintas, polis jaga keselamatan dan polis tk tembak air serta baling gas..
Kenapa perhimpunan2 besar mcm sambutan merdeka ke perayaan pesta bunga ke boleh dikawal dengan baiknya tanpa ada kekecohan tapi bila perhimpunan nak hantar memo pada Agong jadi kucar kacir? Salah ke nk hantar memo pergi kat Agong tu?? Islam sendiri pun tidak mengharamkan perhimpunan selagi ianya bertujuan untuk kebaikan..Polis lak leh marah...heran tul

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Fri Sep 11, 2009 3:28 am

Pijan wrote:Adoiii..ko nak ke ko duduk kat Shah Alam tapi org buat masjid kat Kelang sane?? Ko dah bace ke blom posting YB yang terlibat secara langsung dalam kes ni yang mengatakan bahawa pelan kuil tu pun tkde,diorang baru nk bincang@dialog sal tapak kat situ dah kene serang mcm hantu?? Kan dia dh bgtau, kalau ade sikit sekalipun bantahan dari penduduk Sek.23 tu dia akan pertimbang balik cadangan tu tak payah nk bertekak mcm hantu??
Sekarang ni dah ade tapak baru,so benda dah selesai, wakil penduduk Sek.23 yang "original" pun dah setuju..so ape nk kecoh2 lagi??

Bab menang 5 negeri tapi sekarang tinggal 4 mmg mengejutkan bagi pihak PR mahupun BN. Tkde sape sangke boleh jadi mcm ni kerana PRU sblom tu BN hampir sapu bersih semua kerusi.Cuma satu jer yang boleh dibaca disini, bila berlaku penolakkan secara total rakyat kepada BN, rancang la mcmana sekalipun takkan berhasil punya..

Kekecohan pada perhimpunan haram ni sebenarnya boleh dielak kalau polis bagi permit, polis jaga lalulintas, polis jaga keselamatan dan polis tk tembak air serta baling gas..
Kenapa perhimpunan2 besar mcm sambutan merdeka ke perayaan pesta bunga ke boleh dikawal dengan baiknya tanpa ada kekecohan tapi bila perhimpunan nak hantar memo pada Agong jadi kucar kacir? Salah ke nk hantar memo pergi kat Agong tu?? Islam sendiri pun tidak mengharamkan perhimpunan selagi ianya bertujuan untuk kebaikan..Polis lak leh marah...heran tul


Ok isu kuil telah diselesaikan, so tk perlu kita cakap lagi psl kuil. Saya bersetuju.

Bab PR berjaya menguasai 5 negeri ( skrg 4 ) memang mengejutkan, malah saya sendiri pun terkejut akan "tsunami politik" yang melanda masa PRU tempoh hari. Jadi daripada kemenangan PR ini ternyata la tidak benar dakwaan yang dibuat pembangkang bahawa SPR juga telah dimanipulasikan oleh pihak BN. Jadi SPR ini telus la dalam proses pengiraan undi. Betul tak? Tidak benarlah dakwaan pembangkang sebelum ini bahawa SPR tidak telus. Rakyat menolak BN dalam PRU tempoh hari bukan disebabkan rakyat hilang kepercayaan kpd BN tetapi sistem yang di amalkan oleh era pra najib dimana PakLah mengamalkan sistem keterbukaan dalam pentadbirannya. Sistem keterbukaan yang diamalkan PakLah telah diguna sebaik mungkin oleh pembangkang utk memenangi hati rakyat pada PRU tempoh hari. Jadi saya rasa rakyat belum menolak BN. Cuma kita rakyat Malaysia tiada pilihan kalau tidak memilih BN terpaksalah bagi undi kpd PR betul tk? atau sebagai tanda protes "rosakkan undi".

Mengenai perhimpunan haram pula, yer kekecohan boleh dielakkan betul dakwaan saudara, saya setuju. Tidak perlu tembak gas atau air, yer betul tidak perlu pun, malah dalam sesetengah perhimpunan ada yang tembak gas atau air ada yang tidak kan? Kita tengok perhimpunan banteras harga barang oleh (PROTES), perhimpunan hapuskan (PPSMI) tiada gas atau air digunakan oleh pihak polis kan, cuma disuruh bersurai. Persoalannya apa rasionalnya hendak hantar satu memorandum kpd Agong tetapi membawa beribu pengikut? Itu persoalan yang saudara perlu tanya? Untuk maklumam saudara, tidak semua perhimpunan pihak polis banteras dgn menggunakan gas pemedih mata atau air, disebabkan tiada pilihan maka pendemo itu terpaksa disuraikan dgn menggunakan gas pemedih mata atau air. Pihak polis bukan tidak bertolak-ansur, malah sebelum sesuatu tindakan diambil wakil dipanggil dan diberikan masa yang cukup utk bersurai, sy dh cakap sblm ini.

Yer dalam Islam tidak halang pun orang hendak berhimpun, tapi kenapa polis halang? kita mengambil kira aspek keselamatanlah. Kalau sesuatu perhimpunan itu dirasakan tidak patut malah boleh menjejaskan keselamatan maka permit tidak diberikanlah, bukan semua permit tidak diluluskan, ada juga permit yang diluluskan oleh Polis, pendek kata sebelum meluluskan sesuatu permit Polis mengambil kira aspek keselamatan terlebih dahulu. Sebab kebanyakkan perhimpunan yang dianjurkan oleh pembangkang banyak kesulitan yang berlaku umum sedia maklum hal itu.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Pijan on Fri Sep 11, 2009 12:15 pm

Mr.Puaka wrote:Ok isu kuil telah diselesaikan, so tk perlu kita cakap lagi psl kuil. Saya bersetuju.

Bab PR berjaya menguasai 5 negeri ( skrg 4 ) memang mengejutkan, malah saya sendiri pun terkejut akan "tsunami politik" yang melanda masa PRU tempoh hari. Jadi daripada kemenangan PR ini ternyata la tidak benar dakwaan yang dibuat pembangkang bahawa SPR juga telah dimanipulasikan oleh pihak BN. Jadi SPR ini telus la dalam proses pengiraan undi. Betul tak? Tidak benarlah dakwaan pembangkang sebelum ini bahawa SPR tidak telus. Rakyat menolak BN dalam PRU tempoh hari bukan disebabkan rakyat hilang kepercayaan kpd BN tetapi sistem yang di amalkan oleh era pra najib dimana PakLah mengamalkan sistem keterbukaan dalam pentadbirannya. Sistem keterbukaan yang diamalkan PakLah telah diguna sebaik mungkin oleh pembangkang utk memenangi hati rakyat pada PRU tempoh hari. Jadi saya rasa rakyat belum menolak BN. Cuma kita rakyat Malaysia tiada pilihan kalau tidak memilih BN terpaksalah bagi undi kpd PR betul tk? atau sebagai tanda protes "rosakkan undi".

Mengenai perhimpunan haram pula, yer kekecohan boleh dielakkan betul dakwaan saudara, saya setuju. Tidak perlu tembak gas atau air, yer betul tidak perlu pun, malah dalam sesetengah perhimpunan ada yang tembak gas atau air ada yang tidak kan? Kita tengok perhimpunan banteras harga barang oleh (PROTES), perhimpunan hapuskan (PPSMI) tiada gas atau air digunakan oleh pihak polis kan, cuma disuruh bersurai. Persoalannya apa rasionalnya hendak hantar satu memorandum kpd Agong tetapi membawa beribu pengikut? Itu persoalan yang saudara perlu tanya? Untuk maklumam saudara, tidak semua perhimpunan pihak polis banteras dgn menggunakan gas pemedih mata atau air, disebabkan tiada pilihan maka pendemo itu terpaksa disuraikan dgn menggunakan gas pemedih mata atau air. Pihak polis bukan tidak bertolak-ansur, malah sebelum sesuatu tindakan diambil wakil dipanggil dan diberikan masa yang cukup utk bersurai, sy dh cakap sblm ini.

Yer dalam Islam tidak halang pun orang hendak berhimpun, tapi kenapa polis halang? kita mengambil kira aspek keselamatanlah. Kalau sesuatu perhimpunan itu dirasakan tidak patut malah boleh menjejaskan keselamatan maka permit tidak diberikanlah, bukan semua permit tidak diluluskan, ada juga permit yang diluluskan oleh Polis, pendek kata sebelum meluluskan sesuatu permit Polis mengambil kira aspek keselamatan terlebih dahulu. Sebab kebanyakkan perhimpunan yang dianjurkan oleh pembangkang banyak kesulitan yang berlaku umum sedia maklum hal itu.

Nah Video Perhimpunan PPSMI yang kononnya tka kena gas :-





Nah Video Demonstrasi Minyak Naik plak :-

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Mr.Puaka on Sat Sep 12, 2009 4:02 am

Haha.. ada yang mati macam Polis China banteras puak uighur tk? Hoii saudara amik alih la jawatan Tan Sri KPN pahtu ubah semua dasar yang ada dalam pasukan Polis, yela skrg ni kan kononnya tk betul, salah dari segi jenayah kemanusiaan.

Tak pun buat satu surat, setiap perhimpunan haram takleh tembak gas, tapi pihak Polis pergi melutut dgn pendemo itu sendiri dan merayu supaya pulang.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Isu Kuil Di Shah Alam...Salah Siapa??

Post by Sponsored content Today at 8:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum