Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Gula, Gula Dimana Kau Gula?

View previous topic View next topic Go down

Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 2:51 am

Gula, gula dimana kau gula?

Boleh dikatakan saban tahun isu gula,minyak,tepung dan macam-macam barang keperluan lain akan timbul tatkala ramadhan atau musim-musim perayaan. Kali ni gula pula habis, maka panik lah seluruh manusia segenap alam akan perihal gula habis atau susah didapati. Disebabkan ketiadaan bekalan gula mencukupi maka kuih-muih di bazar ramadhan mula rasa tidak ada rasa kecuali rasa tepung semata-mata.

Gula, gula dimana kau gula?

Disebabkan timbul suasana panik akan ketiadaan gula, maka para-para peniaga keluarlah dari negeri masing-masing untuk mendapatkan bekalan gula, malah penduduk dari Perlis sendiri pun keluar dari Perlis untuk mencari gula, sedangkan umum sedia maklum Perlis negeri keluaran gula terbesar di Malaysia. Para pemborong tanpa mempedulikan pengguna terus-menerus menyorok gula demi keuntungan, malah mereka yang tidak bertanggungjawab pula tanpa rasa segan atau bersalah menyeludup gula keluar negara menerusi sempadan-sempadan kerana umum sedia tahu gula di negara jiran lebih mahal berbanding gula di negara kita.

Gula,gula dimana kau gula?

Kerajaan mengambil langkah macam-macam kononnya untuk mengatasi masalah ini timbul setiap kali musim perayaan menjelma, kadang-kadang kita nampak usaha kerajaan macam hangat-hangat tahi ayam kerana usaha mereka dilihat tidak berterusan. Adakah perlu subsidi gula dihapuskan? kerana rakyat kita terlalu manja dengan macam-macam subsidi. Tidak seperti negara-negara lain. Jika subsidi gula dihapuskan maka harga gula-gula ini akan sama dengan harga gula di negara-negara jiran. Maka tidak berlakulah penyeludupan gula untuk mengaut keuntungan, itu pendapat penulis bagaimana dengan pendapat anda? Kerana umum sedia maklum tanpa gula susah untuk para-para peniaga menjalankan urusan mereka kerana produk makanan memerlukan gula. Malah untuk membuat kek, kuih-muih, biskut-biskut raya juga memerlukan gula.

Gula, gula dimana kau gula?

Adakah anda sanggup memboikot gula? supaya para penyeludup mengeluarkan stok-stok yang ada dalam simpanan mereka untuk di jual dengan harga biasa. Mungkin tidak kerana gula dalam kehidupan harian kita saling berkait. Hari ini mungkin gula yang kurang, musim perayaan akan menjelang penulis berharap agar tahun ini cukuplah sekadar gula sahaja yang menjadi isu, janganlah minyak masak dan tepung pula mengikuti jejak langkah gula ini.


P/S: Korang banyak pakai gula dalam seharian tak? mungkin tak banyak tapi para peniaga memang beban kalau gula sukar di dapati. Mad

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by et0n on Sun Aug 30, 2009 2:54 am

susah jugak kan masalah mcm ni..
apa kata semua gantikan gula dgn benda lain...
cthnye: susu pekat atau madu

so x de laa masalah kehabisan gula jek...nasib baik eton dah manis..so tak perlu guna gula banyak
Razz

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 2:57 am

et0n wrote:susah jugak kan masalah mcm ni..
apa kata semua gantikan gula dgn benda lain...
cthnye: susu pekat atau madu

so x de laa masalah kehabisan gula jek...nasib baik eton dah manis..so tak perlu guna gula banyak
Razz

pengguna mcm kita boleh la gantikan gula dgn benda lain, golongan peniaga mcm mane? mcm pengusaha kilang kicap soya, kilang cili sos, kilang minuman ahahaha mereka mungkin tk dpt terima isu kekurangan gula ni lgpun kita ni salah satu pengeluar terbesar gula, so tk logik kurang kurang.. kalo harga gula tu mcm harga2 kt pasaran lain mungkin isu gula tkkan timbul... sbb nak sorok buat apa kalo untung sekadar 1 sen atau 2 sen,

eton buat biskut raya tk guna gula ke celup tangan eton je dh manis eik. Razz Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by et0n on Sun Aug 30, 2009 3:24 am

Embarassed mana tau eton celup tangan eton ni..bukan tangan jek tau..ngan kaki2 sekali eton celup.. Laughing

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by Admin on Sun Aug 30, 2009 10:32 am

masalah ni makin parah bila kuar kat tv dan paper.. terus keadaan panik tuk para peniaga dan pengguna lain... ramai2 pakat nak wat stok kat rumah...

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by Joe on Sun Aug 30, 2009 10:43 am

mukin bdak2 da hbis beli gula-gula tu..
sapai peniaga gula-gula sorok gula2 tu..
hehehhe Razz

Joe
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 401
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 8:56 pm

Joe wrote:mukin bdak2 da hbis beli gula-gula tu..
sapai peniaga gula-gula sorok gula2 tu..
hehehhe Razz

org citer pasal gula joe.. gula yang org guna buat air, buat kuih.. ko citer psl gula2 pulak? ko suke betul mengalihkan topik la joe..ahahahaha joe ade gula2? mintak sebijik Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Gula, Gula Dimana Kau Gula?

Post by Sponsored content Today at 8:41 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum