Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Filem Hantu? eee Seramnya.

View previous topic View next topic Go down

Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 7:30 am

Filem hantu, drama hantu eee seramnya mak..

Begitulah fenomena yang berlaku dalam filem tanahair kita hari ini, semua produser berpusu-pusu menerbitkan filem-filem hantu dan drama-drama yang berunsurkan hantu. Maka anak-anak kecil yang masih belum mengerti akan hal-hal dunia ghaib terkencing malamlah akibat mengigau babak-babak yang mereka tonton.

Disebabkan anak-anak merengek, maka para ibubapa terpaksalah menemani anak-anak ini untuk ke jamban tengah-tengah malam kerana anak ini tak nak ke jamban seorang diri. Disebabkan produser filem ini ghairah menerbitkan filem-filem seram dan tahyul maka tokoh-tokoh agama pun bersuaralah. Antaranya mufti perak meminta agar pihak bertanggungjawab menghentikan menerbitkan filem-filem berunsurkan tahyul dan syirik.

Mufti-mufti ini meminta supaya Datuk Seri Utama Rais Yatim mengharamkan semua filem-filem yang berunsurkan tahyul daripada ditayangkan. Namun bolehkah perlaksanaan ini dijalankan, jika sebelum ini produser filem dan drama gila menerbitkan filem-filem berunsurkan lumba jalanan, rempit kini timbul pula fenomena filem-filem hantu. Inilah yang terjadi didalam industri perfileman tanahair. Bila kata ketandusan idea mereka pengarah dan produser filem melenting mengatakan masyarakat tidak menyokong filem-filem tempatan.

Secara peribadi saya berpendapat, ada eloknya saranan mufti perak itu supaya mengharamkan filem dan drama seram, tahyul, syirik kerana ini boleh memesongkan akidah, kerana pada pengamatan saya filem-filem begini lansung tidak mempunyai mesej walaupun pengarah mahupun produser sibuk mengatakan filem-filem mereka bermesej. Kerana dengan tersiarnya filem dan drama begini masa ibu dengan suami di tengah malam akan berkurangan disebabkan terpaksa menjaga anak yang takut untuk tidur keseorangan.

Jadi anda penonton filem-filem dan drama di kaca tv setujukah anda dengan saranan mufti perlis ini? Hantu mana hantu, ada hantu mana-mana! Sekian.


Puaka: Suka filem animasi Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by bump iq on Sun Aug 30, 2009 7:36 am

maaf sy bertnya..
adakah crite2 tahyul ini hanya kelompok cerita hantu,seram etc??
adakah cerita tentang kekuasaan manusia (superman,batman,naruto,doremon hahaha) tidak dikategorikan sebagai tahyul??
sy betol2 xtau ni....
tolong huraikan sikit abam

my 2 cents view-bump iq

bump iq
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 277
Join date : 24/08/2009

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 7:47 am

Terima kasih di atas pertanyaan anda.

Superman, batman, spiderman, keluangman, dan sbgnya tergolongan dalam sains fiksyen, manakalah naruto atau doraemon itu pula animasi. Penghujung artikel ada ckp sama ada anda setuju atau tidak dgn gesaan mufti perak itu.? anda betanyakan soalan kpd saya anda tidak memberi ulasan terhadap artikel, so anda terpesong dari artikel harap maklum.

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by bump iq on Sun Aug 30, 2009 7:50 am

maaf encik puaka....
sy tengok sekerat je trus boring...
kena plak di waktu pagi yg dingin ini nk layan tido

bump iq
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 277
Join date : 24/08/2009

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Admin on Sun Aug 30, 2009 10:01 am

minda melayu memang dah disuntik dgn unsur2 tahyol semenjak kita kecil lagi. Jadi amat sukar untuk merubah persepsi bahawa hantu itu wujud, walhal hantu itu hanyalah jelmaan syaitan atau pun jin yang ingin memesongkan manusia. Jadi saran mufti perak itu memang kena pada masanya. Cuma persolannya hendak ke tokey2 filem kat malaysia ni tutup periuk nasi mereka sedangkan cereka atau filem sebegini kiranya hot niche kat malaysia ni..

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Joe on Sun Aug 30, 2009 10:24 am

Admin wrote:minda melayu memang dah disuntik dgn unsur2 tahyol semenjak kita kecil lagi. Jadi amat sukar untuk merubah persepsi bahawa hantu itu wujud, walhal hantu itu hanyalah jelmaan syaitan atau pun jin yang ingin memesongkan manusia. Jadi saran mufti perak itu memang kena pada masanya. Cuma persolannya hendak ke tokey2 filem kat malaysia ni tutup periuk nasi mereka sedangkan cereka atau filem sebegini kiranya hot niche kat malaysia ni..



btol tu admin...
aq sokong...
kekekeke Cool

Joe
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 401
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 9:15 pm

tu la produser ni.. kalo pilem tu untung, buat pilem mcm tu aje.. takde dh nak pandang pilem2 lain.. ckp ketandusan idea depa kata kita tk sapot.. mcm mane nak sapot kalo hari ni pilem toyol, esk pilem anak setan.. sama aje pilem2 kt tmpt kita ni bermusim.. kalo org suka pilem rempit smua produser buat pilem rempit.. bila kita ckp depa pikir nak untung je depa kata kita tknak sapot mutu filem negara.. padahal mmg betul apa yg mufti perak ni ckp.. sblm anak2 kita di pengaruhi minda mengarut baik haramkan aje. Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by et0n on Sun Aug 30, 2009 11:23 pm

Disebabkan anak-anak merengek, maka para ibubapa terpaksalah menemani
anak-anak ini untuk ke jamban tengah-tengah malam kerana anak ini tak
nak ke jamban seorang diri. Disebabkan produser filem ini ghairah
menerbitkan filem-filem seram dan tahyul maka tokoh-tokoh agama pun
bersuaralah. Antaranya mufti perak meminta agar pihak bertanggungjawab
menghentikan menerbitkan filem-filem berunsurkan tahyul dan syirik.

so far..lepas tgok ceta antoo..aku yg ajak anak2 aku teman aku gi toilet
bdk2 sekrg dah berani laaa...x mcm dulu..
tapi klu dah tak de ceta antoo lagi x best laa...
bab2 tahyul ni buat apa nak sorok2...benda mmg dah ada..cuma sama ada org tunjuk atau tidak...at least bole bagi pengajaran utk org ramai..
klu m'sia sekat pon..filem antoo indonesia bnyk...org tgok jugak klu dia org nak tgok...


et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Mr.Puaka on Sun Aug 30, 2009 11:48 pm

org tkkan tgk kalo di haramkan.. mcm mane nak siarkan kalo fatwa haramkan? persoalan dia mampu ke fatwa keluarkan kenyataan haramkan filem2 seram? filem2 rempit haram sbb kementerian yg usulkan.. agak2 para ulamak usulkan pengharaman ke atas filem2 hantu.. para menteri setuju tk eik?

Puaka- moga Datuk Seri Utama Rais Yatim bkn peminat filem hantu. Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by ayie slumber on Mon Aug 31, 2009 12:08 am

Filem Hantu? eee Seramnya.

Disebabkan anak-anak merengek, maka para ibubapa terpaksalah menemani
anak-anak ini untuk ke jamban tengah-tengah malam kerana anak ini tak
nak ke jamban seorang diri. Disebabkan produser filem ini ghairah
menerbitkan filem-filem seram dan tahyul maka tokoh-tokoh agama pun
bersuaralah. Antaranya mufti perak meminta agar pihak bertanggungjawab
menghentikan menerbitkan filem-filem berunsurkan tahyul dan syirik.
UMUM,SG,PL,ehem2 SX sila flash back pade kategori tontonan!

ayie slumber
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 81
Join date : 25/08/2009
Age : 29
Location : TERENGGANU DARUL IMAN

http://tremorshark.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by nuwinzaaba on Mon Aug 31, 2009 2:02 am

kLu yG p tgK ciTe hanTu 2 sendRik hanTu caNe laK 2 yer?mueKekeKEKkee!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by MutiaraKirana on Thu Sep 03, 2009 5:57 am

ceta hantu best,klu xda boring la....

MutiaraKirana
Budak U
Budak U

Posts : 167
Join date : 27/08/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by hanabyozora on Thu Sep 03, 2009 8:10 am

hantu.....(SWT) no komen.... pale

hanabyozora
Budak U
Budak U

Posts : 163
Join date : 25/08/2009
Age : 26
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by tongkat warent on Sun Sep 06, 2009 7:57 pm

mmg tepat saranan yg dikemukakan oleh mufti perlis 2..mmg x dinafikan minda masyarakat telah dimomokkan oleh benda2 ni sejak kita dari kecil lagi.sepatutnya benda ni dihentikan.seepatutnya anak anak di dedahkan supaya takut akan seksaan kubur bukannya ditakutkan dengan hantu kubur.

tongkat warent
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 259
Join date : 05/09/2009
Location : selatan malaysia

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by jacksperow on Sun Sep 06, 2009 7:59 pm

bg aku filem antu tg pnah aku tengok tak le seseramana kalau
nak dibandingkan ngan misai cikmie....antu misai...tu yg paling seram woo..

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by jeyy on Sun Sep 06, 2009 10:30 pm

tongkat warent wrote:mmg tepat saranan yg dikemukakan oleh mufti perlis 2..mmg x dinafikan minda masyarakat telah dimomokkan oleh benda2 ni sejak kita dari kecil lagi.sepatutnya benda ni dihentikan.seepatutnya anak anak di dedahkan supaya takut akan seksaan kubur bukannya ditakutkan dengan hantu kubur.
btul tu,aku sokong saranan mufti perlis tu...ni sume uncle seekers la punye psl...ade ke wat rancangan carik antu

jeyy
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 65
Join date : 27/08/2009

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by hafiz_mivec88 on Sun Sep 06, 2009 10:45 pm

btul3,,,anak2 skang lg takutkan hantu

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: Filem Hantu? eee Seramnya.

Post by Sponsored content Today at 7:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum