Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Nasi Kerabu

View previous topic View next topic Go down

Nasi Kerabu

Post by et0n on Mon Aug 31, 2009 2:51 am


NASI
4 pot beras
4 pot air
1 batang serai dititik
2 inci kunyit hidup, ditumbuk lumat
sedikit isi cekur, ditumbuk lumat

Cara Memasak Nasi
Beras dibersihkan dan ditanak seperti biasa bersama-sama serai dan kunyit dan cekur.

Cara Menghidang
1.Sendukkan nasi ke dalam pinggan. Letakkkan sedikit sambal kelapa,
sambal ikan, cili padi jeruk, tumis budu @ belacan diakhiri dengan
ulam. Gaul rata-rata, bolehlah
dihidangkan bersama lauk-lauk yang sesuai seperti solok lada, telur
masin, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng, keropok goreng, daging
bakar, ayam bakar dan juga ikan goreng celup tepung.


2.Hidangan ini boleh juga dihidangkan bersama lauk-lauk kegemaran yang
lain seperti rendang, ayam masak merah, kurma, kerutuk dan lain-lain
lauk kegemaran.


SAMBAL KELAPA
½ biji kelapa parut
1 camca the garam
2 camca besar gula
sedikit gula
5 biji bawang merah, ditumbuk lumat
sehiris halia, ditumbuk lumat
10 biji lada hitam, ditumbuk lumat

Cara Menyediakannya
1. Campurkan kesemua bahan dan disangai atas api kecil sehingga agak kering.
2. Kemudian ditumbuk halus tetapi jangan sampai pecah minyak.

SAMBAL IKAN
5 ekor ikan kembung, dibakar dan diambil isinya
5 biji bawang merah
sehiris halia

Cara Menyediakannya
1. Tumbuk bawang merah, halia, garam dan sedkit gula. Masukkan isi ikan dan tumbuk lagi sehingga hancur.
2. Masukkan bahan-bahan ini ke dalam kuali dan sangai hingga kering.

CILI PADI JERUK
1. Cili padi anggaran 1 mangkuk kecil, dibuang tangkai.
2. Campurkan 1 camcateh garam, 2 sudu besar gula dan ½ cawan cuka.
3. Perapkan selama 2 jam, kemudian dikisar tapi jangan terlalu lumat.

TUMIS BUDU @ BELACAN (salah satu saja..)
1 senduk budu @ 2 inci belacan, dibakar
5 biji cili kering
5 biji bawang merah ditumbuk l
2 biji bawang putih
sehiris halia
1 batang serai, dititik
sedikit gula merah dan serbuk perasa, jika suka
½ biji kelapa, ambil santan anggaran 2 cawan
2 sudu air asam jawa

Cara Menyediakannya
1. Didihkan santan hingga pecah minyak dan pekat.
2. Masukkan bahan-bahan tumbuk, budu @ belacan, serai, gula merah dan air asam jawa. Masak lagi hingga pekat dan agak kering.
3. Sesuaikan rasa dan angkat.

ULAM-ULAMAN - kesemua bahan ulam dihiris halus kecuali taugeh.
2 helai daun kunyit
5 helai daun cekur
1 tangkai bunga halia @ kunyit - jika ada
10 tangkai daun kesum
5 tangkai daun selasih/kemangi
2 batang kangkung
5 batang kacang panjang
1 kuntum bunga kantan
½ biji timun
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih jeruk
1 mangkuk kecil taugeh, dibuang ekornya

SOLOK LADA

10 biji lada hijau, dibelah jangan sampai putus dan buang biji
½ biji kelapa parut putih
5 biji bawang merah
sehiris halia
2 ekor ikan kembung, ambil isinya sahaja
sedikit garam, gula dan serbuk perasa
¼ cawan santan pekat

Cara Menyediakannya
1. Tumbuk bawang dan halia hingga lumat. Masukkan garam, gula dan serbuk perasa dan akhir sekali ikan. Tumbuk lagi hingga lumat.
2. Campurkan ke dalam kelapa parut dan sebatikan.
3. Sumbatkan ke dalam lada yang telah dibuang biji tadi.
4. Susunkan ke dalam periuk. Tuangkan santan pekat dan rebus hingga kering.

IKAN GORENG CELUP TEPUNG
5 ekor ikan, dibersihkan dan tos
½ cawan tpung beras
sedikit air kapur
sedikit serbuk kunyit
garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng

Cara Menyediakannya
1. Bancuh tepung beras bersama air kapur, serbuk kunyit, garam dan air secukupnya. Pekat cairnya seperti menggoreng pisang.
2. Panaskan minyak.
3. Celupkan ikan ke dalam bancuhan tepung dan goreng hingga masak.

OPTION
PS: Hidangan nasi kerabu lebih sedap sekiranya dihidangkan dengan budu
mentah begitu saja dengan memerahkan sedikit limau nipis ke dalam budu
tersebut dan tak perlu lagi menggunakan tumis budu atau belacan. Jika
suka menggunakan kedua-duanya pun tak menjadi masalah.

paling senang sekali beli kat bazar jek..hehehhehee

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by Mr.Puaka on Mon Aug 31, 2009 3:02 am

ahahaha.. ni resipi tk lengkap... takde bahan pewarna mcm mane nasik tu nak jadik biru? sape chef bg resipi ni.. pi kelantan dulu menuntut.. tk pun carik kt kg.baru soodapp.. Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by pahlawan007 on Mon Aug 31, 2009 3:40 am

wei poke makok, nasi kerabu xsemestinya warna biru la, nasi putih biasa pon ok gak janji bahan2 yg digunakan tu cukup ramuan je huhuhu...

pahlawan007
Budak U
Budak U

Posts : 177
Join date : 29/08/2009
Age : 42
Location : Subang

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by et0n on Mon Aug 31, 2009 3:40 am

eleh poke...aku serve internet laaa...aku tgok cam mudah jek resepi dia aku copy laaa....
nak nuntut ngan org kelantan payah
apa kata org kelantan bagi resepi kat sini...tak de laa org johor silap..
eton suka nasi kerabu ni...

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by Mr.Puaka on Mon Aug 31, 2009 3:44 am

pahlawan007 wrote:wei poke makok, nasi kerabu xsemestinya warna biru la, nasi putih biasa pon ok gak janji bahan2 yg digunakan tu cukup ramuan je huhuhu...

ya ampun.. aku merujuk kpd gambar yg di berikan.. kaler biru kan nasik tu tp bahan2 dia pewarna takde.. jadi org silap nnt.. chef ni(bkn eton) tk layak buat buku resipi.. lagipun nasik kerabu kena la warna biru..baru sodappp abe weiii.. nasik kerabu putih wat gapo! Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by et0n on Mon Aug 31, 2009 3:58 am

Mr.Puaka wrote:
pahlawan007 wrote:wei poke makok, nasi kerabu xsemestinya warna biru la, nasi putih biasa pon ok gak janji bahan2 yg digunakan tu cukup ramuan je huhuhu...

ya ampun.. aku merujuk kpd gambar yg di berikan.. kaler biru kan nasik tu tp bahan2 dia pewarna takde.. jadi org silap nnt.. chef ni(bkn eton) tk layak buat buku resipi.. lagipun nasik kerabu kena la warna biru..baru sodappp abe weiii.. nasik kerabu putih wat gapo! Razz

pic tu aku cari jek kat internet...pic tu lawa Razz

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by nuwinzaaba on Mon Aug 31, 2009 12:26 pm

pOke pandai KOMEN jek...senang2 kO POST kan jeW la RESEPI NASIK KERABU STYLE KELANTAN ko 2 kat cni bawoO leh compared!!Pastu kO taiP sesiap cane nak wat nasik kerabu kaler BIRU, KUNING & PUTIH satu2...muEkekEKEKkekkEKE!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by adie on Mon Aug 31, 2009 12:31 pm

x kisah la nasi kaler apa janji sedap... Razz

adie
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 133
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by nuwinzaaba on Mon Aug 31, 2009 12:36 pm

toL tuh adie....janGan p ajO letak NILA psl naK bagik nasik 2 jadik kaleR BIRU dh ler..kanG xpsL2 wamai keNa keraCunaN makaNan lak nantiK.. ngEee...Haru2!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by et0n on Mon Aug 31, 2009 2:05 pm

hahhaahhaa..letak nila..
lepas tu semua mkn bengong..
Laughing

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by nuwinzaaba on Mon Aug 31, 2009 5:03 pm

yanG tuH bagiK TUAN PUAKA jer makan pasal dia suka sangat NASIK KERABU KALER BIRU...mueKKEkekeKKEKEkeke!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by nuwinzaaba on Mon Aug 31, 2009 5:14 pm



1) Dalam menjadikan nasi kerabu ni biru ada
2 cara je yang saya tau iaitu pertama cara paling senang masukkan bunga
telang ni bersama2 beras ketika memasak.

2) Satu cara lagi ialah dengan
merebus bunga telang ini untuk mendapatkan airnya yang akan menjadi
biru. Airnya (dah sejuk bukan masa panas)
kemudian digunakan untuk memasak nasi. Cara kedua ni lebih baik sebab
warna nasi akan sekata biru.

3) Ada juga orang yang merendam bunga ini
atau meramasnya untuk mendapat ekstrak warnanya bagi memasak nasi
kerabu.

4) Bunga ni boleh disimpan dengan
mengeringkannya secara menjemur di bawah matahari.Dah kering, simpanlah
seberapa lama pun asalkan jangan berkulat, berulat dan yang sewaktu
dengannya.

5) Sekian saja pelajaran untuk kali ini,
semoga murid-murid dah tau berkenaan Bunga Telang yang digunakan untuk
mewarnakan nasi kerabu.

~~Selamat Mencuba!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by nuwinzaaba on Mon Aug 31, 2009 5:20 pm

Untuk nasik kerabu kaleR kuning pulak tawok la serbuk kunyit...jgn p tawOk serbuk jagOng dh la kanG jadik nasiK jagOng lak nantiKkkk mueKKEkekekke!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by Mr.Puaka on Mon Aug 31, 2009 10:23 pm

utk makan nasik kerabu. jom ke kedai suraya di kampung baru.. walaupun susah mendapatkan tmpt duduk tp jika anda bersabar.. situlah nasik kerabu yg anda tk puas memakannya. Razz

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by Admin on Mon Aug 31, 2009 11:44 pm

sedap sangat ke puake.. harga mahal tak?

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by MutiaraKirana on Thu Sep 03, 2009 1:08 am

xbiru pun xpe poke,yg pnting resepi eton ni wat sis lapar la,mmm....sedapnya.Ko nak biru kan poke ha amik ni tulisan warna biru hehehehe

MutiaraKirana
Budak U
Budak U

Posts : 167
Join date : 27/08/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by MutiaraKirana on Thu Sep 03, 2009 1:13 am

Bunga Telang ni nak cari katne Win?

MutiaraKirana
Budak U
Budak U

Posts : 167
Join date : 27/08/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by hanabyozora on Thu Sep 03, 2009 1:35 am

nasi kerabu tu ape ek??? Question Question Question

hanabyozora
Budak U
Budak U

Posts : 163
Join date : 25/08/2009
Age : 26
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Nasi Kerabu

Post by Sponsored content Today at 2:01 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum