Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by jacksperow on Wed Sep 09, 2009 11:39 am

abe tahu tak siapa yg nak jadi ahli pekida ni kena bersumpah taat setia???taat setia pada kumpulan ni yg mengelarkan diri mereka pembela nasib org melayu...adakah semua org melayu tu islam???abis bangsa2 lain yg bukan org2 melayu tu,tetapi berugama islam tu camne??sape nak bela nasib diaorg??org kapir ka???
pastu cuba abe lihat,bangsa lain ke yg banyak kena kitai ke bangsa pekida tu iaitu bangsa melayu tu sendiri????
berani kat org yg tak melawan je buat ape???kalau berasa betul sangat ngan pertubuhan ni,g tolong umat2 islam yg diserang oleh bangsa2 yahudi sana tu...tu baru betul...ni tak boom sana boom sini tapi ape yg ada??cam tin kosong ja..bunyi memang kuat tapi isi dalam kosong...camni betul????
pasal polis tu tak semua makan rasuah...ade yg baik.ade yg kurang baik...tepuk dada tanya iman....

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by pahlawan007 on Wed Sep 09, 2009 1:20 pm

jacksperow wrote:abe tahu tak siapa yg nak jadi ahli pekida ni kena bersumpah taat setia???taat setia pada kumpulan ni yg mengelarkan diri mereka pembela nasib org melayu...adakah semua org melayu tu islam???abis bangsa2 lain yg bukan org2 melayu tu,tetapi berugama islam tu camne??sape nak bela nasib diaorg??org kapir ka???
pastu cuba abe lihat,bangsa lain ke yg banyak kena kitai ke bangsa pekida tu iaitu bangsa melayu tu sendiri????
berani kat org yg tak melawan je buat ape???kalau berasa betul sangat ngan pertubuhan ni,g tolong umat2 islam yg diserang oleh bangsa2 yahudi sana tu...tu baru betul...ni tak boom sana boom sini tapi ape yg ada??cam tin kosong ja..bunyi memang kuat tapi isi dalam kosong...camni betul????
pasal polis tu tak semua makan rasuah...ade yg baik.ade yg kurang baik...tepuk dada tanya iman....

mana kau dapat info kena bersumpah taat setia pada kumpulan ni??? kau ingat ni MAFIA ke? kena hiris tangan kasi keluar darah pas tu titik darah dalam gelas dan minum ramai2 ke?? Ada ke melayu kat malesia ni non-muslim?? berapa %??? Laut aku rasa kau silap paham double 7 dengan PEKIDA ni, kalau kau tak tau apa2 baik tak yah nak menjampuk... kau tak tau beza apa itu 36???

pahlawan007
Budak U
Budak U

Posts : 177
Join date : 29/08/2009
Age : 42
Location : Subang

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by zam@yakut on Wed Sep 09, 2009 4:08 pm

zis wrote:
zam@yakut wrote:"kita patut bersyukur sebab wujudnya pekida ni..bagi zis..tak kisah la dorang ni sesat ke apa.."
Hmm..walaupun ni pendapat peribadi Zis, tapi aku rasa pemahaman ni perlu sedikit diperbetulkan.. 1st aku amat kisah/risau kalau ahli2 Pekida ni sesat2 orangnya.. Bukan tu jugak ke point utama bagi proses 'Pemutihan'???
Zis kan kenal salah sorang Pangkat AYAHANDA xkan xtau??

"janji di masa kita susah..dorang tak pernah "sesat" untuk tolong n protect kita.."
Rujuk balek konsep asas perjuangan Pekida ye. Jangan malukan salah sorang AYAHANDA tu k..
Cakap main taram ikut sesedap mulut je..


ahakzzz..
actually 2 ayat di atas tu adalah dalam 1 ayat..kalo dipisahkan mmg akan membawa maksud yg lain..hehe..kalo disambungkan ayat tu..maybe zam akan paham apa maksud zis n apa yg zis cuba sampaikan..
zis tak bermaksud mengatakan pekida ni sesat..tu hanya statement untuk merujuk kata2 org2 sebelum ni yg banyak mengatakan pekida ni sesat..

so bagi zis..tak kisah la apa pon pendapat dorang tentang pekida termasuklah kata2 yg mengatakan pekida ni sesat.. (maksud ayat pertama) janji di masa kita susah dorang2 ni sentiasa ke depan untuk membela bangsa kita.. (maksud untuk ayat kedua)

hehe..sebab tu zis gunakan pembuka n penutup kata pada word "sesat" tu..membawa maksud yg double meaning..hehe..sowie kalo word tu mengguris hati sesapa..
bukan bermaksud zis percayakan 100% or bergantung idop pada dorang ni..tapi sekurang2nya dorang ni berani ke depan bila ada "kes2 darurat" ni untuk membela bangsa kita..lebih baik ada daripada tiada kan? hehe

p/s: tu je yg zis cuba sampaikan..kalo masih gak buleh menimbulkan kesangsian..zis mintak maaf laa..zis hanyalah hamba ALLAH SWT yg lemah..hehe (PCE)

Oo..ok2..hehe.. saye pon insan biase tafsiran berbeza2..haha.. anyway sory gak di atas salah tafsiran..

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by zam@yakut on Wed Sep 09, 2009 4:10 pm

Mr.Puaka wrote:Kisah yg benar, tiada tokok tambah, saya tahu kisah ini.. bagus anda postingkan supaya mereka tahu kisah disebalik penubuhan double 7 itu sendiri.

Puaka: Gangster mana org sekalipun tk pernah kebal dari undang-undang

tula pasal.. tapi Karpal Singh tu gak kebal..kakaka..

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by zam@yakut on Wed Sep 09, 2009 4:13 pm

ScOrPiO GuRlZzzz wrote:For Zam,

Zam..sume bende awk tau kn...bgus2...nk tnye lg...btul ke selendang merah dh tukar name skrg...awk tau x kump KASTURI...
just tnye je k..
yang ni malam nanti aku reply tgh keje ni xleh post panjang2..haha

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by zam@yakut on Wed Sep 09, 2009 4:15 pm

pahlawan007 wrote:Assalamualaikum, ketar kenalin gak bila abe baca pasal isu ni, lama gak duk tahan tapi tak leh nak tahan ni.

TAK KENAL MAKA TAK CINTA. ORANG LAIN MAKAN NANGKA, ORANG LAIN KENA GETAH. APA LU CERITA NI SUME ???? KASI GUA BENGGANG LAR.

Kalau tak tau apa2 jgn nak sedap tangan ikut nak taip... satu soalan untuk renungan anda semua... ADAKAH SEMUA POLIS TERIMA RASUAH?

CUBA HURAIKAN APA ITU 30 DAN APA ITU 36? APA BEZA?? PEKIDA TU KUMPULAN SAMSENG KE?? JADI SEMUA SAMSENG KAT MALAYSIA NI DARI PEKIDA LA??

NI LAH SIFAT ORANG MELAYU YANG SUKA TENGOK MELAYU MAMPUS NI LAH DIA... WEI MAKOK AYUN MELAYU MUDAH LUPA. CUBA KOWANG RENUNGKAN SEJENAK...

KAUM CINA ADA PERSATUAN MASING2 UTK MEMBELA NASIB KAUMNYA, INDIAPON SAMA. APA MASALAH KALAU PERTUBUHAN ISLAM BERPERSATUAN?? SUME PEKIDA MINUM ARAK KE? SEMU PEKIDA KAKI PUKUL KE? SUME PEKIDA SAMSENG KE?

CUMA ORANG YANG BUKAN ISLAM JE TAK BOLEH MENYERTAI PEKIDA NI SEBAB KENA BAI'AH. BERMAKNA SESIAPA SAHAJA YANG BERAGAMA ISLAM TAK KIRA FAHAMAN POLITIK BOLEH MENYERTAI PEKIDA.. BERMAKNA DIDALAM PEKIDA UMNO DAN PAS BOLEH BERBAIK-BAIK SEPERTI ADIK-BERADIK.(TAK ELOK KE MACAM TU?)

LAST SEKALI, ABE NAK ULANG BALIK SOALAN YG ABE TANYA DI ATAS TADI DAN KOWANG SUME RENUNGKAN SEJENAK:


ADAKAH SEMUA PEGAWAI DAN ANGGOTA POLIS TERIMA RASUAH???

SALAM ///
Hmm..rasenye kebanyakan post dah dijelaskan berkenaan pertanyaan2 di atas.. Cuma konpius sebenarnye anda rujuk kenyataan ni pade sape sebenarnya ye?? len kali gune Quote..hehe..Anyway aku rasa la kalo nak betulkan tanggapan orang memang bagus.. Tapi mungkin dengan penjelasan lebih sesuai kot.. coz x semua paham akan asal usul Pekida..

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by !k!n@Pr!s0N BrEak on Wed Sep 09, 2009 4:49 pm

kalau india ade geng 99,..melayu ade pekida.sekurang-kurangnye melayu ade gak yg nak bele.adehhh...aq ingat bangse asing je leh protes ape2 petubuhan tok petahankan islam n melayu rupe2 ade gak bangse sendiri yg protes.
bukan sume pekida jahat dan bukan sume polis 2 baek...

!k!n@Pr!s0N BrEak
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 331
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 4:52 pm

Join UNIT AMAL PAS lagi bermenafaat lah dari semua2 tuh

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by hafiz_mivec88 on Wed Sep 09, 2009 5:13 pm

btul 2 ikin,,x semua polis baik

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by cahaya on Wed Sep 09, 2009 5:22 pm

no komen isu ni hangat banggat haha

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pelangi on Wed Sep 09, 2009 5:28 pm

sis kenal abg polis yang baik abg askar yang baik abg kastam yang baik abg imegresen yang baik dan abg RELA yang baik.

x semua abg polis amik RASUAH. HATI KENA BAIK.
kalau tau pahala dan dosa x de la dorang amik rasuah.


Pelangi
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 132
Join date : 03/09/2009
Age : 41
Location : keramat . AU 3

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by hafiz_mivec88 on Wed Sep 09, 2009 5:31 pm

ye btul2 tue...sokong 100%..sokong aje aku nie huhuhu

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 5:31 pm

Orang tua tua kata " Kerana nila setitik,rosak susu satu belanga" ... boleh tak kita gunapakai dalam kes polis rasuah nih?

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pelangi on Wed Sep 09, 2009 5:34 pm

Pijan wrote:Orang tua tua kata " Kerana nila setitik,rosak susu satu belanga" ... boleh tak kita gunapakai dalam kes polis rasuah nih?

tak boleh la PIJAN sebab sekarang nie DOBI tak pakai nila lagi.
cari peribahasa lain la.

Pelangi
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 132
Join date : 03/09/2009
Age : 41
Location : keramat . AU 3

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 5:38 pm

Pelangi wrote:
Pijan wrote:Orang tua tua kata " Kerana nila setitik,rosak susu satu belanga" ... boleh tak kita gunapakai dalam kes polis rasuah nih?

tak boleh la PIJAN sebab sekarang nie DOBI tak pakai nila lagi.
cari peribahasa lain la.

Ape jadahnye susu ade kat dobi??

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pelangi on Wed Sep 09, 2009 5:40 pm

Pijan wrote:
Pelangi wrote:
Pijan wrote:Orang tua tua kata " Kerana nila setitik,rosak susu satu belanga" ... boleh tak kita gunapakai dalam kes polis rasuah nih?

tak boleh la PIJAN sebab sekarang nie DOBI tak pakai nila lagi.
cari peribahasa lain la.

Ape jadahnye susu ade kat dobi??

tak ader makner nak membazir kan susu tu. tauke dobi x bole minum susu ke

Pelangi
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 132
Join date : 03/09/2009
Age : 41
Location : keramat . AU 3

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 5:41 pm

sebelanga susu tokey tu nk minum?? Hilang akal ke tokey tu?

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pelangi on Wed Sep 09, 2009 5:48 pm

Pijan wrote:sebelanga susu tokey tu nk minum?? Hilang akal ke tokey tu?

minum susu elok tuk kesihatan. 2 belanga pon dia boleh minum.

Pelangi
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 132
Join date : 03/09/2009
Age : 41
Location : keramat . AU 3

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 5:51 pm

Pelangi wrote:
Pijan wrote:sebelanga susu tokey tu nk minum?? Hilang akal ke tokey tu?

minum susu elok tuk kesihatan. 2 belanga pon dia boleh minum.

Banyak main la kak pelangi nih..huh

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by zam@yakut on Thu Sep 10, 2009 7:50 am

jacksperow wrote:abe tahu tak siapa yg nak jadi ahli pekida ni kena bersumpah taat setia???taat setia pada kumpulan ni yg mengelarkan diri mereka pembela nasib org melayu...adakah semua org melayu tu islam???abis bangsa2 lain yg bukan org2 melayu tu,tetapi berugama islam tu camne??sape nak bela nasib diaorg??org kapir ka???
pastu cuba abe lihat,bangsa lain ke yg banyak kena kitai ke bangsa pekida tu iaitu bangsa melayu tu sendiri????
berani kat org yg tak melawan je buat ape???kalau berasa betul sangat ngan pertubuhan ni,g tolong umat2 islam yg diserang oleh bangsa2 yahudi sana tu...tu baru betul...ni tak boom sana boom sini tapi ape yg ada??cam tin kosong ja..bunyi memang kuat tapi isi dalam kosong...camni betul????
pasal polis tu tak semua makan rasuah...ade yg baik.ade yg kurang baik...tepuk dada tanya iman....

Pertama
Taat setia merujuk pada Baiah. Tentang pengertian Baiah tu boleh rujuk pada definisi yang telah saya jelaskan sebelum ni..
Harus diingat perkara yang halal kalau diharamkan boleh juga jatuh kepada syirik.. Harap saudara tidak terlalu mengikut perasaan sebaliknya cuba untuk faham terlebih dahulu..

Kedua
Kumpulan ini menggelarkan dirinya pembela nasib melayu???
Saudara benar dengan mengatakan tidak semua orang melayu adalah islam dan saya sangat bersetuju.. Saudara juga mungkin sudah kerapkali dihidangkan dengan cerita2 berkaitan kegiatan gangsterisme di dalam Pekida.. Sekali lagi saya tidak nafikan dan saudara memang benar.. Cuma apa yang saya ingin perbetulkan disini.. memang kerap cakap2 mengatakan Pekida ni membela nasib melayu.. Semakin lama kabar angin tu tersebar semakin orang berpegang kepada ungkapan tu.. tapi saudara sedar tak kenyataan tu langsung bercanggah dengan perjuangan Pekida?? Adakah Pekida untuk Melayu je?? Orang bijak akan mencari sendiri jawapan sedangkan yang kurang bijak akan mengikut sahaja apa diperturunkan..

Ok saya akan rungkaikan.. Apa tu Alif Ba Ta di dalam Pekida???
Alif = Agama
Ba = Bangsa
Ta = Tanah Air
Dari 3 konsep asas perjuangan ni pun dah jelas bahawa Pekida bukan untuk melayu je.. Saudara sedar tak Pekida juga mempunyai ahli dari kalangan mualaf?? Tentang perjuangan Agama tak perlu saya huraikan lebih lanjut coz saya percaya anda disini tentu sudah faham apakah itu yang dimaksudkan dengan perjuangan agama.. Bangsa?? Kenapa Bangsa?? Bangsa ni x bermaksud hanya semata2 bangsa melayu sahaja.. cuma secara amnya umum mengetahui majoriti umat Islam di Malaysia adalah berbangsa melayu kerana Islam adalah agama yang diwariskan sejak turun temurun oleh bangsa melayu.. Jadi di Malaysia Islam dikaitkan dengan Melayu dan Melayu itu pula dikaitkan dengan Islam. Tanah Air?? Kenapa Tanah Air?? Bukankah semangat cintakan negara ni satu perkara yang harus dipupuk dalam jiwa umat Islam?? Ini kerana Tanah Air juga mencerminkan imej agama.. Dan dewasa ini seiring dengan perubahan zaman dan tamadun dunia, kestabilan negara memainkan peranan penting dalam usaha untuk memartabatkan kegemilangan Dunia Islam secara keseluruhannya.

Saudara mempertikaikan konsep jihad di dalam Pekida.. Dalam Islam sendiri Jihad bukan sahaja bermaksud dengan berperang.. Berperang itu adalah jihad yang utama dan tertinggi.. Seiring dengan itu harus juga dilihat dari segi peredaran zaman dan kesan sepenuhnya terhadap kesejahteraan seluruh umat islam. Bukankah orang Islam telah dilengkapkan dengan senjata yang paling kuat iaitu Doa?? Saya sedar bilamana berbicara soal jihad pasti saje selalu akan kuar cakap2 mudah seperti.. "kalau nak jihad sangat nape x pegi palestin ke afghanistan ke?? g la perang kalo nak jihad sangat!!" satu cakap2 yang semata2 keluar dari mulut dan kerap kali didengari.. Tak tau la samada mereka sedar atau tidak sedar bahawa percakapan mereka itu sebenarnya hanya menggunakan otak yang berada di kepala lutut mereka sahaja..

Walaupun orang selalu cakap dunia tanpa sempadan, aku nak cakap dunia hari ni sangat la bersempadan ingat boleh senang2 ke masuk negara orang nak berperang??? Jangan sesekali sempitkan makna jihad.. Bala tentera Islam satu ketika dahulu dipimpin dengan cukup bijaksana jangan cemarkan sejarah tu.. Nak berperang pun kena lengkapkan diri dengan kekuatan.. kekuatan yang saya maksudkan ni bukan sahaja dari segi persenjataan atau fizikal tetapi selain itu juga mempersiapkan mereka2 yang berilmu dan sedia berjuang ke arah Fisabilillah. Tu lah apa yang Pekida cuba wujudkan iaitu Pejuang ataupun Bala tentera Islam di Malaysia.. Pertama pertahankan tanah air sendiri sebelum nak pertahankan atau berjuang untuk yang lain2..


Ni aku bagi 2 kronologi ringkas. Saudara cuba teliti dan fahamkan 2 situasi ni..

1) Kereta rosak..
Jalan penyelesaian yang paling efisien??? Suruh pomen repair.. Kalo xpun panggil Cikmie pun boleh..
Macam mane kalau untuk situasi kereta rosak ni kite ambil penyelesaian biarkan je ia terus rosak?? tu pilihan yang paling bijak ke??? Adakah enjin ataupun komponen2 yang menggerakkan kereta tu akan pulih dengan sendirinya?? Baik kita kaitkan pulak dengan Pekida.. Segelintir dari ahli2 Pekida akhlaknya sudah rosak, jadi langkah repair tu la yang sekarang Pekida sedang laksanakan. Yang nak diperbetulkan tu ahli2nya (enjin). So selagi mana enjin tu x diperbetulkan biarlah berape lawa kerete tu sekalipun ia tetap adalah sebuah kereta yang rosak. Kalau kereta (Pekida) tu dijadikan besi buruk sekalipun dan enjinnya dikeluarkan, enjin (ahli2) yang rosak tadi selagi mana ia x diperbaiki maka ia masih tetap rosak dan mungkin akan rosak lebih teruk. So Pomen ni saye umpamakan sebagai orang2 yang ingin memulihkan imej Pekida.. Salah ke mereka???

2) Disiplin pelajar2 sekolah teruk..
Jalan penyelesaian?? Pantau disiplin pelajar dan terapkan pada mereka nilai2 murni sedari awal..

Ade ke kita nak suruh tutup je sekolah tu sedangkan pihak pengurusan sekolah bertungkus lumus nak pulihkan imej sekolah yang sudah tercemar?? Kalau pelajar yang bermasalah patut ke salahkan sekolah semata2?? Kate la ade ramai pelajar baik dalam sebuah sekolah pun kalo segelintir je yang buat taik logik tak kalau ada orang yang akan labelkan sekolah tersebut mempunyai ramai budak jahat.. Itu yang kerap berlaku kan??? Semua suka menilai berdasarkan apa yang di lihat jahat dan tidak betul.. Pengetua dan cikgu2 sudah pasti inginkan semua pelajar/murid2 di sekolah tersebut menjadi insan yang berguna. So wajar ke salahkan sekolah semata2?? Adakah sekolah tu yang didik anak mereka 24 jam?? Adakah Pekida juga yang mendidik ahli2nya sedari mereka kecil?? Jadi renung2kan bersalah sangat ke Pekida?? Tu la silapnya bila kita selalu dengar cakap orang dari cuba menyiasat atau cuba memahami sendiri..

Saya tidak nafikan bahawa satu ketika saya juga sangat negatif terhadap Pekida.. Tapi cuba anda dalami dan fahami apakah sebenarnya perjuangan Pekida, pasti anda akan lebih prihatin.. Saya tidak maksudkan Pekida di kampung2 anda atau Pekida taman2 anda.. Ini kerana tidak semestinya konsep pembawaan atau apa yang mereka perjuangkan adalah sama dengan misi dan visi pertubuhan.. Sebagai contoh boleh ambil dari cerita Ikin.. Harus diingat bahawa Pekida tidak membunuh orang sewenang2nya.. Pekida juga tidak bertindak secara gangsterisme.. Cuba ingat pada perjuangan Rasulullah.. Empayar Islam cukup dihormati dan digeruni.. Tetapi adakah kerana imej gangsterisme dan tidak bertamadun yang dibawakan??? Islam agama yang syumul dan cukup adil.. Cara pembawaan yang Pekida terapkan pada ahli2nya bukanlah berunsur gangsterisme tetapi sebaliknya lebih berbentuk keagamaan. Namun nyata seringkali disalah fahami kerana unsur dari luar serta salah tafsiran orang ramai..

Saudara sedar atau tidak yang bahawa Pekida ini, antara aktiviti rasminya turut melibatkan Seminar, Kelas2 Bimbingan Agama, Dakwah dan juga memberi didikan kepada Mualaf2 baru?? Kesimpulannya bila bercakap tentang Pekida kita harus terlebih dahulu merujuk kepada Organisasi untuk mendapat pemahaman yag betul.. Bukan semata2 melihat pada ahli yang telah terpesong dan sesat.. Mungkin saudara boleh pergi ke laman web rasmi Pekida untuk lebih memahami apa yang cuba saya maksudkan.. Sedar atau tidak jika anda terus mengatakan bahawa Pekida ini jahat sedangkan apa yang diperjuangkannya adalah demi Islam anda seolah2 telah menaburkan fitnah??? Seolah2 anda memburukkan orang yang berdakwah..

Jangan di samakan Pekida dengan ahlinya. Pekida adalah Pekida iaitu sebuah Persatuan dan ahli adalah ahli iaitu manusia. Jelas 2 entiti yang cukup berbeza bukan? Bila bercakap tentang ahlinya sekali lagi saya tekankan, harus diingat bahawa mereka tetap adalah manusia. Tanya pada diri anda apakah sifat lazim seorang manusia?? Adakah semata2 mereka menjadi begitu kerana menganggotai Pekida?? Anda juga sedar pada hari ini ramai yang memberi tafsiran bahawa Pekida ini adalah pertubuhan Gangsterisme. Jadi saya tanya kepada anda, logik atau tidak kebanyakan ahlinya yang terpesong ini sebelum mereka masuk Pekida lagi mereka telah beranggapan bahawa Pekida ini adalah tapak untuk mereka memulakan karier sebagai seorang samseng?? Pekida tidak pernah mendidik ahlinya menjadi gangster sebaliknya mereka di didik dengan ilmu agama.. Jadi yang didik mereka jadi gangster tu sape pulak?? Pekida asli ke Pekida celup?? Tepuk dada tanya diri anda ok..

Tuntas saya merumuskan apa yang saudara benci, jelek, tidak suka, anti, cemuh selama ini bukanlah Pekida tetapi sebaliknya ahli2nya yang telah terpesong atau mereka2 yang membuat segala bentuk kejahatan tetapi bertopengkan imej Pekida.. Mungkin sebelum ini saudara terkeliru mengenai apa yang dibawakan oleh Organisasi secara rasmi dan apa yang dibawakan secara tidak rasmi.. Sebagai contoh terakhir saudara boleh renungkan adakah perangai segelintir chaterz yang membuat hal di CB boleh menjadi tafsiran kepada seluruh warga chaterz Kampung dan Mamak??? Apa perasaan saudara kalau kerana mereka saudara di label penjahat, di fitnah dan dituduh macam2 sedangkan apa yang cuba saudara lakukan hanyalah ingin cuba memperbetulkan tanggapan orang ramai terhadap saudara??

Akhir sekali apa yang saya maksudkan dibawakan dari Organisasi sebagai contoh saudara boleh samakan dengan apa yang dibawakan secara rasmi oleh admin2 di forum ini.. Jadi bila bercakap tentang Kampung dan Mamak, perkara yang kita ambil kira untuk menilai sesuatu proses hala tuju adalah melalui apa yang dibawakan oleh pengurusannya bukan apa yang dibawakan oleh chaterz2/forumer2 bermasalah.. Renung2kan dan fikir2kan ok.. Harap dengan penjelasan ini saudara dan yang lain2 akan lebih jelas dan tidak sempit lagi pemikiran.. Di harap juga saudara dan yang lain2 dapat memperbetulkan tanggapan saudara terhadap pertubuhan ini.. Semoga satu hari orang ramai akan mula dapat melihat erti sebenar kemulian didalam perjuangan Pekida ini.. Wallahualam..


Last edited by zam@yakut on Thu Sep 10, 2009 11:55 am; edited 4 times in total

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by pahlawan007 on Thu Sep 10, 2009 8:24 am

zam@yakut TERIMA KASIH ATAS INFO YANG ANDA BERIKAN DAN SANGAT BERGUNA UNTUK JACKSPAROW BACA DAN SURUH DIA FAHAMI. SORY APA YANG SAYA TAIP SEBELUM INI DITUJUKAN UNTUK JACK SPAROW BUKAN zam@yakutKERANA JACK TAK TAHU DAN TAK PAHAM APA ITU PEKIDA TAPI NAK CAKAP GAK PASAL BENDA YANG DIA TAK TAHU NI LAH SIKAP ORANG MELAYU MASA KINI YANG SUKAR UNTUK DIHAPUSKAN. TANDA2 AWAL KIAMAT SALAH SATUNYA:

SESEORANG YANG TIDAK TAHU PASAL AGAMA TAPI BERCAKAP PASAL AGAMA SEOLAH2 DIA ARIF DALAM AGAMA.(SALAH SATU TANDA AWAL HARI NAK KIAMAT)

pahlawan007
Budak U
Budak U

Posts : 177
Join date : 29/08/2009
Age : 42
Location : Subang

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by DJ Mr Syafiq on Thu Sep 10, 2009 9:33 pm

betol2 tuh tande1

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by MutiaraKirana on Thu Sep 10, 2009 9:58 pm

Pijan wrote:
Pelangi wrote:
Pijan wrote:sebelanga susu tokey tu nk minum?? Hilang akal ke tokey tu?

minum susu elok tuk kesihatan. 2 belanga pon dia boleh minum.

Banyak main la kak pelangi nih..huh


bkn ke korang bdua ni sebaya cuma beza bulan je

MutiaraKirana
Budak U
Budak U

Posts : 167
Join date : 27/08/2009
Age : 41
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: KeNaPe PEKIDA sUke AnCaM Org????

Post by Sponsored content Today at 2:13 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum