Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

View previous topic View next topic Go down

Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Mon Sep 07, 2009 12:21 pm

sapa2 ada pasal link or apa2 pasal taksir mimpi..tolong thead kat sini ok....

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by et0n on Mon Sep 07, 2009 12:30 pm

dek..bagi laa salam betol2 k.. Wink
kat umah ada buku tafsir mimpi..
tapi bnyk giler..
just bagi info laa mimpi apa..insya Allah boleh bagi makdud mimpi tu

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by Pijan on Mon Sep 07, 2009 12:32 pm

Di dalam Jami' As-sahih Imam Bukhari, beliau telah memperuntukkan satu tajuk khusus mengenai mimpi di bawah tajuk 'Kitab At-Ta'bir. Beliau telah mengemukakan 99 hadith mengenainya. Antaranya ialah:
Hadith dari Abi Qatadah:
"Mimpi yang baik adalah dari Allah, manakala mimpi yg bukan2 pula drpd syaitan. Sesiapa di kalangan kamu bermimpi melihat sesuatu yg dibencinya, hendaklah ia ludah ke sebelah kirinya sambil memohon perlindungan Allah, nescaya syaitan tidak dapat memudaratkannya."

Hadith dari Abu Said Al-Khudri:
"Apabila salah seorang drpd kamu bermimpi dgn mimpi yg disukainya, ia dari Allah kerana itu hendaklah ia memuji Allah dan sunat memberitahu kpd org lain. Sebaliknya apabila seseorang itu bermimpi dgn mimpi yg dibencinya, ia dari syaitan. Hendaklah ia berlindung dari ALlah dari kejahatan dan tidak menceritakannya kpd org lain. Mimpi itu tidak dapat memudaratkannya."

Disebabkan pihak yg bermimpi di atas adalah org kebanyakan/org awam, maka penerangan saya menjuruskan mimpi org awam, dan bukan mimpi nubuwwah.

Mimpi hanyalah semata-mata berita yg menggembirakan atau berita-berita amaran
Pertama: Mimpi yg baik hanyalah semata-mata berita yg menggembirakan atau berita2 amaran bagi memantapkan lagi hati org mukmin dan menguatkan lagi semangat mereka. Ia bukanlah satu dadah yg boleh diambil olh sesetengah
mereka yg bersifat negatif utk dijadikan sumber pergantungan yg rapuh, melarikan diri dari realiti, enggan berjihad, dan enggan berdepan dgn kezaliman dan kegelapan.

Rasulullah S.A.W dan para sahabat r.a tidak pernah melihat mimpi lebih dari berita-berita yg menggembirakan, setelah itu mereka terus menggerakkan strategi dan jihad melalui jalan yg telah dirancang, tanpa sedikitpun merasa lemah, berat apatah lagi utk mencuaikan sunnah-sunnah Allah.

Kedua: Mimpi tidak boleh diambil kira sbg hujjah syarak dan tidak boleh dijadikan hujjah bagi menunjukkan harusnya melakukan atau meninggalkan sesuatu. Begitu juga ia tidak boleh diambilkira bagi menunjukkan sesuatu tegahan atau perkara sunnat. Ini adalah kerana bbrp sbb yakni:

* Syarak telah menetapkan dalil-dalil yg menjadi sumber hukum hanyalah Al-kitab, as-sunnah, ijmak dan qiyas yg sah.
* Sumber mimpi adalah berbagai2; ada yg datang dari Tuhan yg Maha Pemurah, ada yg datang dari nafsu, dan ada yg datang dari bisikan syaitan. Maka, krn tidak dapat membezakan mimpi yg manakah datang dari Allah, dari nafsu atau bisikan syaitan, tidak boleh mimpi dijadikan sbg hujjah syarak. Sebagaimana yg disabdakan olh baginda S.A.W: "Mimpi ada 3 jenis: mimpi datang dari ALlah, mimpi kesedihan yg datang dari syaitan dan mimpi yg datang dari kesan bisikan hati seseorang di waktu sedar, lalu dilihatnya dlm mimpi."
* Org yg tidur bukanlah ahli utk menanggung sesuatu beban. Ia tidak terjamin dapat mencatatkan apa yg ada dlm mimpi, kerana itu hukum taklif diangkat darinya.
* Kebanyakan mimpi berlaku di sebalik zahirnya. Ia biasanya merupakan lambang-lambang dan isyarat2 yg tidak mampu diselami kecuali segelintir manusia shj spt Nabi Yusuf A.S. Siapa dari kalangan manusia biasa yg mampu menta'birkan mimpi raja mesir yg melihat lembu kurus menelan lembu gemuk dan tangkai2 gandum sebagaimana yg dlakukan oleh Yusuf A.S

Persoalan mimpi oleh Imam As-Syatibi di dlm kitab Al-I'tisam
Selemah-lemah hujjah golongan ahli bid'ah ialah hujjah yg menyandarkan amalan-amalan mereka kpd mimpi. Mereka menerima dan menolak sesuatu berasaskan mimpi. Mereka menegaskan mereka bertemu dgn orang salih. Ia
berkata kpd kami: "Tinggalkan ini, amalkan yg ini." Perkara ini banyak berlaku kpd kelompok yg suka mengikuti resam sufi. Kadang2 sesetengah mrk mendakwa: "aku bermimpi bertemu dgn Rasulullah S.A.W: baginda bersabda kpdku begini2, baginda memerintahka kpdku begini2, lalu beramal ia beramal dgn apa
yg dimimpinya itu tanpa melihat kdp batas2 yg telah ditetapkan oleh syarak. Org seumpama ini jelas tersalah langkah kerana mimpi selain drpd nabi S.A.W tidak mensabitkan sebarang hukum2 syariat. Jika hukum2 syariat mengharuskan,
bolehlah ia mengamalkannya. Jika tidak, wajib ditinggalkan dan berpaling darinya. Faedah mimpi hanyalah menunjukkan berita2 yg menggembirakan sahaja atau amaran secara khusus. Sebaliknya, faedah hukum hakam tidak begitu
sebagaimana yg dinukilkan olh Al-Kinani. Katanya: Aku bermimpi bertemu Rasulullah S.A.W, lalu aku berkata: "Wahai Rasulullah, sila doakan kpd Allah supaya tidak mematikan hati aku. Sabda baginda (di dlm mimpi tersebut):
"Ucapkanlah setiap hari sebanyak 40 kali kalimah -Ya hayyu ya qayyum la ila ha illa anta-." Ini adalah satu ucapan yg baik dan tidak diragui kesahihannya. Keberkesanan zikir menghidupkan hati yg mati adalah benar di sisi syarak.


Bagaimana mengetahui samada mimpi itu berita menggembirakan/amaran atau mimpi nafsu dan syaitan?
Garis panduan ini telah ditunjukkan olh Al-Allamah Ibn Qayyim. Ujar beliau: " Kebenaran mimpi bergantung kpd sejauh manakah benarnya org yg bermimpi itu sendiri. Org yg paling benar mimpinya ialah org yg paling benar percakapannya."

Al-Qardhawi menambahkan kenyataan Ibn Qayyim: "Hendaklah ia sentiasa bersifat benar, memakan makanan halal, menjaga segala suruhan dan larangan, tidur dlm keadaan suci sambil mengadap kiblat dan dlm berkeadaan zikir kpd Allah sehingga lena.

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Mon Sep 07, 2009 12:44 pm

ops sory sis..assalamualaikum...oby nak tau mimpi mcm ni..dalam 4 ari lepas law tak silap..oby ada mimpi oby kena patuk gan ular tedung dalam 4 kali..tapi oby tak mati..apa maksud yer erk???

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by cikmie on Mon Sep 07, 2009 12:50 pm

lDJlMagicianlOby wrote:ops sory sis..assalamualaikum...oby nak tau mimpi mcm ni..dalam 4 ari lepas law tak silap..oby ada mimpi oby kena patuk gan ular tedung dalam 4 kali..tapi oby tak mati..apa maksud yer erk???

maknanya ko nih bila kena patuk kali ke-5 baru mampos..pastu..ada lg maksud lain,

ko nih hidup banyak bepoya2..kena bertobat..jadi baik mcm aku cukup laa Embarassed

cikmie
Admin
Admin

Posts : 953
Join date : 21/08/2009
Age : 87
Location : Perlis

http://true-mechanic.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by et0n on Mon Sep 07, 2009 12:52 pm

lDJlMagicianlOby wrote:ops sory sis..assalamualaikum...oby nak tau mimpi mcm ni..dalam 4 ari lepas law tak silap..oby ada mimpi oby kena patuk gan ular tedung dalam 4 kali..tapi oby tak mati..apa maksud yer erk???

selalu klu mimpi kena patut2 ni perempuan jek..
mgkn ada org nak masuk minang kee...

tapi klu lelaki entah laa erk..

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by et0n on Mon Sep 07, 2009 12:53 pm

Pijan..
thanks for info pasal mimpi tu..
anggap jek laa mimpi itu mainan tido..

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Mon Sep 07, 2009 12:55 pm

cikmie wrote:
lDJlMagicianlOby wrote:ops sory
sis..assalamualaikum...oby nak tau mimpi mcm ni..dalam 4 ari lepas law
tak silap..oby ada mimpi oby kena patuk gan ular tedung dalam 4
kali..tapi oby tak mati..apa maksud yer erk???

maknanya ko nih bila kena patuk kali ke-5 baru mampos..pastu..ada lg maksud lain,

ko nih hidup banyak bepoya2..kena bertobat..jadi baik mcm aku cukup laa Embarassed

apa kes cik mie ni..aku betul2 ni...dari hari tu lagi aku cari maksud yer..tak jumpa2..ni aku buat topik mcm ni bab nak tau pasal2 megtaksir mimpi..bagi sokongan la...

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Mon Sep 07, 2009 12:56 pm

et0n wrote:
lDJlMagicianlOby wrote:ops sory
sis..assalamualaikum...oby nak tau mimpi mcm ni..dalam 4 ari lepas law
tak silap..oby ada mimpi oby kena patuk gan ular tedung dalam 4
kali..tapi oby tak mati..apa maksud yer erk???

selalu klu mimpi kena patut2 ni perempuan jek..
mgkn ada org nak masuk minang kee...

tapi klu lelaki entah laa erk..

ye ker sis.ok2 oby paham..ada 3 ,4 orng cakap mcm tu..jadi maksud yer mcm tu la erk...ok ty sis

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Mon Sep 07, 2009 12:57 pm

pijan...ty you suports......
law ada link2 pasal mimpi ni sila2 la bagi ok.....

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by cikmie on Mon Sep 07, 2009 1:01 pm

lDJlMagicianlOby wrote:pijan...ty you suports......
law ada link2 pasal mimpi ni sila2 la bagi ok.....

redtube..sana banyak ink tafsir mimpi2 indah..wakaakaka..amponn..gurau jer...

cikmie
Admin
Admin

Posts : 953
Join date : 21/08/2009
Age : 87
Location : Perlis

http://true-mechanic.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Mon Sep 07, 2009 1:03 pm

cikmie wrote:
lDJlMagicianlOby wrote:pijan...ty you suports......
law ada link2 pasal mimpi ni sila2 la bagi ok.....

redtube..sana banyak ink tafsir mimpi2 indah..wakaakaka..amponn..gurau jer...


cik mie..anda pernah makan tapak kasut saiz 8 tak..law nak.sila g tau jer...aku sedia memberi(D)

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by selendang berduri on Mon Sep 07, 2009 10:14 pm

adekah maksudnye ko nak dipinang org????ko laki bley ke org pinang neh...

_________________
xXxSeLeNdAnG bERdUri DepT,sPiCy StUdiO~~xXx

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Tue Sep 08, 2009 2:09 pm

zaman skung dh tbalik la...
dulu llki yg mntak kapel..skung pompuan lak yg mntak kapel dlu...
nk kawin pn cmtu gak..
oby..maybe ade owg ske kt ko nih..jage2... Laughing

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by cahaya on Tue Sep 08, 2009 2:24 pm

lDJlMagicianlOby wrote:ops sory sis..assalamualaikum...oby nak tau mimpi mcm ni..dalam 4 ari lepas law tak silap..oby ada mimpi oby kena patuk gan ular tedung dalam 4 kali..tapi oby tak mati..apa maksud yer erk???


klu mimpi ko ni b'ulang2 dlm 2 3 kali mimpi tiap mlm d patuk ular 2 tandanya ko alami gangguan jin or sihir

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by lDJlMagicianlOby on Tue Sep 08, 2009 2:41 pm

mcm tu ker...oo..tima kasih....baru ku paham....

lDJlMagicianlOby
Moderator
Moderator

Posts : 167
Join date : 23/08/2009
Age : 28
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by aL_BeLLa on Tue Sep 08, 2009 2:46 pm

patut ngan ular???urm bagi den la,maybe awek ekao curang kot nnti.tu bagi tafsiran den la.But den xpernah dgr laki yg kene.Yang selalu den dgr,pompan dibelit dengan ular de la.tu maksudnye suami atau boyprenz dye curang.kalu satu ular yg dibelit maknenye si dye ade sorg lagi pompan la.Kalau byk almaklum la,byk la si dye ade pompan.wahkaka...

aL_BeLLa
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 397
Join date : 07/09/2009
Location : shah alam,sek 19

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by jacksperow on Tue Sep 08, 2009 3:46 pm

cheh ngarut...ko tido la dalam keadaan berwuduk...tengok ko alami lg tak mimpi tu?takpun tukar tmpat tidur...kalau time mimpi tu ko terjaga,ko ludah kiri 3 kali..tukar skit posisi tmpat tidur ko oby...yg penting baca doa sblum tido...sepanjang aku tidur selama 26 tahun ni...aku takpnah mimpi lg,kecuali mimpi aritu je masa aku nak bertukar mnjadi baligh...tu je skali aku mimpi...hahhahahahah mimpi moon la...

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by DJ Mr Syafiq on Thu Sep 10, 2009 11:40 am

oby kat sni http://www.mimpikamu.com wahahahha

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by jacksperow on Wed Sep 16, 2009 7:54 pm

DJ Mr Syafiq wrote:oby kat sni http://www.mimpikamu.com wahahahha
dah2 jangan nak mngarut....jangan percaya sangat mimpi ni....
abaikan je,

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by HUGOBOYZ_2 on Fri Sep 18, 2009 5:00 am

aku mimpi alien datang rmah aku bagi duit raya... apa maksud tuh??? aku akan dapat berkahwin?? tau pun aku masih mmpu menerima duit raya??

HUGOBOYZ_2
Manager
Manager

Posts : 580
Join date : 22/08/2009
Age : 28
Location : Penang

http://cacat.com/xat.com/kampung

Back to top Go down

Re: Salam...aku nak korang buka topik pasal mentaksir MIMPI..

Post by Sponsored content Today at 12:32 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum