Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Page 4 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 3:33 pm

ScOrPiO GuRlZzzz wrote:
Pijan wrote:Adalah lebih baik cerita yang tidak diketahui hujung pangkalnya tidak diperheboh2kan kerana ianya melibatkan akidah...

ni pgalaman yg sco dgr kn..sco cume nk kongsi pgetahuan dgn korg..bukan nk buat cerita..percaya atau x...2 terletak pd individu sndiri..

kadang2 tu bukan semua yang kita dengar tu adalah benar... sebagai contoh : Kelebihan solat Terawih di Malam Ramadhan tu..yang menceritakan tentang malam ni kalau buat dapat ape, malam dua buat dapat ape..malam 9 buat dapat ape dan seterusnya..Ini adalah palsu dan tidak benar sama sekali...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 3:41 pm

x paham betul la si bijan nih..kan sco dh ckp..terletak kpd invidu nk pecaye ke x...same jgk macam story zis td...

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 3:44 pm

ScOrPiO GuRlZzzz wrote:
aL_BeLLa wrote:sco biar benar??anak lelaki ke pompan??kalu lelaki encem x?,pompan comey x?camne la die lh ngadungkan anak bunian tuh erk??

ank llki 1 pompuan 1...muke mmg cntik dua2..cm org bunian la..kn cantik2..dh 2 belajar pndai lak 2...die dapat dr mimpi...

mane ko tahu orang bunian tu cantik?? Diorang tu bleh merupe mcm mcm la..

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 3:47 pm

Pijan wrote:
ScOrPiO GuRlZzzz wrote:
aL_BeLLa wrote:sco biar benar??anak lelaki ke pompan??kalu lelaki encem x?,pompan comey x?camne la die lh ngadungkan anak bunian tuh erk??

ank llki 1 pompuan 1...muke mmg cntik dua2..cm org bunian la..kn cantik2..dh 2 belajar pndai lak 2...die dapat dr mimpi...

mane ko tahu orang bunian tu cantik?? Diorang tu bleh merupe mcm mcm la..

asal ko nk carik salah aku je nih...nenek aku ckp..

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 3:58 pm

Bunian adalah segolongan makhluk halus yang
wujud. Mengenai persahabatan dengan manusia, merujuk kepada fakta
al-Quran. Makhluk halus dicipta Allah untuk hidup dalam masyarakat
mereka dengan cara serta kebolehan dan adat resam tersendiri. Makhluk
halus
berbeza daripada manusia dari sudut rupa bentuk, kebolehan dan
keinginan
.

Dari : http://baheis.islam.gov.my



Last edited by Pijan on Wed Sep 09, 2009 3:59 pm; edited 1 time in total

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by zis on Wed Sep 09, 2009 3:59 pm

ahakzzz..
benda alam ghaib ni susah nak cakap..hanya orang yg pernah tgk sendiri je yg akan percaya..tapi zis tertarik ngan satu statement pijan..

[quote=Pijan]kadang2 tu bukan semua yang kita dengar tu adalah benar... sebagai contoh : Kelebihan solat Terawih di Malam Ramadhan tu..yang menceritakan tentang malam ni kalau buat dapat ape, malam dua buat dapat ape..malam 9 buat dapat ape dan seterusnya..Ini adalah palsu dan tidak benar sama sekali...[/quote]

mengikut pemahaman zis terhadap ayat ni..pijan mengatakan kelebihan solat terawih di malam ramadhan tu adalah palsu n tidak benar sama sekali..betul ke? atau zis tersilap baca?

zis
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 283
Join date : 31/08/2009

http://zisdixie.ucoz.com

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 4:02 pm

zis wrote:ahakzzz..
benda alam ghaib ni susah nak cakap..hanya orang yg pernah tgk sendiri je yg akan percaya..tapi zis tertarik ngan satu statement pijan..

[quote=Pijan]kadang2 tu bukan semua yang kita dengar tu adalah benar... sebagai contoh : Kelebihan solat Terawih di Malam Ramadhan tu..yang menceritakan tentang malam ni kalau buat dapat ape, malam dua buat dapat ape..malam 9 buat dapat ape dan seterusnya..Ini adalah palsu dan tidak benar sama sekali...

mengikut pemahaman zis terhadap ayat ni..pijan mengatakan kelebihan solat terawih di malam ramadhan tu adalah palsu n tidak benar sama sekali..betul ke? atau zis tersilap baca?[/quote]

Sila gi sini untuk penjelasan lanjut : KLIK SINI!!

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 4:46 pm

ade ceramah agama ke...

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 4:47 pm

ScOrPiO GuRlZzzz wrote:ade ceramah agama ke...

Bukanlah! Org nk bagi contoh yang benda2 ni kadang2 hanyalah mitos semata2

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 4:52 pm

Pijan wrote:
ScOrPiO GuRlZzzz wrote:ade ceramah agama ke...

Bukanlah! Org nk bagi contoh yang benda2 ni kadang2 hanyalah mitos semata2

adoiii...tpaksa la mgalah..thanks 4 ur komen ye...nnt sco kuarkan article yg mengisahkan ttg bunian ni..

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 5:09 pm

Asal bunian ialah apabila manusia berkahwin dengan jin. Sememangnya dalam kitab fekah ada perbincangan mengenai perkahwinan antara manusia dan jin.
“Berdasarkan pengalaman yang dirujuk kepada saya, membuktikan perkahwinan antara jin dan manusia memang berlaku dalam kehidupan ini,” katanya yang turut menjelaskan bahawa perkahwinan itu menyebabkan bunian memiliki rupa dan budaya seperti manusia tetapi memiliki unsur api dan angin menyamai jin.
Satu teori lain mengenai kewujudan bunian adalah mereka pada asalnya manusia alim dan soleh, taat kepada perintah Allah tetapi akibat sebab tertentu, mereka terlalai dan melakukan kejahatan.
“Akibat malu berhadapan dengan manusia, mereka berdoa kepada Allah supaya kewujudan mereka tidak dilihat manusia. Ada versi mengatakan kejadian ini berlaku pada zaman Sahabat tetapi ada yang mengatakan ia berlaku sebelum zaman Rasulullah serta pada zaman Nabi-Nabi terdahulu,” katanya.

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 5:29 pm

Mane nas@hadis yang boleh menyokong pendapat kamu ini??

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 5:30 pm

Pijan wrote:Mane nas@hadis yang boleh menyokong pendapat kamu ini??

nnt2 la cari...baru dapat korek yg ni je...tunggu la..

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by cahaya on Wed Sep 09, 2009 5:31 pm

ScOrPiO GuRlZzzz wrote:Asal bunian ialah apabila manusia berkahwin dengan jin. Sememangnya dalam kitab fekah ada perbincangan mengenai perkahwinan antara manusia dan jin.
“Berdasarkan pengalaman yang dirujuk kepada saya, membuktikan perkahwinan antara jin dan manusia memang berlaku dalam kehidupan ini,” katanya yang turut menjelaskan bahawa perkahwinan itu menyebabkan bunian memiliki rupa dan budaya seperti manusia tetapi memiliki unsur api dan angin menyamai jin.
Satu teori lain mengenai kewujudan bunian adalah mereka pada asalnya manusia alim dan soleh, taat kepada perintah Allah tetapi akibat sebab tertentu, mereka terlalai dan melakukan kejahatan.
“Akibat malu berhadapan dengan manusia, mereka berdoa kepada Allah supaya kewujudan mereka tidak dilihat manusia. Ada versi mengatakan kejadian ini berlaku pada zaman Sahabat tetapi ada yang mengatakan ia berlaku sebelum zaman Rasulullah serta pada zaman Nabi-Nabi terdahulu,” katanya.

"betul k nie xprnh dgr pn cete ni ada bukti x?"

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 5:34 pm

cahaya wrote:
ScOrPiO GuRlZzzz wrote:Asal bunian ialah apabila manusia berkahwin dengan jin. Sememangnya dalam kitab fekah ada perbincangan mengenai perkahwinan antara manusia dan jin.
“Berdasarkan pengalaman yang dirujuk kepada saya, membuktikan perkahwinan antara jin dan manusia memang berlaku dalam kehidupan ini,” katanya yang turut menjelaskan bahawa perkahwinan itu menyebabkan bunian memiliki rupa dan budaya seperti manusia tetapi memiliki unsur api dan angin menyamai jin.
Satu teori lain mengenai kewujudan bunian adalah mereka pada asalnya manusia alim dan soleh, taat kepada perintah Allah tetapi akibat sebab tertentu, mereka terlalai dan melakukan kejahatan.
“Akibat malu berhadapan dengan manusia, mereka berdoa kepada Allah supaya kewujudan mereka tidak dilihat manusia. Ada versi mengatakan kejadian ini berlaku pada zaman Sahabat tetapi ada yang mengatakan ia berlaku sebelum zaman Rasulullah serta pada zaman Nabi-Nabi terdahulu,” katanya.

"betul k nie xprnh dgr pn cete ni ada bukti x?"

ni sco just copy paste kt article yg sco bace je...btul atau x kene kaji dlu la..

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pijan on Wed Sep 09, 2009 5:37 pm

main petik jer...ntah celah mane punye artikel ko main rembat je

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Wed Sep 09, 2009 6:25 pm

Pijan wrote:main petik jer...ntah celah mane punye artikel ko main rembat je

rembat pe..tol la ape yg sco bace ni...sco copy je article ni...

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by hafiz_mivec88 on Wed Sep 09, 2009 7:19 pm

rembat pn x pe,ley kongsi same2 kan

hafiz_mivec88
Manager
Manager

Posts : 654
Join date : 02/09/2009
Age : 28
Location : seremban

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by zis on Thu Sep 10, 2009 12:49 pm

ahakzzz..
dah sunyi dah? hehe..takpe2..meh sini zis share lagi pengalaman zis ngan benda ni..
dulu masa kecik2..ketika arwah atok n nenek kat perak masih ada..zis paling suka balik beraya kat sana..kalo cuti sekolah pon zis akan mintak ke sana..hehe..sebab? tak tau..sebab mmg best kot..haha
umah arwah atok n nenek zis ni..umah kpg je..tapi ruang tamunya..mak oiii..nak main futsal pon buleh..luas giler..haha..so family plak ramai..skali balik tu mmg penuh laa ruang tamu tu..haha..sebab bilik tak cukup so kitaorg ramai2 la tido kat ruang tamu..hehe
tempat tido zis plak btol2 depan TV..sebab zis slalu konker TV..haha..
so nak dijadikan cerita..ada laa satu malam tu..tiba2 zis terbangun tgh2 malam tu masa suma masih tido..zis duduk toleh ke kanan toleh ke kiri..pastu zis baring balik..masa baring tu terpandang la btol2 tepat ke TV..jeng jeng jeng..
zis nampak benda tu bertenggek atas TV tu sambil senyum n mata tajam tgk zis..masa tu zis tgk benda tu balik..balas pandangan..haha..tapi lepas tu zis rasa macam lain macam..zis dengan tak relanya terpaksa mengaku kalah..slow2 zis amik selimut tutup seluruh badan..muka tak tutup sebab nak control macho..haha..masa zis berpura2 tido tu..benda tu gelak plak..aduyai..bayangkan je la macam mana bunyi tu..haha..pastu zis tak sedar apa dah sebab maybe tertido terus sampai pagi..hehe

zis
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 283
Join date : 31/08/2009

http://zisdixie.ucoz.com

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by DJ Mr Syafiq on Thu Sep 10, 2009 9:41 pm

haahah ak x nah lgik jmpe antu bayangan gurauan ader lar hak!4

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Fri Sep 11, 2009 10:25 am

sco byk kali kene himpit ngn antoo mase tido..
knape ek agak2..nk jerit suara x kuar..nk bgerak pn x leh..
rase cm susah nk bnafas...

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by zis on Fri Sep 11, 2009 10:33 am

ScOrPiO GuRlZzzz wrote:sco byk kali kene himpit ngn antoo mase tido..
knape ek agak2..nk jerit suara x kuar..nk bgerak pn x leh..
rase cm susah nk bnafas...

ahakzzz..
zis pon pernah kena macam ni..orang cakap tu tandanya kita kena pijak hantu galah..hehe
macam2 petua yg zis dgr untuk elak..ada yg cakap kena azan..ada yg cakap kena mengucap..tapi apa yg zis slalu buat janji dapat sebut nama ALLAH SWT pon dah cukup..insyaALLAH buleh laa bergerak lepas tu..hehe

zis
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 283
Join date : 31/08/2009

http://zisdixie.ucoz.com

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by ScOrPiO GuRlZzzz on Fri Sep 11, 2009 10:37 am

zis wrote:
ScOrPiO GuRlZzzz wrote:sco byk kali kene himpit ngn antoo mase tido..
knape ek agak2..nk jerit suara x kuar..nk bgerak pn x leh..
rase cm susah nk bnafas...

ahakzzz..
zis pon pernah kena macam ni..orang cakap tu tandanya kita kena pijak hantu galah..hehe
macam2 petua yg zis dgr untuk elak..ada yg cakap kena azan..ada yg cakap kena mengucap..tapi apa yg zis slalu buat janji dapat sebut nama ALLAH SWT pon dah cukup..insyaALLAH buleh laa bergerak lepas tu..hehe

zis..mcm2 ayat sco bace tp x jalan la..
last2 sco paksa diri sco untuk bgerak..
sco gerakkan ibu jari kaki dulu..
pastu baru ok...

ScOrPiO GuRlZzzz
Manager
Manager

Posts : 628
Join date : 25/08/2009
Age : 28
Location : Selangor

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by zis on Fri Sep 11, 2009 10:38 am

ahakzzz..
oh ya? degil sungguh beliau itu ye? terlena kot kat atas badan sco tu..tu yg tak prasan bila sco baca ayat2 al-quran (HEHE)

zis
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 283
Join date : 31/08/2009

http://zisdixie.ucoz.com

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Pelangi on Fri Sep 11, 2009 10:39 am

sis selalu kena himpit tapi sis lawan balik.



Pelangi
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 132
Join date : 03/09/2009
Age : 41
Location : keramat . AU 3

Back to top Go down

Re: Hantu,apa pengalaman korang tentang benda nie

Post by Sponsored content Today at 12:33 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum