Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

View previous topic View next topic Go down

Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by et0n on Tue Sep 08, 2009 2:43 pm



SHAH ALAM - Cadangan pembayaran gaji bulanan sebanyak RM800 kepada
pembantu rumah warga asing adalah terlalu tinggi dan hanya layak
diberikan kepada pembantu rumah warga tempatan.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr
Maamor Osman berkata, permintaan seumpama itu perlu dikaji sebaik
mungkin kerana tidak munasabah dan tidak mampu dibayar oleh kebanyakan
majikan di negara ini.


Menurut beliau lagi, sekiranya tangga gaji berkenaan mampu
ditawarkan kepada warga tempatan, satu kursus perlu disediakan kepada
pembantu rumah warga tempatan.

“Kursus tersebut merupakan kursus kemahiran pengurusan rumah dan
mereka akan diberikan sijil, namun perkataan pembantu rumah perlu
ditukar kepada pengurus rumah tangga,” katanya, semalam.


Menurut Dr Maamor, secara umumnya rakyat tempatan mempunyai
kelebihan berbanding warga asing seperti tahap pendidikan dan tahap
kebersihan.


Sementara itu Setiausaha Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing
Malaysia (PAPA), Foo Yong Hooi menyifatkan permintaan gaji minimum
RM800 terlalu membebankan majikan.


Katanya, permohonan gaji baru itu dilihat tidak setimpal kerana
tiada jaminan setiap pembantu rumah yang dihantar Indonesia mempunyai
tahap kemahiran yang tinggi serta kelulusan akademik yang baik.


Menurutnya, permintaan penetapan gaji minimum yang setaraf dengan
pembantu rumah Myanmar dan Filipina itu juga perlu dikaji
sedalam-dalamnya kerana ia menyusahkan majikan.


“Pihak majikan perlu melunaskan bayaran antaranya pembaharuan
permit kerja, menyediakan tiket penerbangan selain tempat tinggal dan
makan minum,” katanya.


Yong Hoi berkata, kos keseluruhan itu sudah menjadi lebih RM1,300
hingga RM1,400 dan sekiranya diteruskan, ia pasti akan menambahkan
beban yang sedia ada kepada majikan.

RM800 tinggi betol gaji tu..silap2 baik berhenti keja jek..jadi surirumah sepenuh masa..
itu belom kos nak mengambil lagi..rasa2 rm500 cukup laa utk pekerja asing ni..

et0n
Moderator
Moderator

Posts : 476
Join date : 24/08/2009
Age : 36
Location : Wilayah Iskandar, Johor Bahru

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by Admin on Tue Sep 08, 2009 2:45 pm

heheh rm 800 tu gaji org keje gomen laa.. takkan nak sama ngan PENGURUS RUMAH niii... Razz

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by cahaya on Tue Sep 08, 2009 2:52 pm

Admin wrote:heheh rm 800 tu gaji org keje gomen laa.. takkan nak sama ngan PENGURUS RUMAH niii... Razz
BETUL 2 PAS DORG DAPAT GAJI BALIK KT INDON DAH JADI JUTAWAN

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by nuwinzaaba on Tue Sep 08, 2009 2:53 pm

Sekarang neh kje pon susah nak dpt... Yang ade degree pon jd bibik sekarang hahaha... mana tau d thn 2020 nanti akn ade jawatan pembantu rumah bpdidikan tinggi muekekekke, sape tau kan?ahaks bawoo sahut wawasan 2020 ampoon kuikuikui!!~~

nuwinzaaba
Manager
Manager

Posts : 554
Join date : 25/08/2009
Age : 86
Location : Bangi, Selangor, Malaysia

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by pahlawan007 on Tue Sep 08, 2009 2:53 pm

kelayakkan minima tu paling2 kurang SPM tu.....

pahlawan007
Budak U
Budak U

Posts : 177
Join date : 29/08/2009
Age : 42
Location : Subang

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by tongkat warent on Tue Sep 08, 2009 2:57 pm

pembantu rumah asing gaji sampai 800 Shocked ..diorang keje kat indon gaji rm50 sebulan pon ada dtg malaysia lg nak rm800...rakyat malaysia keje kilang pon gaji x tinggi camtu..kalau pembantu rumah tempatan gaji camtu aku setuju la

tongkat warent
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 259
Join date : 05/09/2009
Location : selatan malaysia

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by Admin on Tue Sep 08, 2009 3:24 pm

lepas ni dia org mintak pencen lak... jgn layan sangat la menda2 camniee... indon taknak amik pinoy jerr..pinoy pun cun2 Razz

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by !k!n@Pr!s0N BrEak on Tue Sep 08, 2009 3:43 pm

gaji rm800 sebulan....melampau tol pihak kerajaan indon ni.dah malaysia bagi peluang pekerjaan pd rakyat die mntak lebih2 lak.gaji guru kat indon pon baru rm400.nmpaknye org indon xyah blajar tinggi2 sebab jadi org gaji pon lumayan.nmpaknye pusat2 hiburan kekurang gro la pasni...ber GRO kat umah lak.

!k!n@Pr!s0N BrEak
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 331
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by jacksperow on Tue Sep 08, 2009 3:52 pm

ala indon pun manusia gak...biala 1000 skali pun gaji dia org...bab kate susah dapat keje tu tipu la...keje banyak,cuma org kita je terlalu memilih...angap la tu rezeki diaorg...dia org pun makhluk tuhan gak..banyak ke skit gaji diaorg tu la rezeki yg ALLAH tetapkan utk diaorg...tu pun nak jadi isu gak ke...indon2 tu pun mejoriti ummat islam...kalau kaya pun saudara seislam kita gak...jadi ni bukan lah isu yg patut kita dok pening2 kan pala dok bahas.....

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by !k!n@Pr!s0N BrEak on Tue Sep 08, 2009 4:05 pm

kalau permintaan xditunaikan mulalah nk bakar bendere....kalau kerajaan ikutkan lepas ni ntah ape lak yg dorang mintak.jangan lak dorang mintak lelaki indon wajib kawin ngn pompuan indon.

!k!n@Pr!s0N BrEak
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 331
Join date : 25/08/2009

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by ayie slumber on Tue Sep 08, 2009 4:14 pm

aku na kawen ngan pompuan london bukan indon Razz

ayie slumber
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 81
Join date : 25/08/2009
Age : 29
Location : TERENGGANU DARUL IMAN

http://tremorshark.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by jacksperow on Tue Sep 08, 2009 4:20 pm

!k!n@Pr!s0N BrEak wrote:kalau permintaan xditunaikan mulalah nk bakar bendere....kalau kerajaan ikutkan lepas ni ntah ape lak yg dorang mintak.jangan lak dorang mintak lelaki indon wajib kawin ngn pompuan indon.
ni ape kes plak bakar bendera di campur kan skali?bia lah diaorg bakar bendera tu...bendera tu bukan ade ape2 pun...baik kita pikir pasal benda patut kita pikir...

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by tongkat warent on Tue Sep 08, 2009 4:27 pm

jacksperow wrote:ala indon pun manusia gak...biala 1000 skali pun gaji dia org...bab kate susah dapat keje tu tipu la...keje banyak,cuma org kita je terlalu memilih...angap la tu rezeki diaorg...dia org pun makhluk tuhan gak..banyak ke skit gaji diaorg tu la rezeki yg ALLAH tetapkan utk diaorg...tu pun nak jadi isu gak ke...indon2 tu pun mejoriti ummat islam...kalau kaya pun saudara seislam kita gak...jadi ni bukan lah isu yg patut kita dok pening2 kan pala dok bahas.....
ni bukan masalah dengki mendengki sesama umat islam.ni masalah beban yg terpaksa ditangung oleh majikan apabila terpaksa membayar upah yg terlalu tinggi kepada pembantu rumah asing.makan free,tempat tinggal free lagi nak upah rm800.org malaysia pon x dpt gaji camtu.kerja mmg senang nak dapat.tapi nak dapat keje dalam bidang dia tu yg susah.belajar tingi2 x kan nak keje cleaner..

tongkat warent
Baru Kerja
Baru Kerja

Posts : 259
Join date : 05/09/2009
Location : selatan malaysia

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by Pijan on Tue Sep 08, 2009 4:33 pm

Sebenarnya per capita income rakyat malaysia ni dah jauh ketinggalan..taraf hidup makin naik pci dok camtu gak,disinilah terletaknya kelemahan sesuatu kerajaan yang memerintah,sepatutnya taraf kehidupan penduduk Malaysia ni lebih kurang sama dengan penduduk Korea Selatan. That is why bile kerajaan indonesia letakkan harga minimum gaji tu RM800, ramai yang melenting...

_________________

Pijan
Moderator
Moderator

Posts : 1171
Join date : 21/08/2009
Age : 41
Location : KuaLa LumPur

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by jacksperow on Tue Sep 08, 2009 4:51 pm

tongkat warent wrote:
jacksperow wrote:ala indon pun manusia gak...biala 1000 skali pun gaji dia org...bab kate susah dapat keje tu tipu la...keje banyak,cuma org kita je terlalu memilih...angap la tu rezeki diaorg...dia org pun makhluk tuhan gak..banyak ke skit gaji diaorg tu la rezeki yg ALLAH tetapkan utk diaorg...tu pun nak jadi isu gak ke...indon2 tu pun mejoriti ummat islam...kalau kaya pun saudara seislam kita gak...jadi ni bukan lah isu yg patut kita dok pening2 kan pala dok bahas.....
ni bukan masalah dengki mendengki sesama umat islam.ni masalah beban yg terpaksa ditangung oleh majikan apabila terpaksa membayar upah yg terlalu tinggi kepada pembantu rumah asing.makan free,tempat tinggal free lagi nak upah rm800.org malaysia pon x dpt gaji camtu.kerja mmg senang nak dapat.tapi nak dapat keje dalam bidang dia tu yg susah.belajar tingi2 x kan nak keje cleaner..
kalau takutkan ombak,jangan berumah ditepi pantai...kalau kedekut nak bayar,jangan mngatai nak amik bibik jadi pmbantu rumah...sendiri kerja la woi...pemalas sangat nape????pastu lg mau nak kecoh pmbantu indon upah mahal...

jacksperow
Manager
Manager

Posts : 609
Join date : 21/08/2009

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by Mr.Puaka on Wed Sep 09, 2009 3:07 am

RM600 cukup la kadar pembantu rumah, sebab makan minum dan tempat tinggal semua sudah di tanggung majikan.

Tapi isu ini sengaja digembar gemburkan oleh sesetengah pihak sahaja, utk makluman, tiada pun kenaikkan kadar pembantu rumah ini. (menteri kata, bkn aku kata)

Mr.Puaka
Moderator
Moderator

Posts : 741
Join date : 27/08/2009
Age : 36
Location : Kuala Lumpur

http://xat.com/kedaimamak

Back to top Go down

Re: Gaji RM800 hanya layak untuk pembantu rumah tempatan

Post by Sponsored content Today at 12:36 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum