Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


1 malaysia?

View previous topic View next topic Go down

1 malaysia?

Post by mroasis on Mon Sep 21, 2009 9:07 pm

intro

aku sokong 1 malaysia, bagi aku la, dapat memupuk perpaduan kaum dari semenanjung malaysia sampai sabah sarawak. takde lagi konflik2 ringan.

contoh : orang kelantan tak faham apa yg orang sabah sampaikan.. orang cina johor tak tau apa2 pasal terengganu.

ni semua terjadi sebab kita takde kesefahaman. mmg mase sekolah kita pergi kelas sejarah, tapi betul ke kita faham sejarah yg betul2 tertulis dalam buku tu? knape sistem pengajaran dan pembelajaran kerajaan malaysia ni tak diubah2 ? sekarang ni kita boleh tengok anak anak muda berlumba2 kejar A dalam peperiksaan, tapi diorang tak amalkan sifat 1 ke-malaysia-an tu.

apa yg korang faham tentang gagasan 1 malaysia? topik terbuka kepada semua warga forum.setiap orang boleh bagi pendapat masing2. tak kira dalam bentuk teks,lisan,audio,video ataupn gambar..

sesetengah orang anggap 1 malaysia tu satu usaha yg bagus untuk meningkatkan mutu rakyat malaysia, tapi diorang sendiri tak faham.apa tu 1 malaysia?

semoga topic ni menjadi sambutan ^^

mroasis
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 111
Join date : 27/08/2009
Age : 21
Location : Holy Land Marijoa

Back to top Go down

Re: 1 malaysia?

Post by Admin on Fri Sep 25, 2009 12:32 am

aku pun sokong pasal 1malaysia ni.. sebenarnya menda ni bukan lah menda baru.. sebelum ni Tun Mahadthir pun pernah nak suarakan pasal benda yang sama iaitu bangsa Malaysia.. Konsep still sama untuk memupuk perpaduan kaum tanpa mengira racial.. Jadi aku amat berharap konsep ini akan berjaya.. Tapi bersediakah kaum2 di Malaysia ni mengguna pakai konsep ini secara total. Contohnya penghapusan sepenuhnya sekolah2 jenis kebangsaan Cina dan Tamil?

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: 1 malaysia?

Post by mroasis on Fri Sep 25, 2009 6:25 am

http://ms.wikipedia.org/wiki/Negara_bangsaaku tak rasa hapus sekolah cina dgn tamil tu benda bagus lah. buat apa nk hapus kan sekolah? knape tak biarkan je sekolah tu, lepas tu hantar sikit cikgu yg boleh mengajar bahasa melayu atau inggeris?

dalam sistem sekolah pon diorang utamakan score daripada praktikal.

sebenarnye "1 malaysia" ni dah wujud sebelum merdeka lagi.masa tu hasrat tun a.rahman nk dirikan 1 "negara bangsa".

Negara bangsa ialah satu konsep atau bentuk kenegaraan yang memperoleh pengesahan politiknya dengan menjadi sebuah entiti berdaulat bagi satu-satu bangsa sebagai sebuah (unit) wilayah yang berdaulat. "Negara" (atau negeri) ialah entiti politik dan geopolitik, manakala "bangsa" ialah entiti budaya dan/atau etnik. Istilah "negara bangsa" menandakan bahawa kedua-duanya (negara dan bangsa) sebagai sama, dan ini membezakannya dengan bentuk kenegaraan yang lain, yang telah wujud sebelumnya. Jika berjaya dilaksanakan, ia menandakan bahawa rakyatnya berkongsi satu bahasa, budaya dan nilai - yang bukan merupakan ciri-ciri negara yang telah wujud sebelumnya. source : http://ms.wikipedia.org/wiki/Negara_bangsa

benda dah lama plan, tapi sampai sekarang masih tak berhasil. kenapa?

1 - sebab orang melayu?
2 - sebab orang cina?
3 - sebab orang india?
4 - sebab kerajaan malaysia?

sama2 kita fikirkan..hm..

mroasis
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 111
Join date : 27/08/2009
Age : 21
Location : Holy Land Marijoa

Back to top Go down

Re: 1 malaysia?

Post by Sponsored content Today at 12:33 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum