Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

View previous topic View next topic Go down

Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Guest on Wed Sep 30, 2009 1:28 pm

AIRSOFT

haaa
ni lepat nk kenalkan korg ngan airsoft neh..
permainan ni bes tp belum dihalalkan lagi oleh msia
persenjataan pn macam real gun
care permainan pn lebih kurang macam paintball cume gune peluru BB(peluru manik)



Persatuan Airsoft Malaysia? Macam menarik je...
Oleh Azrul Affandi Sobry
azr@bharian.com.my


PEMAIN airsoft menggunakan peralatan yang menyerupai tentera sebenar.

Persatuan usaha iktiraf sukan ekstrem guna senjata simulasi

JIKA disenaraikan semua jenis sukan lasak yang popular di negara ini, pastinya ‘paintball’ akan tersenarai sebagai antara sukan lasak paling digemari terutama oleh mereka yang sukakan aksi peperangan dan mahukan cabaran.

Apa tidaknya, sukan bersenjata yang semakin mendapat tempat di kalangan semua lapisan masyarakat itu memerlukan bukan saja keberanian, malah juga kepantasan, kepekaan, kecekalan, daya tahan diri yang kuat serta kekuatan mental dan fizikal untuk berdepan situasi seakan bertempur di medan perang.

Tidak cukup dengan itu, peminat ‘paintball’ juga tidak dapat lari daripada sagu hati utama permainan itu iaitu parut lebam akibat dibedil oleh peluru bebola, tambahan pula jika ia mengenai anggota badan yang terdedah.

Namun, meskipun semua gambaran itu menunjukkan sukan itu cukup lasak, sebenarnya mungkin ramai yang tidak tahu bahawa ia belum cukup ekstrem jika dibandingkan dengan satu lagi permainan seumpamanya, ‘airsoft’.

Permainan ‘airsoft’ yang sangat popular di negara matahari terbit, Jepun sebenarnya bukanlah sukan baru, malah sudah dimainkan di kebanyakan negara termasuk Malaysia sebelum ‘paintball’, namun atas beberapa sebab, ia tidak terlalu dihebahkan dan dimainkan secara tersembunyi.
KETEPATAN dalam teknik tembak tepat menjadi satu kelebihan dalam airsoft.

Semuanya kerana permainan itu boleh dikategorikan sebagai 100 peratus menyamai situasi sebenar peperangan, menggunakan peralatan yang seakan sama seperti digunakan tentera, malah lapangan permainannya juga mirip keadaan sebenar.

Melihat kepada senjata simulasi yang digunakannya saja membuatkan hati menjadi begitu teruja, apa lagi bila memegangnya kerana jika sesiapa saja biasa mengendalikan senjata sebenar, amat sukar menemui perbezaan pada senjata yang digunakan dalam sukan ini.

Sebut saja apa jenis senjata api yang ada di dunia, sama ada pistol atau senapang, tak kira moden atau klasik, replika senjata simulasi yang digunakan dalam ‘airsoft’ ada semuanya, malah senjata yang baru dalam pembikinan dan belum digunakan di mana-mana sudah ada dijadikan senjata simulasi dalam sukan itu.

Menjadikan ‘airsoft’ lebih ekstrem ialah kaedah permainannya menyerupai situasi sebenar suasana peperangan apabila ia bukan dimainkan di lapangan biasa, rekaan manusia seperti ‘paintball’ tetapi menggunakan kawasan hutan atau rumah terbengkalai sebagai medan perangnya.


ZAMRI menunjukkan antara koleksi senjata simulasi yang digunakan dalam airsoft.



Tak cukup dengan itu, apa saja peralatan digunakan tentera dalam peperangan merangkumi pakaian, kasut, pelindung mata, topi keselamatan, jaket, alat perhubungan serta alat keselamatan lain turut ditiru sepenuhnya dalam sukan lasak ini.

Pendek kata, jika melihat pasukan pemain ‘airsoft’ dalam pakaian lengkap dan bersenjata di tangan, sesiapa saja akan terpedaya dan menyangkakan bahawa ada operasi latihan tentera sedang berlaku di kawasan itu kerana tidak ada yang satu pun membezakan mereka.

Malah, untuk menghidupkan suasana peperangan sebenar, kebanyakan peminat sukan itu di seluruh dunia kerap memilih untuk bermain situasi peperangan yang pernah berlaku seperti memilih senario di Vietnam atau tragedi ‘Black Hawk Down’, sekali gus menjadikan segala-galanya lebih ekstrem.

Cuma, sebagai langkah keselamatan dan mengelakkan daripada senjata ‘airsoft’ disalahgunakan untuk tujuan tidak sihat seperti melakukan jenayah dan sebagainya, ia ditanda dengan warna terang di hujung larasnya sekali gus membezakannya dengan senjata api sebenar.

Tidak keterlaluan jika dikatakan semua gambaran itu jelas menunjukkan betapa sukan itu cukup ekstrem dan sangat sesuai bagi mereka yang pernah berangan menjadi askar atau selama ini hanya mampu melayan permainan video untuk merasai debaran peperangan.

Kerana itu juga, sangat sukar bagi sukan ini mendapat lampu hijau dimainkan secara sah di negara ini, meskipun realitinya sudah ramai peminat yang bergerak secara ‘senyap-senyap’ melayan minat mereka menjadi tentera pada hujung minggu.

Menyedari betapa permainan ini perlu diperjuangkan dan diberi tempat di negara ini, Persatuan Airsoft Malaysia (MASOC) berusaha keras membentangkan cadangan kepada Kementerian Dalam Negeri serta cuba mendapatkan restu Pesuruhjaya Sukan bagi mengiktirafnya sebagai sejenis sukan.

Presidennya, Mohd Zamri Muhammad, berkata setakat ini cadangan mereka untuk mendaftarkan permainan itu secara sah sudah mendapat sokongan banyak pihak beberapa Menteri Kabinet.

“Cuma yang menjadi halangan kini ialah kami masih menunggu kelulusan penuh daripada Pendaftar Pertubuhan dan Pesuruhjaya Sukan yang bakal membolehkan sukan ini nanti dimainkan secara sah, namun berlandaskan peraturan ditetapkan.

“Kami optimis dengan mendaftarkan sukan ini dan memantapkannya melalui MASOC, ia bakal meminimumkan penyalahgunaan senjata simulasi yang selama ini kerap berlaku akibat tiada pihak yang bertanggungjawab mengawal kemasukan senjata itu di negara ini.

“Sekurang-kurangnya apabila MASOC diberi keizinan menjual senjata itu dengan beberapa mekanisme kawalan, ia akan dapat menggugat pemasaran senjata itu secara seludup kerana kami yakin boleh menjualnya dengan harga lebih murah. Apabila murah, siapa lagi nak beli daripada penyeludup?” katanya.

Bagi merealisasikan hasrat itu, MASOC sudah menggariskan beberapa cadangan untuk memastikan kelulusan yang diberi akan disusuli langkah kawalan menyeluruh dengan melaksanakan sistem kawalan pangkalan data pemain, mendaftarkan semua lapangan permainan dan semua pembekalan senjata akan disertai sijil serta permit khas untuk membawa dan menggunakannya di tempat tertentu saja.

“Mungkin kami akan meletakkan cip keselamatan di setiap senjata dan ia akan menjadi mekanisme paling berkesan mengawal pergerakan senjata itu nanti. Semua langkah keselamatan dan pemantauan ini penting untuk memastikan tidak berlaku sebarang penyalahgunaan senjata.

“MASOC akan berperanan sebagai badan pentadbir dan kawalan. Semua permohonan pembelian senjata simulasi akan diteliti bersama polis dan Kementerian Dalam Negeri,” katanya.

Diperkenal pelajar menuntut di Jepun

DICETUSKAN atas kegilaan sesetengah warga Jepun yang mahukan sukan lasak berkonsep peperangan sebenar, selain merasai pengalaman mengendalikan senjata berskala tepat dengan senjata sebenar, airsoft akhirnya merebak ke seluruh dunia hingga kini menjadi antara sukan lasak utama di United Kingdom dan kebanyakan negara Eropah. Di Malaysia, permainan itu pada awalnya dibawa masuk oleh pelajar yang menuntut di Jepun yang membeli peralatan dari sana bagi meneruskan hobi masa lapang itu di negara ini.

Namun, difahamkan pada ketika itu, pistol atau senapang airsoft belum diklasifikasikan sebagai menyerupai senjata bahaya kerana ia dianggap sebagai bahan permainan saja menjadikan proses membawa masuk ke negara ini menjadi lebih mudah berbanding sekarang.

Malah, pada awal kemunculannya iaitu sekitar 1988 hingga 1989, airsoft hanya menggunakan senjata yang diperbuat daripada plastik tetapi kini ia diperhebatkan dengan penggunaan bahan yang hampir sama dengan senjata sebenar, menjadikan berat serta bentuknya lebih tepat.

Kini, selepas 20 tahun permainan itu diperkenalkan, ia sudah mendapat tempat di hati semua lapisan usia, malah di negara ini, peminat airsoft terdiri di kalangan remaja 18 tahun ke atas hingga mereka yang berusia hampir 60 tahun.

Berdasarkan data yang dikumpulkan oleh MASOC, pemain airsoft di seluruh dunia kini hampir empat juta orang dan seramai lebih 20,000 peminat itu ada di negara ini serta menjadikannya sebagai aktiviti ekstrem hujung minggu di tanah persendirian dan kawasan perumahan terbengkalai.

Angka seramai itu di negara ini diperoleh berdasarkan rekod syarikat pengeluar senjata simulasi itu di luar negara yang membekalkannya kepada pembeli di negara ini, meskipun hakikatnya ia sangat sukar untuk dibawa masuk ke sini.

Menyedari begitu ramai peminatnya dan mereka sentiasa berusaha untuk mendapatkan senjata simulasi terkini terutama dari Thailand dan Hong Kong, MASOC berusaha untuk menjadi pembekal tunggal yang dapat mengawal kaedah membawa masuk senjata simulasi yang selama ini berlaku secara tidak sah oleh orang perseorangan.

Di negara ini, sukan itu begitu popular dimainkan dengan pelbagai variasi permainan seperti pertempuran jarak dekat, pemusnahan pengganas, pembebasan tawanan, penaklukan bendera atau kawasan, menjejak penembak tepat dan yang paling mendapat sambutan di seluruh dunia ialah lakonan semula situasi sebenar peperangan.

MASOC juga dalam perancangan untuk melakonkan semula kisah tragedi Bukit Kepong dalam permainan akan datang bagi merasai pengalaman sebenar salah satu peperangan yang pernah tercetus di negara ini satu ketika dulu.



bawah ni contoh2 senjate yg digunekan lam sukan ni

sniper

pistol..

rifle:



shotgun




bawah ni link2 site yg jual bnde ni kt malaysia..korag pn leh r rujuk ttg airsoft dkt sni
kalau ade yg minat pembelian terus dr site ni..xde terlibat ape2 pn ngan lepat Razz
lepat cume perkenalkan sukan neh je Razz


http://myairsoft.wordpress.com

http://airsoftsupply.wordpress.com

http://airsoftdealer.blogspot.com

http://airsoft-ma-mania.blogspot.com

http://raintown77.blogspot.com

http://www.airsoft89.blogspot.com

http://www.csairsoft.blogspot.com








M4 RIS review
part1

part2


Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Guest on Wed Sep 30, 2009 7:29 pm

Mac 11 .380 ACP Submachine Pistol
Posted in GBB on July 28, 2009 by airsoftsupply




BRAND:ACM (Well)

FULL METAL/6mm bbs

FPS: 350

Semi or Fully Automatic function

Price: $900

Good gun for driveby and pray and spray shooting!

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Guest on Wed Sep 30, 2009 7:30 pm

BOYI M4A1 Crane Stock Version With ForeGrip CQB
Posted in LPEG on May 28, 2009 by airsoftsupply
Brand:BOYI TAIWAN



Half Metal/Half ABS

3kg

220fps

Battery Operated

Semi or Full Auto

INCLUDES: Rifle sling, BBs,Speedloader,Safety googles…many more

Price: 550

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Guest on Wed Sep 30, 2009 7:36 pm

Avtomat Kalashnikova 1947-AK 47
Posted in AEG on May 28, 2009 by airsoftsupply






Brand: ARMY

Electric

4.2kg

350 Rounds

400fps

Adjustable Hopup system with Semi and Full Auto Function

Price: 1400? [Subject To Change From Time To Time]

Comment: Go Jihad style guns blazing with this baby

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Admin on Thu Oct 01, 2009 12:41 am

wah ni sukan org mewah ni.. semua peralatan dia mahal giloss

_________________
http://forumcentral.forum-motion.com
Masuk kandang harimau mengaum..
Masuk kandang kambing mengembek..


Admin
Admin
Admin

Posts : 1456
Join date : 12/08/2009
Location : Wilayah Iskandar

http://forumcentral.forum-motion.com

Back to top Go down

Re: Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Guest on Thu Oct 01, 2009 1:33 pm

wahihihi seed..
law da minat cam lepat neh ape pn x kesah dah Razz
hehe
tp kumpul la due sket2 :p

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Sukan Pleng extreme dr paintball..top 1 :D

Post by Sponsored content Today at 12:31 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum