Forum Central
Kami telah berpidah ke server baru <a href="WWW.KAMPUNGFM.COM">KAMPUNGFM.COM</a>
Log in

I forgot my password

Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» Cara upgrade driver
Tue Feb 12, 2013 5:21 am by Syukur Azzaha

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED RM 15/KG
Fri Jun 22, 2012 11:23 pm by miezza

» PROMOSI!!! SERBUK ICE BLENDZ (16 - 20 MAC 2012) - RM13 PER 1KG
Fri Mar 16, 2012 1:28 pm by DezireMarketing

» MEMPROSES DAN MEMBEKAL SERBUK (POWDER) ICE BLENDED
Mon Aug 01, 2011 5:09 pm by Liana

» Kenali aku,
Thu Dec 16, 2010 1:43 pm by weather

» Rahsia Menjana RM20,000 Dalam 20 hari
Wed Sep 29, 2010 6:43 pm by ASBN

» DUIT MASUK HARI-HARI RM50-500, REBUT PELUANG SEGERA
Wed Sep 29, 2010 6:42 pm by ASBN

» KIAMAT DAN KEADAANNYA
Sat Aug 21, 2010 10:16 am by krulayar

» tambah owner lagi!
Sat Jul 24, 2010 8:38 pm by edora

Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 33 on Fri Sep 30, 2016 11:47 pm
Social bookmarking

Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Forum Central on your social bookmarking website

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


KampungFM



Affiliates
free forum


Bangsa apa yang paling cerdik?

View previous topic View next topic Go down

Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by cahaya on Tue Oct 06, 2009 11:45 am

Mulakan setiap hari dengan pemikiran positif. Hidup ini adalah satu pelajaran. Jadi bersedia untuk belajar setiap masa.


Kebijaksaan.

Menurut
PISA, organisasi yang berminat dalam pendidikan manusia paling cerdik,
Hong Kong berada di tempat pertama dalam bidang matematik. Finland pula
unggul dalam Sains dan kemahiran membaca & menulis. Lebih menarik
lagi, Korea Selatan berada di tempat teratas dari segi Penyelesaian
Masalah.

Malaysia pula? Hmm..

Jadi
persoalannya adakah negara-negara ini memperolehi markah yang tinggi
dari PISA kerana mereka memenuhi kehendak pelajar mereka atau pelajar
mereka merupakan manusia paling cerdik dalam dunia?

Kenapa
pelajar Korea Selatan sangat hebat dalam Penyelesaian Masalah? Kenapa
pula Finland bagus dalam kemahiran membaca & menulis dan Sains
berbanding Matematik?
Kenapa orang Cina pakar dalam Matematik? Apa kaitan antara Asia( terutama Cina) dengan Matematik?

Adakah kerana bangsa-bangsa ini belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris? Sudah tentu tidak.



Kebiasaannya
anak-anak orang China tidak diberi pilihan dalam subjek Matematik.
Budaya mereka dikatakan menekan dan mendesak. Anak mereka disyaratkan
mendapat keputusan yang baik atau akan didisiplinkan. Bayangkan
Ketakutan sebagai Motivasi. Menakjubkan.
Walaubagaimanapun tidak dapat dinafikan setiap bangsa memiliki Gen cerdik dalam masyarakat mereka.

Orang
Celtic( bangsa kuno Eropah) dikatakan mempunyai kelebihan dalam
bahagian sastera dan Great Britain telah menghasil begitu ramai ahli
falsafah yang hebat dan Ireland melahirkan begitu ramai penulis Novel
dan Penyair.
Asia dikatakan hebat dalam Matematik. Afrika pula tidak
terbanding apabila menyebut tentang irama dan muzik dan sumbangan besar
mereka dalam dunia hiburan telah meningkatkan kekayaan seni Amerika
secara dramatik. Malah, ramai penulis Afrika yang berbakat.
Disebabkan
Amerika mempunyai bangsa yang pelbagai, kita cenderung untuk melabelnya
sebagai manusia paling cerdik di dunia. Tapi fikir sebentar, bagaimana
pula negara China dengan kuasa minda matematik mereka? Apa yang mampu
mereka hasilkan?

China mampu mengalahkan Amerika dengan
mudah. China negara yang besar dan apabila berkata tentang matematik,
mereka unggul diatas. Jadi mungkin kita bertanya ‘apa matematik boleh
buat?’
Matematik sangat penting dalam segala aspek hidup ini. Terutama kepada Saintis, Ketenteraan, Perubatan.


Persoalannya kini. Jika bangsa-bangsa lain sebut saja nama negara
mereka sudah terbayang kehebatan mereka dalam bidang tertentu, apa pula
kelebihan kita?
Apakah persepsi yang kita mahu apabila nama Malaysia
disebut? Apakah kelebihan orang Melayu yang telah ribuan tahun
menduduki Tanah Melayu dan Nusantara? Tidak bolehkah kita bagus dalam
sesuatu? Kita tidak mampu terus memimpin jika tidak dapat menonjolkan
kehebatan dalam sesuatu. Sebaliknya kita akan terus diperlekeh.
Kini
sudah tiba masanya kita mencipta Jenama sendiri yang seterusnya akan
jadi jenama Malaysia jika mahu bersaing dengan dunia masa kini.






Posted by
Dana Wang

at
7:17 PM




















Labels:
Kajian

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Mengapa Yahudi Bijak??

Post by zam@yakut on Tue Oct 06, 2009 5:17 pm

Ni aku copy & paste dari email yang aku penah dapat..

Mengapa Yahudi Bijak

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital di sana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, kejuruteraan, muzik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pun tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, agama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data-data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang si ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, si ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ya, ini untuk anak saya yang masih di dalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga dia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenuh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak di dalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang Yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yang sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah-buahan, ini akan menyebabkan kita merasa mengantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok di luar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada gen, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak (bodoh atau lembab). Suatu penemuan yang dahsyat ditemui oleh saintis yang mendalami bidang gen dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata-rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain muzik dan memahami nota-notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak-kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran muzik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius muzik terdiri daripada kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak-anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak-anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid-murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan kejuruteraan, idea itu akan dibawa ke institut tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun di universiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan di dunia! Siapakah yang mencipta design Levis yang terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen di kepala, banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang-orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yang pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yang berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yang bernas, jawatankuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatankuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yang perniagaan mereka menurut landasan yang betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell Computer, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yang bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika si ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yang mudah tetapi konsisten disamping mendengar muzik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yang elok dan berhasiat yang baik untuk otak, menghayati muzik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak-kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak-anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yang memerlukan konsentrasi yang tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan generasi yang moron (goblok) dan sudah tentu gen bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapura pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, di sini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! Ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapura dan menkjubkan sekali!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapura hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! Dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yang dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka dipertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal agama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Firaun hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yang ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yang bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yang telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 muka surat penuh. Esaynya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semoga kita dapat melahirkan manusia yang bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by DJ Mr Syafiq on Tue Oct 06, 2009 6:16 pm

huh sape yg brusaha untk pandi isyallah akan pandai

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by cahaya on Wed Oct 07, 2009 1:16 pm

DJ Mr Syafiq wrote:" pandi isyallah "
eja ler b.melayu dgn sbetulnya...PANDAI INSYAALLAH

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by DJ Mr Syafiq on Wed Oct 07, 2009 1:32 pm

ala sme jer

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by cahaya on Wed Oct 07, 2009 1:41 pm

DJ Mr Syafiq wrote:ala sme jer

Hye dik..bdk xtau mngeje je eje mcm tu..

cahaya
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 85
Join date : 02/09/2009
Age : 27
Location : BAVERLY HILLS

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by aL_BeLLa on Wed Oct 07, 2009 4:05 pm

cahaya wrote:
DJ Mr Syafiq wrote:ala sme jer

Hye dik..bdk xtau mngeje je eje mcm tu..

tol tu!!
ckp je la xtau eje!!
Razz

aL_BeLLa
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 397
Join date : 07/09/2009
Location : shah alam,sek 19

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by DJ Mr Syafiq on Wed Oct 07, 2009 8:37 pm

bukan x taw mlz nk eje btol2 hakhakhak

DJ Mr Syafiq
Manager
Manager

Posts : 511
Join date : 10/09/2009
Age : 23
Location : Muar johor

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by zam@yakut on Thu Oct 08, 2009 2:12 am

ape bende korang dok merepek ni jauh menyimpang??? pasal mengeja pun jadi isu.. lompang sekor2 nanti.. haha

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by aL_BeLLa on Thu Oct 08, 2009 4:19 pm

zam@yakut wrote:ape bende korang dok merepek ni jauh menyimpang??? pasal mengeja pun jadi isu.. lompang sekor2 nanti.. haha

lompang sekor2???
zam kiteorg ni manusia bukan binatang...
btw,jgn lempang aku suda..

aL_BeLLa
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 397
Join date : 07/09/2009
Location : shah alam,sek 19

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by zam@yakut on Sat Oct 10, 2009 2:14 pm

aL_BeLLa wrote:
zam@yakut wrote:ape bende korang dok merepek ni jauh menyimpang??? pasal mengeja pun jadi isu.. lompang sekor2 nanti.. haha

lompang sekor2???
zam kiteorg ni manusia bukan binatang...
btw,jgn lempang aku suda..

kalau bella i belai je..

zam@yakut
Budak Sekolah Menengah
Budak Sekolah Menengah

Posts : 87
Join date : 23/08/2009
Age : 32
Location : Serendah, Selangor

http://true-mp3.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by aL_BeLLa on Sat Oct 10, 2009 6:24 pm

zam@yakut wrote:
aL_BeLLa wrote:
zam@yakut wrote:ape bende korang dok merepek ni jauh menyimpang??? pasal mengeja pun jadi isu.. lompang sekor2 nanti.. haha

lompang sekor2???
zam kiteorg ni manusia bukan binatang...
btw,jgn lempang aku suda..

kalau bella i belai je..

thanks h0oney!!!

aL_BeLLa
Executive Officer
Executive  Officer

Posts : 397
Join date : 07/09/2009
Location : shah alam,sek 19

Back to top Go down

Re: Bangsa apa yang paling cerdik?

Post by Sponsored content Today at 2:14 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum